Brood­kosten en waskosten 2024

Geplaatst op 26 november 2023

LOC Waardevolle zorg heeft de nieuwe bedragen voor broodkosten en waskosten in Wlz-instellingen berekend. Deze gelden vanaf 1 januari 2024. De cliëntenraad heeft instemmingsrecht over de regelingen voor de was- en brood kosten.

Broodkosten

De zorginstelling betaalt de broodmaaltijden. Dat geldt ook voor mensen die van het Volledig Pakket Thuis (VPT) gebruikmaken. Bewoners/cliënten en zorginstelling kunnen afspreken dat de bewoner/cliënt zelf voor de broodmaaltijden zorgt. En daarvoor geld van de zorginstelling krijgt. Dat mag alleen:

  • als de bewoner/cliënt daarmee instemt;
  • als de zorg daarmee goed blijft.

Tot 2009 berekende de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de bedragen voor broodgeld. Vanaf 2010 berekent de NZa dit bedrag niet meer. Daarom heeft LOC voor 2024 een richtbedrag berekend van € 79,49 per maand per persoon* (was in 2023 € 74,28).

Let op: het richtbedrag voor brood is berekend op basis van een historische regeling met indexatie. De werkelijke kosten voor ontbijt en lunch zijn hoger. Het Nibud heeft berekend dat de kosten per maand € 116,70 voor een alleenstaande en € 105,90 per persoon voor een echtpaar zijn (€ 3,89/€ 3,53 per dag). Het Nibud heeft dat berekend op basis van richtlijnen van het Voedingscentrum. Het betreft de cijfers voor mensen van 70 jaar en ouder. De cliëntenraad en de zorgorganisatie kunnen afspreken een hoger bedrag terug te geven dan het richtbedrag van € 79,49.

Waskosten

De Wlz-instelling betaalt het wassen van beddengoed en linnengoed. De bewoner betaalt het wassen van de kleren (ondergoed en bovengoed). Zijn er extra kosten door aandoening of ziekte? Dan betaalt de zorginstelling deze.

Alleen voor verzorgingshuizen geldt een andere regel als iemand vòòr 1 januari 2009 in het verzorgingshuis is komen wonen. (Dus voor bewoners die na die datum in het verzorgingshuis zijn komen wonen geldt de bóvenstaande regel.) De zorginstelling betaalt het wassen van de kleren (ondergoed en bovengoed). Soms laten bewoners de was niet door de zorginstelling doen. Als zij daar met de zorginstelling afspraken over hebben gemaakt kunnen zij geld terugkrijgen voor het wassen van de bovenkleding. Het bedrag hiervoor is vanaf 1 januari 2024: € 29,82 per maand per persoon* (was in 2023 € 27,86).

*LOC heeft deze bedragen berekend zoals de NZa dat eerder deed. Namelijk: aanpassing met prijsindexcijfer particuliere consumptie 2023. Het definitieve indexcijfer is voor 2023: 7,02 %.

Instemmingsrecht bij was- en broodkosten

De zorginstelling kan kosten in rekening brengen voor het doen van de was van cliënten. En cliënten zelf geld geven zodat zij zelf bijvoorbeeld het ontbijt en de lunch kunnen inkopen. De cliëntenraad heeft instemmingsrecht over de regelingen voor de was- en brood kosten. Dit valt onder artikel 8 lid 1 onder f ‘het algemene beleid terzake van voedingsaangelegenheden’ en a ‘andere voor cliënten geldende regelingen’ van de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018.

Meer weten?

  • Lees in dit bericht de toelichting op de was- en broodkosten door LOC-adviseur Tiske Boonstra en praat mee!
Download artikel als PDF

Praat mee! (28)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Edith Bal Verbeek 6 dagen geleden

Wat ik vreemd vindt. Kosten wassen is € 90.–
Doe je het zelf krijg je € 15,–
Waar blijft het verschil van € 75.-
Of te wel zijn de kosten werkelijk
€ 90 of wordt er dus flink verdient aan het wassen van kleding ouderen.
Ook de gekte in restaurants. Mensen vlak voor het eten vier tosti’s geven etc. In een maand tijd verdubbeling restaurantketen.
Ik wens mijn moeder niets ontnemen maar ik vind het belachelijk dat er elke dag snacks worden voorgezet. Dat doen we thuis toch ook niet.
Personeel klaagt dat mijn moeder te zwaar is. Tja als je iemand zoveel geeft.
Maar belangrijke vraag waar blijft het verschil van € 75.–
 
