Cliëntenraad Groot Hoogwaak tijdens Week vd Medezeggenschap
Verschillende cliëntenraden grijpen de Week van de Medezeggenschap aan als gelegenheid om meer bekendheid te geven aan medezeggenschap en om contact te hebben met de mensen die zorg ontvangen. Lees hieronder welke acties de Cliëntenraad van Groot Hoogwaak in Noordwijk aan Zee onderneemt in de weken rond de Week van de Medezeggenschap begin oktober.
Zichtbaar
De Cliëntenraad van Groot Hoogwaak in Noordwijk aan Zee heeft een korte algemene brochure gemaakt over het werk van de Cliëntenraad. Daarbij zit ook een insteekvel met een foto van de huidige leden van de Cliëntenraad met hun contactgegevens zodat de leden ook een ‘gezicht’ krijgen voor de cliënten. De brochure en het insteekvel worden met een brief verspreid in de Week van de Medezeggenschap onder de cliënten in het Woon-zorgcentrum, de cliënten in de huur- en koopwoningen op het terrein en de cliënten die thuiszorg ontvangen. Ook wordt al het personeel van Groot Hoogwaak geïnformeerd over de brochure.
In contact
Daarnaast nemen leden van de Cliëntenraad in de Week van de Medezeggenschap ook een aantal uren plaats in het Grand Café van Groot Hoogwaak (ontmoetingsplek voor veel mensen) met een aantal brochures zodat ze belangstellenden kunnen voorlichten en vertellen over het werk van de Cliëntenraad en wat zij voor cliënten kunnen betekenen. Daarbij verzorgen zij een kleine attentie voor de belangstellenden in de vorm van iets lekkers om mee te geven.
Voordat de Week van de Medezeggenschap plaatsvindt, zijn de leden van de Cliëntenraad op koffie-bezoek geweest bij alle afdelingen binnen het Woon-zorgcentrum om kennis te maken met bewoners, te vertellen over de Cliëntenraad en om te horen hoe het met de bewoners gaat.
Column
Daarnaast plaatst de cliëntenraad maandelijks een column in de nieuwsbrief van Groot Hoogwaak en begin oktober zal de column uiteraard in het teken staan van de Week van de Medezeggenschap. Zo vragen zij een paar weken extra aandacht voor de Cliëntenraad en vergroten ze hun zichtbaarheid.
Meer voorbeelden
Gedurende deze week delen we meer voorbeelden van andere cliëntenraden. Deel ook graag hoe je deze Week van de Medezeggenschap benut om meer bekendheid te geven aan medezeggenschap. Dit via een reactie onderaan dit bericht, via een praat-mee of via social media, bijvoorbeeld met de hashtag #medezeggenschap (LOC op Facebook, Twitter, Linked-In).
Ook vorig jaar gebruikten verschillende cliëntenraden de Week van de Medezeggenschap om medezeggenschap ook binnen hun eigen organisatie onder de aandacht te brengen, bijvoorbeeld via social media, zie hier enkele voorbeelden
Download artikel als PDF
De Cliëntenraad De Dormig-Heiveld in Landgraaf heeft afgelopen woensdag al een voorschot genomen op de medezeggenschapweek. Wij hebben thematoneel Ervarea uitgenodigd om “ Nico en zijn netwerk” te spelen met aansluitend een dialoog. Wij willen daarmee de verbinding van de driehoek bewoner, naaste familie en medewerker bevorderen. Het was een waardevolle en zeer inspirerende avond. Het heeft ook de zichtbaarheid van de Cliëntenraad bevorderd. Veel succes met alle acties in de medezeggenschapsweek!
Dag Jos, wat fijn dat een dergelijke activiteit weer kon! En heel mooi om de focus op verbinding in die driehoek te leggen: dat is waar het ook echt gebeurt. Dank je wel voor het delen, dat enthousiasmeert vast ook weer anderen. Gaan jullie ook aan de slag met een vervolg?