Digitale verbinding voor iedereen, ook met psychische kwetsbaar­heid

Geplaatst op 8 juli 2020

Digitaal contact is in deze periode onmisbaar. F-ACT Nederland en MIND zijn gestart om mensen met een psychische kwetsbaarheid die geen digitale middelen hebben, van een smartphone of tablet te voorzien. Een aantal bestuurders in de Ggz inventariseren nu of er nog meer belangstelling is voor deze actie ‘Digitale verbinding voor iedereen’.

Digitaal contact

De coronacrisis raakt ons allemaal. Ook mensen met een psychische kwetsbaarheid. De mogelijkheid om digitaal contact te hebben is tijdens deze crisis onmisbaar. Maar velen beschikken niet over digitale middelen, zoals een tablet of smartphone. Zij hebben te weinig geld om het te kopen
en/of zijn onvoldoende digitaal vaardig. Hierdoor kunnen zij geen contact leggen met hun omgeving en hulpverleners en raken ze geïsoleerd.

Om deze reden zijn F-ACT Nederland en MIND de actie ‘Digitale verbinding voor Iedereen’ gestart. Zij hebben al 100 mensen voorzien van een smartphone, laptop of tablet.

Voor een klein bedrag een smartphone of tablet

Bestuurders van GGNet, GGZ NHN en Mind inventariseren nu bij GGZ-aanbieders in Nederland de belangstelling om dit breder aan te bieden “Eén van de donateurs van deze actie is KPN. Zij maakten ons attent op hun dienst ‘HaaS: hardware as a service’. HaaS maakt het mogelijk tegen een klein bedrag (€10 per maand) een smartphone of tablet aan cliënten ter beschikking te stellen. Wij denken dat dit voor kwetsbare cliënten en voor GGZ-aanbieders een interessante mogelijkheid is. Daarom inventariseren we bij GGZ-aanbieders in Nederland de belangstelling voor deze dienst.
Als meerdere partijen geïnteresseerd zijn, zien we mogelijkheden om aantrekkelijke condities af te spreken. Heb je belangstelling in HaaS laat het weten aan r.jaspers@ggnet.nl.”

Brief aan cliëntenraden

De initiatiefnemers stuurden de brief ter inventarisatie ook aan cliëntenraden in de ggz en vroegen LOC deze ook via dit platform te verspreiden. Wij steunen graag dit initiatief en moedigen cliëntenraden aan om hierover in gesprek te gaan met de achterban. En het met de bestuurder te bespreken wanneer deze dienst in een behoefte kan voorzien!

Meer weten?

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.