De waarde van het cliëntperspec­tief: juist nu.

Geplaatst op 18 maart 2020

De ontwikkelingen rondom de verspreiding van het coronavirus en de maatregelen die daarop volgen hebben een enorme sociaal-maatschappelijke impact en raken iedereen. We weten inmiddels ook dat dit niet zomaar zal overwaaien. Dat betekent dat we voorlopig in een andere werkelijkheid leven waarbij we op zoek gaan naar een nieuwe manier van leven, zorgen en werken. Wat betekent dit voor zorgaanbieders? En voor de rol van cliëntenraden?

Continuïteit van zorg

De zorg voor mensen, jong en oud, moet hoe dan ook doorgaan. Hetzij op een andere manier, aansluitend bij de landelijke maatregelen en richtlijnen. Omdat de situatie zo acuut en ingrijpend is, bestaat de kans dat zorgorganisaties zelfstandig tot nieuwe afspraken komen, zonder daarover contact te hebben met cliëntvertegenwoordigers. Zo ook afspraken over het verlenen van veilige en verantwoorde zorg en ondersteuning aan mensen, passend binnen de gestelde richtlijnen. 

Blijf samenwerken en afstemmen

LOC wil zowel cliëntenraden als bestuurders en andere gesprekspartners wijzen op het belang van een goede samenwerking en afstemming in deze tijd. Júist nu vraagt dat ieders aandacht. Vanuit de belevingswereld van mensen zijn cliëntenraden als geen ander in staat om vragen te stellen en zo mee te denken over passende oplossingen en maatregelen.  

Concrete tips voor raden;

  • Heb overleg met je gesprekspartner over alle (te nemen) maatregelen
    • Overleg met elkaar op een passende manier (digitaal of telefonisch)
  • Laat je betrokkenheid zien aan je achterban. 
    • Deel de resultaten van het overleg met de bestuurder en doe dat op verschillende manieren; papier op het prikbord, digitaal per mail en op de site, etc.
    • Blijf op de hoogte van wat er leeft en speelt, ga na hoe je met elkaar op de hoogte blijft van welke vragen er leven onder de mensen die zorg ontvangen. Gaat dat via je gesprekspartner, via de zorgmedewerkers, kan er een telefonisch “bijkletsmomentje” ingepland worden?
  • Gebruik deze periode om achteraf samen te leren van de samenwerking tussen cliëntenraad en zorgorganisatie.

Deel je ervaringen

Op clientenraad.nl is vanaf heden een themapagina ingericht over ‘Cliëntenraden en het coronavirus’. Hier kan je terecht voor informatie en tips speciaal voor cliëntenraden in deze onzekere tijd. Geef aan wat je nodig hebt en wat jouw raad, cliënten en organisatie kan helpen in deze tijd. Ook kan je zelf inbreng leveren door je ervaringen te delen, een oproep te plaatsen of vraag te stellen. Laten we deze tijd ook benutten om elkaar te helpen.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese