Hoe zit het met het huishoudboekje van de zorginstelling?
Beluister artikel
Elk jaar staat het weer op het takenlijstje van de cliëntenraden: adviseren over de begroting en/of jaarrekening. Hoe beoordeel je of de zorginstelling het huishoudboekje op orde heeft? Met hulp van de LOC Expertpool Zorg & Geld kunnen cliëntenraden een gedegen advies geven. Anita Schaatsbergen, lid van de centrale cliëntenraad van Leviaan, vertelt over haar ervaringen.
Zorginstellingen houden bij waar zij hun geld aan (willen) uitgeven. Elk jaar, in de zomer en herfst, maken ze plannen voor het volgende jaar. En wat die gaan kosten: de begroting. In het voorjaar kijken instellingen terug: is het gegaan zoals gepland? Dit doen ze met een jaarverslag en een jaarrekening. In de jaarrekening staat precies hoe de instelling er financieel voor staat. De cliëntenraad heeft een belangrijke rol door het adviesrecht met betrekking tot het voorgenomen besluit over de begroting en de jaarrekening. Belangrijke LOC Cliëntenraden vraag daarbij: heeft de instelling nu én in de toekomst genoeg geld om goede zorg en welzijn te bieden aan de cliënten? Moet er bijvoorbeeld een afdeling verbouwd worden? Of meubilair vervangen? En kan er voldoende personeel worden ingezet?
Ervaring met de expertpool
Waar let je op als cliëntenraad als je zo’n begroting of jaarrekening krijgt? Sinds jaar en dag helpen de deskundige LOC vrijwilligers van de Expertpool Zorg & Geld cliëntenraden om financiële documenten, zoals begrotingen en jaarrekeningen, beter te begrijpen. Want lang niet elke cliëntenraad heeft iemand die verstand heeft van cijfers. Maar hoe werkt de expertpool? Anita Schaatsbergen, lid van de centrale cliëntenraad (ccr) van ggz-organisatie Leviaan, vertelt over haar ervaringen met de expertpool, die de ccr vorig jaar inschakelde.
Kun je iets over jezelf vertellen?
“Mijn naam is Anita Schaatsbergen. Ik ontvang ambulante begeleiding van Leviaan, een organisatie in Noord-Holland die hulp biedt (zoals beschermd/ begeleid wonen/ambulante begeleiding) aan mensen die psychische problemen hebben. Leviaan heeft lokale cliëntenraden én een centrale cliëntenraad. Voor de ambulante cliënten is er nu geen aparte cliëntenraad, maar daar wordt wel naar gekeken binnen Leviaan en de ccr.
“Ik zit sinds twee jaar in de ccr. In het begin moest ik even aftasten: wat gaan we doen in de cliëntenraad? Wat wordt er van ons verwacht? We zijn als ccr in de afgelopen periode ook best gegroeid, bepalen nu meer en meer zélf de agenda en geven ook ongevraagd advies aan de directeur.
“Als je als cliëntenraad twijfelt, schakel dan de Expertpool Zorg & Geld in”
Hoe kwam de expertpool op jullie pad?
“Onze ondersteuners cliëntenraad attendeerden ons er op. Als ccr waren we bezig met de financiële stukken en waren benieuwd: wat lezen wij in de cijfers en wat leest de expertpool in de cijfers? Het is best ingewikkeld om al die cijfers goed te interpreteren, en we wilden bevestiging van wat wij lazen.
“Via de Vraagbaak kwamen we in contact met Henk Smets van de expertpool. We hebben via de mail contact met hem gehad en dat verliep goed! Wij werden enerzijds bevestigd in wat we zelf al hadden gelezen in de stukken. Maar Henk had ook een paar nieuwe punten, waardoor we als ccr ook weer andere vragen konden stellen in het gesprek met de directeur.”
Heb je tips voor andere cliëntenraden?
“Ik zou vooral willen meegeven dat als je twijfelt of niet de expertise in de cliëntenraad hebt met betrekking tot financiële stukken, dan de Expertpool Zorg & Geld in te schakelen. Je wordt er wijzer van als cliëntenraad en ik denk ook: vier ogen zien meer dan twee. Het helpt je dus in je werk als cliëntenraad!”
Vrijwilligers gezocht!
Wij zoeken jou!
Ben jij diegene in jouw cliëntenraad die goed is met cijfers? En kost het lezen van financiële documenten jou weinig moeite? Dan zoeken we jou! Word lid van de Expertpool Zorg & Geld! Het kost je ongeveer een uur per maand, met soms iets meer werk rond april/mei en november/december. De expertpool vergadert vier tot vijf keer per jaar (online of op locatie bij LOC).
Wil je meer weten? Neem dan contact op met Xandra van der Kruk via de Vraagbaak (vraagbaak@loc.nl).
Bijeenkomsten Waardevolle zorg & financiën van de instelling: de begroting
Op 21 oktober en 25 november is er een online bijeenkomst “Waardevolle zorg & financiën van de instelling: de begroting. In deze bijeenkomst wordt ingegaan op de verschillende financieringsstromen binnen de gezondheidszorg en de financiële cyclus van een zorgorganisatie. We staan stil bij begroting: hoe kun je als cliëntenraad waardevol kunt adviseren met betrekking tot de begroting.
De bijeenkomst is voor cliëntenraden in alle sectoren en wordt begeleid door Henk Smets (lid van de expertpool zorg & geld) en LOC- adviseur Xandra van der Kruk.






