Impressie bijeenkomst netwerk directe cliëntenparticipatie
Cliëntparticipatie werkt alleen als het vanuit verschillende partijen gedragen wordt. Denk bijvoorbeeld aan de raad van bestuur, medewerkers en cliënten/cliëntenraad. Het netwerk directe cliëntenparticipatie wil met elkaar leren van de verschillende partijen die samen een rol spelen bij cliëntparticipatie. Hoe geven zij vorm aan directie cliëntparticipatie? Welke visie zit erachter en hoe brengen zij dit in de praktijk? Welke hindernissen kom je zoal tegen en welke mogelijkheden zijn er? En natuurlijk: hoe zien cliënten het effect van hun participatie in het dagelijkse leven terug?
Hoe zien cliënten het effect van hun participatie in het dagelijkse leven terug?
Op 26 september gingen geïnteresseerden uit het netwerk met elkaar in gesprek. Cliëntenraden, zorgmedewerkers en bestuurders hoe zij vanuit verschillende rollen kunnen bijdragen aan directe participatie van cliënten. Te gast waren Eric Hisgen (voormalig bestuurder bij Amstelring) en Ingrid Bontje en Danielle Loos (Teamleiders van Topaz). Ze hadden het over succesfactoren maar ook over knelpunten. Vooral kwamen praktische zaken aan bod, hoe doe je dat dan? Zo hebben aanwezigen kunnen leren van elkaar en kon men tips meenemen naar de eigen context, de eigen doelgroep(en). Het was een gezellige en boeiende middag. Het netwerk zet zich in om dit soort uitwisselingen te kunnen blijven faciliteren. LOC ondersteunt dit netwerk hierbij.
Meer weten?
- Download het Manifest: van achterban naar voorbuur dat het netwerk directe cliëntenparticipatie vorig jaar opstelde
- Download de impressie van de bijeenkomst van het netwerk op 26 september 2019
- Lees verslagen van eerdere bijeenkomsten van het netwerk:
- Interesse om mee te doen in het netwerk direct cliëntenparticipatie? Neem contact op met Tiske via T.Boonstra@loc.nl of 030 – 284 32 00.
Manifest
Download artikel als PDF