Contact met de achterban: op naar een plan van aanpak (maatschappelijke opvang)
Hoe kom je als cliëntenraad in de maatschappelijk opvang in contact met cliënten? Zodat je weet wat er speelt? En de cliëntenraad zijn rol als belangenbehartiger goed kan pakken?
Tijdens de sessie over contact met de achterban in de maatschappelijke opvang tijdens de Week van de Medezeggenschap vertelde adviseur Freke Evers hoe je tot een weloverwogen plan komt. En welke tools je in kan zetten. Dat de nieuwe wet de instelling verplicht de cliëntenraad te helpen bij het ‘halen en brengen van informatie’ naar de achterban is daar ondersteunend aan. Dus maak hier afspraken over!
- Bepaal met elkaar hoe je kan werken aan je zichtbaarheid onder cliënten maar ook bij medewerkers. Zichtbaarheid is het halve werk! Tip: betrek een communicatieadviseur om tot de juiste keuzes te komen. Zij weten welke middelen er zijn en/of passend om jullie hierbij te helpen.
- Vertel niet alleen wat de CR is en hoe cliënten jullie kunnen bereiken maar laat zien wat je doet. Deel successen maar wees ook eerlijk als iets niet lukt. Zo ontstaat er vertrouwen.
- Enkele voorbeelden: een eigen flyer/ poster, een eigen button op de website van de instelling, de interne nieuwsbrief of intranet, een filmpje, een cliëntenkrant, bezoek aan locaties tijdens huiskamervergaderingen. Ook kun je contact leggen met de mensen uit het netwerk van een cliënt om te weten wat er speelt. Naast vrienden, familieleden, mantelzorgers, mentoren en vrijwilligers kunnen dat ook hulpverleners zijn.
Een van de deelnemers vertelde: “Onze cliëntenraad schuift op locaties aan bij teamvergaderingen. Daar bespreken ze op welke onderwerpen we met cliënten willen samenwerken. De wet gebruiken we als hulpmiddel voor dat gesprek.”
Meer weten over InContactStaan?
- Lees verder: In Contact Staan: de motor van medezeggenschap
- Meer informatie over in contact staan kun je nu al lezen in de bewaarkaart en uitgebreide brochure InContactStaan
- De vraagbaak van LOC is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar: van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl