Hoe (bege)leid je de cliënten­raad en de ver­gadering?

Geplaatst op 15 januari 2020

Het gaat erom dat de stem van cliënten een plek krijgt in het beleid en uitvoering van de zorgorganisatie. Goede zorg gaat over de wensen en behoeften van de cliënt om het leven te kunnen leiden zoals hij dat wil. De voorzitter van de cliëntenraad begeleid de raad om hier een waardevolle bijdrage aan te leveren.

Verschillende inzichten zijn verrijkend

De voorzitter faciliteert de cliëntenraad: een groep mensen met verschillende inzichten en perspectieven. De rol van de voorzitter kenmerkt zich in het vinden van een goede balans tussen de doelen van de cliëntenraad en die van de organisatie. Het hanteren van dit zoekproces is (en blijft) een uitdaging. Het vereist experimenteren met het eigen gedrag en en dat van anderen. Dit begint met het erkennen dat verschillende inzichten verrijkend zijn: ieder cliëntenraadslid neemt eigen ideeën en ervaringen mee.

Welke vaardigheden heeft de voorzitter nodig?

In de brochure Voorzitter cliëntenraad beschrijven we de vaardigheden die hiervoor nodig zijn. Deze komen ook uitgebreid aan de orde tijdens de cursus. Een impressie:

  • Een heldere visie en gezamenlijke doelen zijn essentieel.
    • Wat staat de cliëntenraad en de voorzitter van de cliëntenraad te doen?
    • Hoe ga je doelgericht te werk als cliëntenraad?
    • Hoe geef je invulling aan het recht op informatie?
  • Diverse vergadervaardigheden en gespreksvaardigheden komen uitgebreid aan de orde vanuit de overtuiging dat iedereen kan uitgroeien tot een zelfverzekerde gesprekspartner.
  • Bij het adviseren kan de voorzitter verschillende manieren van besluitvorming toepassen, om te komen tot een effectief, gedragen advies. Ook is er aandacht voor het effectief presenteren van het standpunt van de raad.
  • Juist wanneer er weerstand is tegen het advies van de cliëntenraad, is een zorgvuldige begeleiding van het proces door de voorzitter van belang. Tijdens de cursus en ook in de brochure is er daarom veel aandacht voor omgaan met kritiek, het voeren van een slechtnieuwsgesprek, weerstand en conflicthantering.

Meer weten?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.