Met vriendelijke groet,
 
 
Edith Bal Verbeek
 

Reageer op dit bericht
Pien 2 maanden geleden

Ik reageer hiermee op het bericht van Rene Roosen. Wij hebben ook een naaste bij WelThuis in Zoetermeer waarvan de was door een professionele wasserij wordt gedaan. Het is opgevallen dat de maandelijkse bedragen voor de was met name het laatste jaar exorbitant hoog zijn. Zo tussen €250 en €320. Ook staan er aantallen op de nota waar vraagtekens bij zijn. Bijvoorbeeld aantal pantalons 27. Die heeft ze niet en die zouden niet eens in haar kast passen. Ik heb het bij de EVV’er gecheckt en zij vond het ook vreemd. Ik vraag me af waar dit aan te kaarten: bij de directie van Welthuis of bij de wasserij zelf?

Reageer op dit bericht
Wilhelm Arjan 4 maanden geleden

Goedemiddag,
Mijn beide ouders verblijven permanent in een WLZ zorginstelling. Als hun zoon heb ik besloten om vanwege de hoge kosten zelf de was te doen. Nu geeft de zorginstelling aan dat de lakens door de zorginstelling gewassen wordt maar de rest van het beddenkosten voor mijn rekening komt. Ik lees echter dat al het platgoed voor rekening van de instelling komt. Graag zou ik hier wat duidelijkheid over willen ontvangen.
Met vriendelijke groeten,
Arjan

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 4 maanden geleden

Dag Wilhelm,
Ik hoop dat je het antwoord hier leest www.clientenraad.nl/…skosten/ 
Met daarbij de verwijzing (link)  naar het WLZ kompas waarin de overheid de regels uiteen heeft gezet. 

Reageer op dit bericht
Anita 2 maanden geleden

Hoi mag ik vragen wat de waskosten bij de zorginstelling van je ouders zijn 
ook bij mijn moeder zijn de waskosten gigantisch duur
 

Reageer op dit bericht
jantien van der meer 5 maanden geleden

Beste mensen,
Wat kan een cliëntenraad ondernemen als er een contract is tussen de bewoners/mantelzorgers met de externe wasserette waarbij de zorgaanbieder het raamcontract heeft. Als er geen indexatie meer bestaat van een formele overheidsinstantie die richting aangeeft, dan kan een cliëntenraad misschien wel besluiten om niet in te stemmen met een zoveelste hele hoge verhoging van de waskosten maar er is niets waar ze zich op kan beroepen. En wat kan de zorgaanbieder er mee? Aangezien de jaarlijkse indexatie van een wasserette de zaak is van de eigen ondernemer en ook het gevolg van loon-prijsonderhandelingen in deze sector.
En een zorgaanbieder zit min of meer vast aan de afspraken met de wasserette-aanbieder omdat je niet elk jaar van wasserette-aanbieder kunt veranderen, die brengt nog meer kosten met zich mee en is gewoon heel onpraktisch (denk aan het labelen van kleding etc).
Is de praktijk nu zo dat wasserettes elk jaar ongebreideld de kosten kunnen verhogen, terwijl het zak-en leefgeld van de cliënten in de WLZ niet in dezelfde mate stijgt, sterker nog vermindert omdat er ook andere kosten zijn die steeds maar stijgen (denk aan de kapper op de locatie, de aanbieder van internet/televisie, kosten van een taartje in het restaurant van de instelling, de zorgverzekering, etc).
Zelf de was laten verzorgen door de naaste is natuurlijk niet voor iedereen een mogelijk. 
Wie vertegenwoordigd bij het vaststellen van zak-en leefgeld grenzen eigenlijk de cliënt?
 
 
 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 5 maanden geleden

Dag Jantien,
Graag wil ik laten weten dat naar aanleiding van dit en voorgaande berichten LOC een brief heeft gestuurd aan de tweede kamer om hier aandacht voor te vragen. We kunnen het alleen maar meer dan met u eens zijn dat de cliënten (en hun draagkracht) in dit verhaal compleet verloren zijn gegaan. De brief zullen we ook op het platform zetten. Wanneer dat is gebeurd zal ik hier ook een link plaatsen zodat niemand het mist!

Reageer op dit bericht
jantien van der meer 5 maanden geleden

Dat is fijn om te vernemen dat LOC een brief gestuurd heeft. Heel graag zien we de link tegemoet. Bedankt!

