Evaluatie medezeg­genschapsregeling

Geplaatst op 6 november 2022

Stellen de huidige afspraken en werkwijze de cliëntenraad voldoende in staat om de belangen te behartigen van de mensen om wie het gaat?

Ruim twee jaar nadat de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) in werking trad is voor veel cliëntenraden en zorgaanbieders de tijd aangebroken om de afspraken en werkwijze zoals vastgelegd in de medezeggenschapsregeling te evalueren. In de model medezeggenschapsregeling staat dat cliëntenraden en instelling twee jaar na ondertekening de regeling evalueren. Als hulpmiddel maakte LOC een Bewaarkaart waarin staat hoe je deze evaluatie aan kunt pakken.

Bewaarkaart

Cliëntenraden en zorginstellingen leggen afspraken over de medezeggenschap vast in de medezeggenschapsregeling. Het is belangrijk om te weten of je de juiste afspraken hebt gemaakt, of deze in de praktijk werken en of aanpassingen nodig of wenselijk zijn. Het is raadzaam iedere twee jaar de medezeggenschapsregeling te evalueren, dit staat ook in de model medezeggenschapsregeling. In de Bewaarkaart ‘Evalueren medezeggenschapsregeling’ lees je hoe je dit aanpakt.

Deze bewaarkaart is mede mogelijk gemaakt door en exclusief beschikbaar voor cliëntenraden die lid zijn van LOC, en hun ondersteuner. Wil je de volledige bewaarkaart ontvangen? Leden van LOC kunnen deze aanvragen via dit aanvraagformulier, of contact opnemen met de Vraagbaak van LOC.

Model medezeggenschapsregeling
Per 1 juli 2020 trad de Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) in werking en moesten cliëntenraden en zorginstellingen nieuwe afspraken maken over de inrichting van de medezeggenschap. Zij konden hierbij gebruikmaken van de model medezeggenscapsregeling die LOC Waardevolle zorg samen met ActiZ, De Nederlandse ggz en Zorgthuisnl maakte. Er is ook een modelregeling voor jeugdzorgaanbieders. Zie ook www.clientenraad.nl/modellen

Meer weten?

Ondersteuning door LOC

Wanneer je daar behoefte aan hebt, biedt LOC op maat ondersteuning aan bij het proces om te komen tot een gezamenlijke visie, bij het traject om te komen tot een (hernieuwde) medezeggenschapsregeling of het (opnieuw) inrichten van jouw medezeggenschapsstructuur. Met vragen over ondersteuning of een andere vraag kun je contact opnemen met de vraagbaak van LOC via vraagbaak@loc.nl of 030 2843200.

Medezeggenschap doe je samen!

In de medezeggenschap ligt een belangrijke sleutel om de zorg maximaal aan te laten sluiten bij wat mensen nodig hebben. De cliëntenraad is de vertegenwoordiger van de mensen die zorg ontvangen, zij kunnen bestuurders, managers en zorgverleners scherp houden hoe de zorg in de praktijk uitpakt. Juist de praktijkverhalen maken inzichtelijk wat de meerwaarde van de zorgorganisatie is. Wat goed gaat en wat beter kan. Een actieve cliëntenraad is onmisbaar bij het verbeteren van de zorg. Met deze vijf voorbeelden uit de praktijk inspireren we andere cliëntenraden, bestuurders, beleidsmakers en managers hoe je medezeggenschap binnen je zorgorganisatie kan organiseren. Met als uiteindelijk doel: bijdragen aan betere zorg.

Download artikel als PDF

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

janwouter straaten 1 jaar geleden

Stellen de huidige afspraken en werkwijze de cliëntenraad voldoende in staat om de belangen te behartigen van de mensen om wie het gaat?
Oeps . . .    Sowieso zijn we met de Wmcz2018 een stap verder gekomen, denk ik. Van periodioek een kopje koffie drinken bij de directeur, tot een (gewaardeerd?) gesprekspartner bij directie en managementteam. 
wat ik wel zie
 

als een CR steunt zoekt nij College van Vertrouwenspersonen en / of ondernemingskamer komt er  —zoals ik meemaak—   geen duidelijke uitspraak
als een CR ergens echt een punt van maakt, zie ik directies het probleem vooruit schuiven en eindeloos lang op de agenda houdeny
veel CR zijn terughoudend om serieus aan scholing te doen. Alle geld moet naar de zorgontvangers.Opleiding en ondersteuning is duur. Veel CR deinzen dan terug.
Essentiele info blijft, ondanks herhaalde verzoeken, te laat aangeleverd
CR wordt soms gepasseerd. Vergeten. Zou te lang duren. 
sommige CR leden zijn bang dat te kritisch zijn, gevolgen heeft op de zorg die hun zoon, moeder, etc etc ontvangen

kortom,
de Wmcz2018 is een goede start
We zijn er nog lang niet ! 
 
jan wouter van der straaten
lid regioanle cliententraad 
jwvdstraaten@gmail.com 
 
 
 
 
 

Reageer op dit bericht
Marion Heemskerk 3 jaar geleden

Naar mijn mening zou het goed zijn daar waar geen corona heerst twee of eventueel één vaste contactpersoon bij de bewoner van het verzorgingshuis/verpleeghuis toe te laten.
Dit helpt al veel leed voorkomen bij de persoon in dat tehuis.
Natuurlijk met alle beschermingen die noodzakelijk zijn!

Reageer op dit bericht

Op maandag 1 april (2e Paasdag) is LOC gesloten.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese