Edwin – Medezeg­genschap begint bij de cliënt

Geplaatst op 5 maart 2021

Sinds vorig jaar valt de jeugdzorg binnen de reikwijdte van de Wmcz 2018. Een goed moment om jeugdzorgorganisaties bewust te maken van de meerwaarde die medezeggenschap heeft. En van wat medezeggenschap bij elke organisatie betekent voor de belangenbehartiging, de vertegenwoordiging én emancipatie van kinderen en ouders met ervaringen in de jeugdzorg. 

Verschillende perspectieven in beeld

In de komende weken laten we ouders aan het woord die ervaring hebben in of met de jeugdzorg. Daniëlle beet vorige week het spits af en vandaag is het de beurt aan Edwin, ondersteuner van een cliëntenraad. Hij vertelt waarom contact met de achterban zo belangrijk is. Dat de cliëntenraad er is om de stem van de cliënt te versterken. Met de verhalen, meningen en wensen van jongeren en hun naasten kan je als raad goede adviezen geven over besluiten van de organisatie. En draag je bij aan waardevolle jeugdzorg.

Goed contact nodig

In contact staan is de motor van de medezeggenschap. In de praktijk is het voor veel cliëntenraden in de jeugdzorg een opgave om contact te hebben met de achterban en samenwerkingspartners. Zeker in deze tijd. Dat bleek recent ook tijdens een bijeenkomst voor cliëntenraden uit de jeugdzorg.

Er is niet één goede manier. In contact staan vraagt om maatwerk. Denk na wie je wilt bereiken, wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt doen en wat je daarbij nodig hebt. Door als cliëntenraad goed met jongeren en naasten in contact te staan, weet je als cliëntenraad wat zij nodig hebben en hoe zij de zorg en ondersteuning ervaren. Wanneer je je als cliëntenraad laat voeden met ervaringen van jongeren en naasten voer je het gesprek met de zorgorganisatie effectiever. En werk je met cliënten en de jeugdzorgorganisatie samen aan waardevolle zorg, doordat de stem van de cliënt centraal staat. 

Netwerk LOC in 2021

Cliëntenraden in de jeugdzorg hebben een bijzondere positie. In andere zorgsectoren zie je binnen grotere organisaties dat er sprake is van verscheidene cliëntenraden. Deze cliëntenraden zien en informeren elkaar en vormen daardoor een intern netwerk. In de jeugdzorg komt dit niet voor en dat maakt dat cliëntenraden op zichzelf zijn aangewezen. Daarom heeft LOC inmiddels een stevig netwerk opgebouwd. En in 2021 zetten we dit voort, door een combinatie te maken van een fysiek en online netwerk voor cliëntenraden. Op verzoek van het netwerk zoeken we naar inhoudelijke verdieping en bieden we zo een platform om in contact te blijven en elkaar te scholen.

Meer weten?

  • Lees hier meer over ons plan voor het versterken van de medezeggenschap in de jeugdzorg;
  • Lees hier meer over het plan Radicale vernieuwing jeugdzorg;
  • Wij ondersteunen cliëntenraden in de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering zodat zij zo goed mogelijk de belangen van hun achterban kunnen behartigen. Hoe wij dat doen? Bekijk hier onze dienstverlening.
  • LOC heeft veel brochures en hulpmiddelen, zoals de brochure InContactStaan, die je kunnen helpen!
  • Neem gerust contact op met de Vraagbaak van LOC via vraagbaak@loc.nl of 030 284 32 00. Onze adviseurs Jeugd helpen je graag!
Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.