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 5 maanden geleden

Die link komt zsm inderdaad. En heel graag gedaan, samen moeten we het regelen en laten weten wat nodig is. Loc kan daartoe als belangenbehartiger heel graag de steunpilaar voor zijn. Want alleen samen maken we waardevolle zorg!

Reageer op dit bericht
Jan van Marsbergen 5 maanden geleden

Ik vind de waskosten die de instelling voor de bewoners  vaststelt erg hoog in verhouding tot de vergoeding die zij geeft als bewoners/familie dit doet.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 5 maanden geleden

Dag Jan,
Dat ben ik met u eens. Het zijn extreem hoge bedragen die we in prive situatie veelal niet benaderen. Het verschil in commerciele en eigen wassen is groot. 

Reageer op dit bericht
Marian de Louw 4 maanden geleden

Volgende mij is het  zo dat het contract van de zorginstelling met de wasserij het linnengoed betreft dat door de zorginstelling betaald wordt. Je kan er voor kiezen om zelf de persoonlijke was te doen of een eigen wasserette te kiezen. ( wat niet altijd wil zeggen dat het goedkoper is, maar de moeite van het uitzoeken waard) 

Reageer op dit bericht
Marja 6 maanden geleden

Mijn grote twijfels over de regelgeving bij VPT wat het volgende betreft:
“De zorginstelling betaalt de broodmaaltijden. Dat geldt ook voor mensen die van het Volledig Pakket Thuis (VPT) gebruikmaken. Bewoners/cliënten en zorginstelling kunnen afspreken dat de bewoner/cliënt zelf voor de broodmaaltijden zorgt. En daarvoor geld van de zorginstelling krijgt. Dat mag alleen:

als de bewoner/cliënt daarmee instemt;
als de zorg daarmee goed blijft.”

Het is mij (privé) overkomen dat er vanuit een zorginstelling wordt gesteld: wij vergoeden bij VPT geen broodgeld aan client, daarvoor in de plaats zijn welzijnsmomenten ingepland. De rekentool van de instelling zou aangeven dat het budget daarmee is uitgeput. Dus de regel ‘als de zorg daarmee goed blijft’ kan de zorginstelling bepalen en niet de client. (De warme maaltijd is na enig discussie wel vergoed; vaste leverancier van client is na discussie als onderaannemer  gecontracteerd).                            Burgers (ouderen) zijn m.i. onvoldoende op de hoogte van hun rechten en individueel (bij VPT) heb je echt geen idee of ook anderen met VPT hetzelfde ervaren. Ik wilde deze ervaring gewoon even kwijt hier.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 6 maanden geleden

Dag Marja, en ook hier is het essentieel dat de cliëntenraad goed meegenomen wordt door de organisatie; die zou instemming moeten verlenen op deze voorgenomen beleidsplannen voordat ze vastgesteld worden om zo de belangen van de cliënten, ook met VPT!!, goed te borgen. Dank voor het delen. 

Reageer op dit bericht
5 maanden geleden

Op deze site wordt (logisch gezien de doelgroep) steeds verwezen naar een clientenraad die moet instemmen etc.Helaas is niet elke clientenraad in staat om te overzien wat bepaalde veranderingen voor gevolgen hebben voor alle bewoners die ze vertegenwoordigen. Heel concreet voorbeeld, in het verzorgingshuis van mijn moeder werd ingestemd met niet meer verstrekken broodmaaltijden in de ochtend (familie is ineens verantwoordelijk voor de boodschappen) en met een nieuwe wasserij. De aardige dames in de cliëntenraad deden al boodschappen voor hun moeder in het tehuis en ook de was, en waren totaal niet bezig met wat de veranderingen betekenden voor ouderen die er zelf voor moesten zorgen. Heel concreet gingen de waskosten van mijn moeder omhoog van 60 naar 135 per maand en hebben we uiteindelijk na veel gedoe via het zorginstituut en hun advies geregeld dat mijn moeder weer van het huis ontbijt krijgt. Lang verhaal kort, staar je niet blind op een cliëntenraad, ik heb helaas ervaren dat die soms slecht op de hoogte zijn en vanuit hun eigen perspectief denken. 

Reageer op dit bericht
Marian de Louw 6 maanden geleden

Moet er met de individuele bewoner overlegd worden of hij zelf voor de broodmaaltijd wil zorgen, ook al is er met de CR een afspraak dat er een broodgeld vergoeding gegeven wordt?
Vallen de kopjes koffie/ thee gedurende de dag ook onder de broodgeldvergoeding?

