Eerste impressie bijeenkomsten met zorgkantoor
“Een jaar geleden wilden we starten met bijeenkomsten om als cliëntenraden in gesprek te gaan met het zorgkantoor in de eigen regio. Zoals met zoveel bijeenkomsten, strooiden de coronamaatregelen roet in het eten.” LOC-adviseurs Xandra van der Kruk-Ras en Klazien Teeuwissen zijn blij dat de bijeenkomsten – hetzij digitaal – dit jaar toch plaats kunnen vinden. “Inmiddels zijn er verschillende bijeenkomsten geweest en merken we dat het goed is en ook gewaardeerd wordt door de deelnemers (zowel de leden van cliëntenraden als de medewerkers van de zorgkantoren) om informatie uit te wisselen over de rol van de cliëntenraad bij het opstellen van het kwaliteitsplan binnen de organisatie.”
Vroegtijdige betrokkenheid
Tijdens de bijeenkomsten wordt informatie gegeven door zowel LOC als het zorgkantoor, en gaan we in gesprek. Xandra: “We merken dat er een hoop vragen leven: sommige vragen gaan over het proces van het kwaliteitsplan, andere vragen gaan over de rol van het zorgkantoor. Wat al wel duidelijk is dat vroegtijdige deelname bij het opstellen van het kwaliteitsplan belangrijk is, maar de vraag hoe je dat doet nog een hele uitdaging is.”
Tijdens één van de bijeenkomsten werd opgemerkt: “meteen mee doen, want dan heb je nog invloed.” Een andere deelnemer gaf aan: “Als je eenmaal meedoet en in het proces van opstellen tot vaststellen en evalueren betrokken bent, dan heb je al veel gewonnen als cliëntenraad.” Daarnaast werd in de gesprekken ook stil gestaan wat er onder “kwaliteit” valt en hoe je als cliëntenraad aan je input komt voor het kwaliteitsplan. Een vraag die gesteld werd is of communicatie over bijvoorbeeld de zorg of bepaalde maatregelen op een locatie ook onder kwaliteit valt.
Ook in gesprek?
LOC hoopt dat ook de komende gesprekken / bijeenkomsten de cliëntenraad ondersteunen om een goede bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit in de zorg.
We zijn momenteel bezig om nog extra bijeenkomsten te plannen in juni of juli voor het zorgkantoor Zilveren Kruis, houd daarvoor clientenraad.nl in de gaten! Zodra de data bekend zijn zullen we deze ook vermelden in de wekelijkse nieuwsbrief.
Wanneer je ook wil deelnemen een bijeenkomst met een zorgkantoor, dan kan dit nog steeds. Voor meer informatie en om je aan te melden, klik je op de bijeenkomst van je voorkeur:
Bijeenkomst Zorgkantoor Menzis & cliëntenraden GGZ en VG: 1 juni van 14:00 – 16:00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden Zuid-Limburg: 2 juni van 13.00 – 15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden West-Brabant: 7 juni van 13.00 -15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden Haaglanden: 8 juni van 13.30 – 15.30
Bijeenkomst Zorgkantoor VGZ & cliëntenraden Noord- en Midden-Limburg: 9 juni van 13.00 – 15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden Zuidoost-Brabant: 14 juni van 13.00 – 15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden Zuid-Hollandse eilanden: 15 juni van 13.30 – 15.30
Bijeenkomst Zorgkantoor VGZ & cliëntenraden Midden-Brabant: 16 juni van 13.00 -15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor CZ & cliëntenraden Zeeland: 17 juni van 13.00 -15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor VGZ & cliëntenraden Noordoost-Brabant: 23 juni van 13.00 – 15.00
Bijeenkomst Zorgkantoor VGZ & cliëntenraden Nijmegen/Rivierenland: 30 juni van 13.00 – 15.00
Meer weten?
- Bekijk ook de Bewaarkaart instemmingsrecht op het kwaliteitsplan
- De vraagbaak van LOC staat voor je klaar. Bel op werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur met 030 284 32 00 of mail vraagbaak@loc.nl
- Praat mee: Welke vraag zou jij willen stellen aan het zorgkantoor?