Cliëntenraad en interne samenwerkingspartners

- 26 oktober 2023
- 19:00 - 20:30
- Onlne, vanaf je eigen locatie
LOC ontvangt vaak vragen uit de dagelijkse cliëntenraad-praktijk over hoe het nu zit met de interne samenwerkingspartners van de cliëntenraad. Wat zijn de afspraken en met wie regel je het contact. En soms ook de vraag of je sowieso contact kunt onderhouden met bijvoorbeeld de Raad van Toezicht. Vragen die niet zomaar eenduidig te beantwoorden zijn. Elke organisatie en iedere cultuur is anders.
In deze digitale bijeenkomst gaan we in op de vraag wie de interne samenwerkingspartners zijn van de cliëntenraad, met een focus op de Raad van Toezicht.
De Wmcz 2018 en de Governance Code Zorg 2022 geven de clientenraad namelijk een formele basis om contact te onderhouden met de interne toezichthouder (de Raad van Toezicht (RvT) of soms de Raad van Commissarissen).
De RvT is verplicht om met betrokkenen en vertegenwoordigers contacten te onderhouden. Hoe doe je dat? Wanneer is het contact het formeel en wanneer informeel? Waar ligt die grens?
Over die vraag gaan we in tijdens deze digitale ontmoeting:
- een schets van de algemene kaders: wie zijn eigenlijk je interne samenwerkingspartners.
- daarna gaan we in gesprek met een centrale clientenraad en lid RvT dat daar op hun voordracht zit.
- gezamenlijk verkennen we (interactief met de aangesloten deelnemers) de werkwijze (wat mag en wat moet, waar moet je rekening mee houden en hóe zij de gezamenlijke relatie vormgeven.
Voor wie
De online bijeenkomst is bedoeld voor cliëntenraadsleden, ondersteuners en RvT-leden in alle sectoren.
Vanuit een cliëntenraad of Raad van Toezicht kan maximaal een lid deelnemen. Als meer leden de bijeenkomst willen volgen, neem dan contact op met LOC om mogelijkheden te bespreken. Bel (030) 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl.
Kosten
Deelname aan de online bijeenkomst is kosteloos voor leden van LOC.
Voor cliëntenraadsleden en ondersteuners die niet lid zijn van LOC bedragen de kosten € 25,00 per deelnemer.
Hoe werkt een online bijeenkomst ?
De bijeenkomst wordt online verzorgd door twee LOC-adviseurs. Alle deelnemers doen vanaf hun eigen locatie mee aan de online bijeenkomst. Je ontvangt hiervoor een uitnodiging met gebruiksaanwijzing voor Google Meet.
Wat heb ik nodig om mee te doen?
Om deel te kunnen nemen aan deze online bijeenkomst heb je een beeldscherm nodig (computer, ipad, eventueel telefoon), met goed werkend internet. Mocht je dit niet hebben, en zou je wel graag mee willen doen? Neem dan contact op met de vraagbaak van LOC. Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl
Aanmelden
Indien je onverhoopt niet aanwezig kan zijn bij de bijeenkomst, vragen wij je om dit uiterlijk 48 uur van tevoren te laten weten via loc@loc.nl. Bij een te late afmelding zijn we helaas genoodzaakt om een factuur te sturen ter hoogte van het tarief voor niet-leden.
Je kunt je aanmelden voor deze bijeenkomst via onderstaande knop: