In gesprek met cliënten­raden – wat gaat goed en wat moet anders?

Geplaatst op 19 december 2019

LOC is voortdurend in gesprek met cliëntenraden om zodoende goed op de hoogte te blijven van wat speelt en leeft binnen de cliëntenmedezeggenschap. Met de signalen die wij ontvangen gaan we altijd aan de slag. We gebruiken deze om invulling te geven aan de belangenbehartiging richting politiek en ministerie. Ook passen wij de informatievoorziening en het ondersteuningsaanbod continu aan op vragen die leven en actuele thema’s die belangrijk zijn voor cliëntenraden.

In gesprek tijdens het landelijk congres cliëntenraden

Ook tijdens het landelijk congres cliëntenraden op 4 december grepen we de kans aan om met cliëntenraden in gesprek te gaan over de eigen cliëntenraad. Dit gesprek voerden we aan de hand van drie vragen. Hieronder een overzicht van veelgehoorde antwoorden, opmerkingen en suggesties.

Waar loopt jouw cliëntenraad tegenaan?

Uit alle antwoorden die gegeven zijn, sprongen er drie uit: 

  • Veel raadsleden gaven als antwoord op deze vraag aan dat het begin zwaar is. Naast de gigantische hoeveelheid informatie die op hen afkomt, zijn zij vaak zoekende naar hun rol binnen de organisatie. Wat kunnen wij en wat mogen wij nu eigenlijk? 
  • Een ander veelvuldig terugkerend punt is dat cliëntenraadsleden moeite hebben om hun achterban te bereiken. Bijvoorbeeld doordat hun cliënten maar kort op een locatie verblijven, of, zoals in de zorg aan huis, omdat zij verspreid wonen.
  • Een probleem waar bijna alle cliëntenraden mee te maken hebben, is dat het lastig is om leden te vinden voor hun eigen cliëntenraad. 

Wat werkt goed?

  • De grote gemene deler onder alle antwoorden was dat er werd er gewezen op een prettige samenwerking met het bestuur. Ook de samenwerking met de ondersteuners en binnen de cliëntenraad zelf wordt bijzonder gewaardeerd.
  • Sommige raden hebben meer directe vormen van inspraak georganiseerd voor hun achterban. De achterban kon zich bijvoorbeeld zelf uitspreken over de openingstijden van het restaurant, of het aanbod van het eten. Zonder uitzondering waren de raden die dit gedaan hier enthousiast over. De achterban werd goed gevonden en was blij met de directe invloed.

Wat moet er echt anders?

Met deze vraag verzamelden wij een hoop suggesties en aanbevelingen voor in de toekomst. Wat moeten (en kunnen) we met elkaar op de korte termijn al veranderen?

  • Er moeten meer mogelijkheden komen voor cliëntenraden om gemakkelijk de achterban te kunnen bereiken en hen te vragen naar hun mening. Een aantal keer werd de suggestie gedaan om een online tool te ontwikkelen waarmee de achterban zich direct kan uitspreken.
  • Goede voorbeelden moeten vaker gedeeld worden. Niet iedereen hoeft zelf het wiel uit te vinden. Door meer contact te hebben met andere cliëntenraden en goede voorbeelden met elkaar te delen, kan men makkelijker van elkaar leren en goede oplossingen van elkaar overnemen.
  • Prioriteiten goed op orde hebben. Scherpe keuzes maken als raad over wat je samen wilt aanpakken kan helpen bij het verlichten van de werkdruk en creëert een mooie rode draad voor het beleid in een bepaalde periode. Deze priorisering kan bijvoorbeeld jaarlijks opnieuw bekeken worden door de raad.

Veel dank!

Wij danken de cliëntenraden die we tijdens het congres hebben gesproken voor de opmerkingen en suggesties. Wij zullen deze zeker meenemen in het ondersteuningsaanbod van LOC, maar ook naar onze belangenbehartiging bij de politiek. Heb je naar aanleiding van de gesprekken op het congres, of van bovenstaand artikel nog opmerkingen of vragen? Laat dan een reactie achter onderaan dit bericht. Of neem contact op met de vraagbaak van LOC

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.