Deel je ook je cliënten­raad-er­varing?

Geplaatst op 20 februari 2020

LOC is voortdurend in gesprek met cliëntenraden om goed op de hoogte te blijven van wat speelt en leeft. De wereld van cliëntenraden is continu in verandering, met de signalen die wij ontvangen gaan we altijd aan de slag. Of het nu gaat om nieuwe wetgeving, wisseling van bestuurders, de ‘achterban’ die verandert, de cliëntenraad die zelf meer ervaring krijgt, of nog anders. LOC bundelt ervaringen van cliëntenraden nu ook in een rapport. Deel dus graag ook je ervaringen met ons. En beïnvloed zo direct onze dienstverlening en versterk onze landelijke belangenbehartiging – zoals richting VWS. Contacten die cliëntenraden met onze adviseurs hierover hebben, blijken ook nog eens inspirerend en nuttig.

LOC versterkt cliëntenraden

LOC ziet het als haar taak om cliëntenraden in de zorg te versterken in het uitvoeren van hun medezeggenschap. LOC vraagt daarom aan cliëntenraden waar zij in de dagelijkse praktijk tegenaan lopen én wat er goed gaat. Met deze informatie kan LOC haar diensten afstemmen op de behoeftes van cliëntenraden. Bijvoorbeeld door informatievoorziening en cursusaanbod daarop aan te sluiten. En ervaringen van cliëntenraden als krachtige stem in te zetten tijdens gesprekken met het ministerie en de politiek. 

Deel je ook je ervaringen?

Er zijn verschillende manieren om je ervaringen / inbreng met ons te delen. 

  1. Tijdens een persoonlijk gesprek met LOC-adviseur Klazien Teeuwissen vertelt de cliëntenraad op eigen locatie over ervaringen. Aan de hand van een aantal thema’s gaan Klazien en de cliëntenraad samen in gesprek. Bij interesse kun je contact opnemen met Klazien via de vraagbaak van LOC, of neem direct contact op met Klazien Teeuwissen (k.teeuwissen@loc.nl)
  2. Beantwoord de korte online vragenlijst. De antwoorden die je geeft zijn soms aanleiding om verder in gesprek te gaan. Juist de verdiepende informatie die uit gesprekken voortkomt, is heel waardevol. Aan het einde van de vragenlijst kun je aangeven wanneer je verder met LOC in gesprek wil gaan.

Naast de directe inbreng die je hebt op dienstverlening en belangenbehartiging, en de handvatten en tips die je ter plekke ontvangt, verwerkt LOC de antwoorden én de uitkomsten van gesprekken anoniem in een rapport. Daarmee informeren we onder andere het ministerie van VWS over hoe het gaat met cliëntenraden in Nederland en doen we aanbevelingen.

De gesprekken zijn zeker ook inspirerend en/of interessant voor een cliëntenraad of individueel lid. We kunnen bijvoorbeeld verder ingaan op thema’s die spelen, of bepaalde effecten en oorzaken verkennen.

In gesprek met de Fendertshof

Lees ook de reactie op een gesprek met de cliëntenraad van locatie de Fendertshof:

“Het is prettig om een persoonlijk  gesprek te kunnen voeren op je eigen locatie. Wat het ons heeft gebracht is toch ook wel het gevoel dat we op de goede weg zijn. Maar ook dat we nog een lange weg te gaan hebben. Wij wachten nog even het model af voor de medezeggenschapsregeling, daar willen we zo snel mogelijk mee aan de slag. Het advies om bij de werving van vrijwilligers iets positiefs te melden door te zeggen wat we al hebben bereikt is een goed idee dat we meteen al ten uitvoer hebben gebracht. We hebben voor het eerst een nieuwsbrief uitgebracht met daarin een stukje over wat we zoal de laatste tijd hebben kunnen doen voor Fendertshof. En nu maar afwachten of we daar inderdaad ook mensen mee kunnen lokken….”

Meer weten?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.