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 6 maanden geleden

Dag Marian,
Ja of iemand gebruik wil maken van de broodmaaltijd van de organisatie of die zelf wilt organiseren is inderdaad een individuele keuze. natuurlijk met uitzondering van andere expliciet gemaakt afspraken vooraf aan de zorg (bv. iedereen maakt regelt dat zelf, als u hier komt willen we dat ook met u afspreken).
Hier kunt u die regels zien; www.zorginstituutnederland.nl/…en-drinken

Reageer op dit bericht
Marian de Louw 6 maanden geleden

Dag Tiske
 Bedankt voor je reactie. Ik heb de info wb de link gelezen. Ook hierin staat niet vermeld dat de tussendoortjes, koffie, thee e.d betaald moeten worden met het broodgeld. Dit hoort toch niet bij de maaltijden? Hier zijn geen afspraken over gemaakt, maar een brief dat men overging op broodgeld. CR heeft toen ingestemd met de ( minimale) broodgeldvergoeding, terwijl beide broodmaaltijden en 3x per dag tussendoortje zijn weggevallen. ik krijg hier vragen over maar was toen nog geen lid van de C R.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 6 maanden geleden

Dag Marian, Waar nieuw beleid aan de cliëntenraad wordt voorgelegd voor instemming moet daar wel het gehele pakket van maatregelen in genoemd staan. Dus ook welke voorzieningen wegvallen bij cliënten die kiezen voor het geldbedrag en welke elementen voor het afgesproken bedrag zelf gekocht dienen te worden. Blijken achteraf andere of meer veranderingen doorgevoerd dan met instemming van de cliëntenraad overeengekomen, dan kan de cliëntenraad daar werk van maken. Dit kan ten alle tijde weer op de agenda gezet worden, in overleg gebracht en als blijkt dat er steken zijn laten vallen kan de raad ook nog een beroep doen op nietigheid (formeel) of andere overleg manieren inzetten om tot voor cliënten beter passend beleid te komen. Maar willen we op de inhoud doorgaan is misschien ook een verzoek aan de vraagbaak passend?

Reageer op dit bericht
9 maanden geleden

klopt het dat de nibud bedragen 2024 voor brood/lunck  niet geïndexeerd is en op 116,70 blijft staan

Reageer op dit bericht
Tiske 9 maanden geleden

dat klopt. via nibud kom ik op in januari 2023 laatst geindexeerde cijfers www.nibud.nl/…ijzengids/

Reageer op dit bericht
Rene Roosen 10 maanden geleden

Bij zorginstellingen van Welthuis in Zoetermeer moeten bewoners zelf een contract afsluiten met een wasserij om hun kleding te laten reinigen. In een rapport van het NIBUD uit 2012 worden bandbreedte bedragen genoemd van 88,16 euro tot 110,12 euro per bewoner per maand.  Mijn vraag is of deze bedragen geïndexeerd zijn en welke bandbreedte er in 2023 zou kunnen gelden voor de externe waskosten voor de bewoners. 

Reageer op dit bericht
10 maanden geleden

Dag Rene,
Helaas is dat inderdaad de info waar we het mee moeten doen.

Reageer op dit bericht
Arno 1 jaar geleden

De instelling hanteert dat indexering voor het integraal zorgtarief als maatstaf voor de verhoging van het broodgeld. Omdat deze lager is dan de indexatie die het LoC hanteert willen ze het broodgeld beperkt verhogen, men ‘kan niet meer geven dan het zelf ontvangen’ is daarbij de redenering. 
Zijn er raden die met dezelfde redenering te maken, en wat was jullie respons?

Reageer op dit bericht
Gerda 1 jaar geleden

Waarom is het richtbedrag niet gewoon het door het Nibud berekende bedrag? Dat is toch wat bewoners per maand moeten uitgeven? 

Reageer op dit bericht
Marion 2 jaar geleden

Hallo.
Is er ook een berekening voor de warme maaltijd?

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 2 jaar geleden

Dag Marion,
Nee een dergelijke richtlijn is er niet. Hoe er op dit platform over uitgewisseld wordt en wat er wel is, lees je hier; www.clientenraad.nl/…-maaltijd/

Reageer op dit bericht

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwste vacatures

Voorzitter CCR Parttime | Flexibel
Alle vacatures

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese