Cursus ‘Het analyseren van problemen en vraagstuk­ken’ (dag 2)

  • 1 november 2021
  • 10:00 - 16:00
  • LOC Waardevolle zorg, Hof van Transwijk 2, 3526 XB Utrecht

Hoe kan je een (ongevraagd) advies nog beter onderbouwen? Door als cliëntenraad goed te onderzoeken wat de context van het vraagstuk of probleem is bijvoorbeeld. Of door onderliggende zorgen of wensen binnen de cliëntenraad te achterhalen. In deze 3-daagse cursus gaan we hier op in. We leren je hoe je een probleemanalyse maakt. Het kan gaan om een probleem wat aan de cliëntenraad is voorgelegd of om een vraagstuk dat jullie zelf signaleren.

Deze cursus bestaat uit drie dagen, van 10.00 – 16.00 uur. Het is de bedoeling dat je bij alle drie de dagen aanwezig bent. Aan de hand van een thema ‘informatie voor de cliëntenraad’ worden verschillende werkvormen uitgelegd. Daarna gaan de deelnemers in groepjes zelf aan de slag met een werkvorm. Er is dan ruimte om een eigen onderwerp te analyseren.

Dag 1: De Context: Komen tot een Beeld

Tijdens de eerste dag onderzoek je de context van het vraagstuk/probleem. Wat is de vraagstelling precies, wie zijn erbij betrokken, wat is belangrijk en wat zijn de grenzen van ‘het systeem’ waarover advies wordt gevraagd? Soms geeft dat al zoveel duidelijkheid dat het vervolgens vrij makkelijk is om het advies te formuleren.

Dag 2: Symptomen en Problemen: Komen tot een Oordeel

Als er veel klachten of vragen zijn, dan is het goed om met elkaar te onderzoeken wat het echte (achterliggende) probleem is. Pas als je daar achter bent kun je een advies formuleren dat ook werkelijk bijdraagt aan de oplossing of het realiseren van een besluit.  Je leert tijdens deze dag feiten van meningen onderscheiden door ze als ‘symptomen’ te beschrijven. Eigenlijk net zoals een arts doet. Want pas dan kan je de onderliggende oorzaak van het probleem opsporen. Soms wordt het advies daardoor al een stuk duidelijker.

Dag 3 Weerstand en dilemma’s: Komen tot een Besluit 

Je kent het misschien: je denkt overeenstemming bereikt te hebben over een advies, maar toch blijft een aantal leden ‘ja, maar…’ zeggen. Of soms ontstaat er een dilemma over welk advies beter is. Tijdens deze derde dag geven we je handvatten hoe je met onderliggende zorgen of wensen om kunt gaan op het moment dat er al een advies ligt. Door ook dit met elkaar te bespreken wordt een advies vaak nog sterker en is er nog meer intern draagvlak.

Werkwijze van de cursus

Iedere dag starten we gezamenlijk met alle deelnemers. Een LOC-adviseur beschrijft een voorbeeldcasus. Aan de hand van deze casus gaan de deelnemers in groepjes uiteen. Jullie kiezen een onderwerp (probleem) om samen te analyseren. Plenair worden tenslotte ideeën, ervaringen en leermomenten gedeeld.

Aandachtspunten

Het is uiteraard niet mogelijk om heel ingewikkelde problemen op te lossen in deze cursus. In deze cursus kun je wel een start maken met de analyse van een actueel ‘probleem of vraagstuk’. Je krijgt handvatten die je kunt toepassen, voor jezelf of met de hele cliëntenraad samen.

Kosten

Deelname aan deze 3-delige cursus is kosteloos voor leden van cliëntenraden die lid zijn van LOC kosteloos. Niet-leden betalen € 195,– per dag.

Data en tijden

18 oktober 2021 – 10.00 uur – 16.00 uur: 1. Probleemanalyse – De Context
1 november 2021 – 10.00 uur – 16.00 uur: 2. Probleemanalyse – Symptomen en Problemen
22 november 2021 – 10.00 uur – 16.00 uur: 3. Probleemanalyse – Weerstand en dilemma

Aanmelden

Vragen

Heb je vragen over deze cursus? Neem dan contact op met de vraagbaak van LOC. Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.