Actueel
Elke week het laatste nieuws in je inbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Wij & Corona – Platform geeft ouderen een stem
Geplaatst op 6 april 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Coronavirus
Hoe ervaren senioren de coronacrisis? Op het platform Wij & Corona kun je lezen over hun ervaringen.
Belangrijk bericht voor mensen in (dreigende) armoede!
Geplaatst op 5 april 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Rechten van mensen, Coronavirus
Als gevolg van het coronavirus heeft de overheid een aantal tijdelijke maatregelen genomen. Het gaat om het tijdelijk stoppen met huisuitzettingen, waterafsluitingen en energieafsluitingen. De Werkplaats COMO is blij met…
Ondersteuning cliëntenraden in deze tijd
In deze videoboodschap vertelt Thom van Woerkom, coördinator medezeggenschap, op welke manier LOC de komende tijd cliëntenraden ondersteunt. Voor meer informatie kun je verder lezen in de volgende berichten: Online…Online Basiscursussen Wmcz 2018
Geplaatst op 2 april 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Dienstverlening aan cliëntenraden, Coronavirus
Vanwege de coronacrisis kunnen de basiscursussen komende maand niet fysiek plaatsvinden, daarom zullen LOC-adviseurs de basiscursus Wmcz 2018 komende maand online verzorgen. Lees dit bericht voor de data en tijdstippen.
Oproep maatwerk bezoekverbod krijgt landelijk podium
Geplaatst op 2 april 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Rechten van mensen, Coronavirus
Afgelopen dinsdag drong LOC bij de Ministeriële Commissie Crisisbeheersing (MCCb) aan op een versoepeling van het bezoekverbod. LOC vraagt, op basis van signalen van cliëntenraden, om meer ruimte voor maatwerk en afspraken per locatie. Inmiddels wordt deze oproep door diverse landelijke media opgepikt zoals Skipr en dagblad Trouw.
Webinars met toelichting model medezeggenschapsregeling
Geplaatst op 2 april 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Dienstverlening aan cliëntenraden
Op 14 en 16 april aanstaande organiseert LOC een webinar over de model medezeggenschapsregeling. Tijdens dit webinar ontvang je een toelichting op de model medezeggenschapsregeling die LOC de afgelopen periode samen met ActiZ, GGZ Nederland en Zorgthuisnl heeft opgesteld*.
Online ontmoetingen: cliëntenraden in gesprek
Geplaatst op 2 april 2020 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Dienstverlening aan cliëntenraden
Online ontmoetingen LOC organiseert de komende week online ontmoetingen voor cliëntenraadsleden. In deze online ontmoetingen ga je onder leiding van een LOC-adviseur in gesprek over hoe je invulling geeft aan…
Vertraging publicatie model medezeggenschapsregeling
Geplaatst op 2 april 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Eerder hebben we aangegeven dat het model voor de medezeggenschapsregeling op 3 april gepubliceerd zou worden. Vanwege de coronacrisis, kan deze doelstelling niet gehaald worden. Lees de toelichting in dit bericht.
Sluiting verpleeghuizen voor bezoek: een toelichting
Het kabinet heeft besloten dat er tot 6 april geen bezoek meer mag komen in de verpleeghuizen. Ook niet in kleinschalige woonvormen voor ouderen. Alleen als een bewoner stervende is mogen naasten op bezoek komen. Deze maatregel is zeer ingrijpend. LOC heeft in een overleg met de minister nadrukkelijk de aandacht gevraagd voor de menselijke kant. Veiligheid is belangrijk, maar zorgorganisaties hebben een verantwoordelijkheid bij het organiseren van contact met de naasten. Ook in de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg merken mensen de gevolgen van de coronacrisis. Cliëntenraden hebben een belangrijke rol.Voorbeelden cliëntenraden: ‘contact na sluiting’ #5
Geplaatst op 1 april 2020 - Thema's: Coronavirus
Op de themapagina over het coronavirus van LOC cliëntenraden delen cliëntenraden voorbeelden hoe mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. En hoe cliëntenraden contact blijven houden met hun achterban en…