‘Betrek cliënten­raad bij opstellen kwaliteitsplan’ | LOC-workshop

Geplaatst op 28 oktober 2019

Met het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg deed ook het kwaliteitsplan zijn intrede. Een jaarplan ‘nieuwe stijl’, gericht op verbetering van de kwaliteit. En een belangrijke voorwaarde voor de financiering. Over de betrokkenheid van de cliëntenraad bij het kwaliteitsplan geeft Thom van Woerkom een workshop op het Congres Cliëntenraden 2019, op 4 december in Nieuwegein. ‘Ga je het met de bestuurder hebben over cijfertjes of over de beleving van mensen?’

In het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staat nadrukkelijk dat de cliëntenraad betrokken moet zijn bij het opstellen van het kwaliteitsplan. De nieuwe Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen (Wmcz 2018) bekrachtigt dit met instemmingsrecht op al het kwaliteitsbeleid. ‘Toch komt het nog vaak voor dat een kwaliteitsmedewerker en een communicatiemedewerker samen het kwaliteitsplan schrijven’, zegt Thom. ‘Dan komen ze alleen nog voor de benodigde handtekening langs bij de cliëntenraad. Dat kan en moet eigenlijk anders.’

Meld je aan voor het cliëntenradencongres en schrijf je in voor workshops. Denk aan:
> Intimiteit en seksualiteit: hoe zet je het op de agenda?
> Nut en noodzaak medezeggenschap vanuit het bestuur van een zorgorganisatie
> Wet verplichte GGZ en rol cliëntenraad

Perspectief bewoner

Hoe kan een cliëntenraad invloed uitoefenen die recht doet aan de bedoeling van het kwaliteitsplan? En hoe raakt een cliëntenraad vanaf het begin betrokken? In zijn workshop gaat Thom in op het goede gesprek. ‘Ga je het met de bestuurder over cijfertjes hebben of over de beleving van mensen? Cliëntenraden vragen zich nog wel eens af of ze voldoende kennis en expertise hebben om dat goede gesprek te voeren. Daar hoeven ze zich geen zorgen over te maken. Want ze nemen een heel belangrijk perspectief mee: dat van de bewoners.’

Betrek cliëntenraad voor goed klankbord

Thom legt uit dat het ook een kwestie is van energie verdelen. ‘Wil je aan het eind van het proces het stuk van haver tot gort lezen en van opmerkingen voorzien? Of wil je het proces zo inrichten dat je vanaf het begin betrokken bent? In het laatste geval is het veel makkelijker om je invloed te doen gelden. Want als een stuk eenmaal klaar is, worden bepaalde keuzes niet snel teruggedraaid.’ Nadenken over hoe je het proces wilt inrichten past goed bij Veerkrachtig Samenwerken, het thema van het congres. ‘Het heet niet voor niets medezeggenschap, je moet het samen doen! Een goed klankbord is van onschatbare waarde voor een bestuurder.’

Meer weten

Download artikel als PDF

Reageer op Harrie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Harrie 12 maanden geleden

De eerste keer hebben wij het kwaliteitsplan in onze instelling voor gehandicaptenzorg afgekeurd, omdat het laat werd voorgelegd en er te veel tijdsdruk was. Daarnaast stond kwaliteit onvoldoende centraal. Bij de volgende is er tussentijds steeds goed overlegd en is de aandacht verschoven naar kwaliteit van de zorg. Ook is opname bij de jaarcijfers losgelaten.
Samen aandacht krijgen voor kwaliteit en inzicht daarin is het uitgangspunt. Gedurende een aantal jaren gezamenlijk opbouwen,

Reageer op dit bericht
Thom van Woerkom 11 maanden geleden

Hallo Harrie, wat goed om te horen dat jullie steeds meer betrokken raken bij het kwaliteitsplan! Het is ook voor aanbieders zoeken naar een passende vorm en daarom is het niet eens zo vreemd dat het een eerste keer ‘fout’ gaat. Heb je voor andere raden een onmisbare tip die zij kunnen gebruiken in hun werk?

Reageer op dit bericht

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.