Instemmingsrecht kwaliteitsplan verpleeghuizen 2021
We zijn erg blij dat cliëntenraden die actief zijn in verpleeghuissector sinds dit jaar een instemmingsrecht hebben op het hele kwaliteitsplan. Cliëntenraden hebben nu meer mogelijkheden om invloed uit te oefenen op de afwegingen die de zorgorganisatie maakt bij de besteding van het geld voor de zorg en ondersteuning. Voor zover dat nog kan raden we aan om als cliëntenraad vanaf het begin van de plannen betrokken te zijn!
Plannen die het dagelijks leven raken
Cliëntenraden hebben een belangrijke taak bij het opstellen van het kwaliteitsplan en bij het kijken of de voorgenomen activiteiten in de praktijk ook werken. Zodat mensen die zorg nodig hebben en hun naasten ook echt iets merken van de plannen.
In het kwaliteitsplan worden alle plannen voor het volgende jaar vastgelegd. Ook als het gaat om bijvoorbeeld de inzet van gastvrouwen/heren in de huiskamer, het beleid betreffende eten en drinken en over keuzes in dagbesteding. Plannen die direct het dagelijks leven raken van mensen die zorg nodig hebben. De uitgelezen mogelijkheid dus om als cliëntenraad juist in dit kwaliteitsplan in te brengen wat mensen belangrijk vinden; wat voor hen waardevol is en betekenis heeft voor hun dagelijks leven.
Instemmingsrecht
LOC heeft vorig jaar veel inspanning verricht om de invloed die cliëntenraden al hadden bij de geoormerkte ‘Waardigheid en trots’-gelden, verder uit te breiden. En met succes! Vanaf dit jaar hebben cliëntenraden instemmingsrecht gekregen op het héle kwaliteitsplan. Cliëntenraden hebben nu meer mogelijkheden hebben om invloed uit te oefenen op de afwegingen die de zorgorganisatie maakt bij de besteding van het geld voor de zorg en ondersteuning
Bewaarkaart
LOC maakte deze bewaarkaart over het instemmingsrecht bij het kwaliteitsplan verpleeghuizen. Daarin kun je meer informatie vinden, tips voor cliëntenraden, evenals een tijdpad en ‘wat te doen wanneer je niet in wil stemmen’.
We zijn heel benieuwd hoe cliëntenraden dit instemmingsrecht inzetten. We horen daarom graag welke verbeteringen je cliëntenraad met behulp van het instemmingsrecht in de plannen heeft kunnen doorvoeren? Laat graag een reactie achter onder dit bericht!
Tip: Betrokken vanaf het begin
Coördinator medezeggenschap Thom van Woerkom geeft als tip mee om vanaf het begin betrokken te zijn: ‘Wil je aan het eind van het proces het stuk van haver tot gort lezen en van opmerkingen voorzien? Of wil je het proces zo inrichten dat je vanaf het begin betrokken bent? In het laatste geval is het veel makkelijker om je invloed te doen gelden. Want als een stuk eenmaal klaar is, worden bepaalde keuzes niet snel teruggedraaid.’
Zorgaanbieder
De zorgaanbieder is verplicht de cliëntenraad om instemming te vragen. Branchevereniging Actiz wijst haar leden actief op de vereiste instemming door de clientenraad en raadt zorgorganisaties aan tijdig in gesprek te gaan met de cliëntenraad. Kwaliteitsplan 2021: goedkeuring door Cliëntenraad en VAR/PAR vereist
Meer weten?
- Download hier de bewaarkaart over het instemmingsrecht: Meer invloed voor cliëntenraad en personeel op kwaliteitsplan verpleeghuizen
- Lees ook: Instemmingsrecht op kwaliteitsplan verpleeghuizen
- Heb je een vraag? De vraagbaak van LOC staat voor je klaar. Van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl