Heb jij ervaring met passende opvoed- en jeugdhulp?
En wil je bijdragen aan verbetering? Dan nodigen de jongeren en ouders van het cliëntenpanel van de AW Jeugd van Tilburg University je graag uit om je mening en ervaringen te delen over de obstakels en mogelijkheden in het aanbieden en doorlopen van jeugd- en opvoedhulp. Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen hoe opvoed- en jeugdhulp aan kan sluiten bij de wensen en behoeften van ouders en jongeren. Jouw ervaringen helpen om problemen te herkennen en opvoed- en jeugdhulp beter te maken! Dit is de tweede ronde van het onderzoek. Je kunt ook deelnemen als je niet aan de eerste ronde heb deelgenomen.
Wat is passende zorg?
Passende zorg houdt in dat de juiste zorg op de juiste plek wordt geboden, op het juiste moment en door de juiste professional. Het is daarbij belangrijk dat zorg in samenspraak met de jeugdige, ouders en betrokkenen tot stand komt. Door problemen in de hervorming van de jeugdzorg en factoren zoals personeelstekorten, hebben gemeenten en aanbieders moeite om jeugdhulp zo passend mogelijk aan te bieden en vorm te geven.
Over het onderzoek
In dit onderzoek verkent het cliëntenpanel welke obstakels ervaringsdeskundige ouders en jongeren en professionals ervaren bij het organiseren van passende hulp. En hoe dit in de toekomst verbeterd kan worden. Jongeren. ouders, professionals en leerkrachten worden uitgenodigd om hun menig en ervaring te delen. Het onderzoek bestaat uit het invullen van 3 korte vragenlijsten, verspreid over een periode van 3 maanden (1 vragenlijst per maand) tussen september en december 2024. Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer 10 minuten.
Tweede fase onderzoek
Dit is de tweede ronde van het onderzoek. Uit de gegeven antwoorden van de eerste vragenlijst heeft het cliëntenpanel een negental thema’’s opgehaald die samenhangen met obstakels en problemen om passend opvoed- en jeugdhulp aan te bieden:
- Bureaucratie,
- Lang wachten op passend zorg,
- Continuïteit van hulpverleners,
- Gebrek aan samenwerking,
- Deskundigheid en vakmanschap,
- Kennis en ervaring,
- Relatie met hulpverlener,
- Niet luisteren,
- Bemoeizucht,
- Alleen hulp voor het kind.
Om deze thema’s verder te verkennen en te verdiepen, hoopt het cliëntenpanel dat zoveel mogelijk mensen aanvullende vragen willen beantwoorden en hun ervaringen en ideeën willen delen in de tweede ronde van het onderzoek.
Mee doen?
Je kunt ook deelnemen aan de tweede ronde als je niet aan de eerste ronde hebt deelgenomen.
Over LOC en Cliëntenpanel AWJ
In de Academische Werkplaats Jeugd van Tranzo (Universiteit van Tilburg) werken jongeren, ouders, jeugdhulpverleners en onderzoekers samen aan onderzoek rond het thema transformatie van zorg voor de jeugd. De kennis die met onderzoek wordt ontwikkeld en verspreid, draagt bij aan het verbeteren van de zorg voor de jeugd.
Jongeren en ouders die meedoen aan het opzetten en uitvoeren van onderzoek, hebben zelf ervaring met jeugdhulp. Zij zijn vertegenwoordigd in het cliëntenpanel en werken mee aan onderzoekaanvragen, aan onderzoek en ze doen zelf onderzoek. Leden zijn ook actief in cliëntenraden van jeugdhulpaanbieders en in jongeren- en ouderplatforms. De inbreng vanuit het cliëntenpanel zorgt ervoor dat onderzoek vanuit de werkplaats aansluit op de dagelijkse praktijk.
LOC Waardevolle Zorg vindt onderzoek en de stem van kinderen, jongeren en ouders daarin belangrijk en is verbonden aan de werkplaats. Een adviseur van LOC ondersteunt het cliëntenpanel bij haar activiteiten en zorgt voor verbinding tussen de samenwerkende partijen.
Lees meer artikelen over:
