Corona-on­dersteuning verpleeg­huizen door W&T

Geplaatst op 7 oktober 2020

Ieder verpleeghuis is bezig met het voorkómen van coronabesmettingen en met het beschermen van bewoners en medewerkers. Waardigheid en trots op locatie biedt daarbij ondersteuning aan. Verpleeghuizen kunnen vrijwel direct (zonder kosten) ondersteuning op maat ontvangen bij urgente coronavraagstukken.

Corona-ondersteuning

Verpleeghuizen kunnen vanuit het ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots op locatie ondersteuning ontvangen bij urgente coronagerelateerde vraagstukken. De ondersteuning is gericht op vraagstukken die gaan over het voorkómen van coronabesmettingen, het inspelen op een mogelijke tweede golf of op vraagstukken als gevolg van de coronapandemie.

Deskundige coaches staan klaar om te helpen. Heb je een coronagerelateerd vraagstuk? 

Hier kun je meer lezen over corona-ondersteuning en aanmelden.

Inmiddels helpen de coaches van Waardigheid en trots op locatie meer dan 20 zorgaanbieders, kleine woonvoorzieningen en grote zorgorganisaties.
Hier kun je het verhaal lezen van Humanitas Deventer die hulp heeft ontvangen

Tools corona

Op basis van de huidige kennis en richtlijnen omtrent corona is vanuit het programma Waardigheid en trots op locatie een wegwijzer op organisatieniveau en een audit op teamniveau ontwikkeld.

  • De CoronaWegwijzer voor verpleeghuizen biedt een handreiking om op organisatieniveau na te gaan of de organisatie werkt volgens de coronarichtlijnen en -kennis. De CoronaWegwijzer bestaat uit 14 onderdelen. Per onderdeel lees je wat de actiepunten zijn voor de organisatie en vind je links naar officiële richtlijnen, draaiboeken, tools en praktijkvoorbeelden.
  • De Corona Audit is een hulpmiddel voor locaties, afdelingen, teams van verpleeghuizen om te checken of de inhoud en de voorwaarden voor goede coronazorg geregeld zijn. Uitgangspunt voor de audit zijn de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, maar dan gericht op coronazorg. Welk effect heeft het coronabeleid op persoonsgerichte zorg, op welzijn, op veiligheid of op leren en verbeteren van de zorg?

Rol cliëntenraad

Is deze vorm van ondersteuning interessant voor jullie organisatie? Ook als clientenraad kun je de mogelijkheden hiervoor aandragen bij het management / bestuur.

Het is goed om als cliëntenraad actief betrokken te zijn bij corona-vraagstukken, en telkens weer het cliëntperspectief in te brengen. Denk ook na over de vraag hoe je als cliëntenraad en bestuurder in overleg blijft wanneer er druk op komt te staan; bijvoorbeeld in geval van een uitbraak.
Juist in crisistijd is het belangrijk om de bewoners te vertegenwoordigen. Zodat, ook wanneer er moeilijke keuzes gemaakt moeten worden, de menselijke kant niet onderbelicht blijft en de stem van de bewoners gehoord wordt.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op maandag 1 april (2e Paasdag) is LOC gesloten.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese