Invloed op het kwaliteitsbeleid 2022

Geplaatst op 19 juli 2021

Nu de eerste helft van het jaar alweer voorbij is, komt voor beleidsmakers en bestuurders in zorgorganisaties het volgende jaar alweer om de hoek kijken. Het jaarverslag is geschreven en de jaarrekening is vastgesteld: nu is het tijd voor de plannen voor 2022. In veel organisaties wordt gewerkt met een kwaliteitsplan. Als cliëntenraad een belangrijk moment om in actie te komen, wil je vroegtijdig invloed uit kunnen oefenen op de plannen die zo direct de levens van mensen raken.

Doen we het goede?

In het kwaliteitsbeleid en het kwaliteitsplan van de zorgorganisatie worden plannen voor volgende jaren vastgelegd. Deze plannen gaan ook over thema’s die het leven van mensen direct raken. Het gaat bijvoorbeeld over de ruimte die er is om de dingen te kunnen doen die voor iemand van belang zijn, over hoe afspraken worden gemaakt over eten en drinken, over keuzes in dagbesteding, en welke investeringen de organisatie wil doen om betere zorg te leveren.

Voor cliëntenraden is het goed om betrokken te zijn bij de overleggen over de toekomst van de zorg en bij het maken van concrete plannen. Je kunt als cliëntenraad echt verschil maken door consequent het gesprek terug te brengen naar de kern: doen we het goede voor mensen die zorg nodig hebben? En wat is daar nog meer voor nodig?

Thom van Woerkom (coördinator LOC) zei eerder: ‘Ga je het met de bestuurder over cijfertjes hebben of over de beleving van mensen? Cliëntenraden vragen zich nog wel eens af of ze voldoende kennis en expertise hebben om dat goede gesprek te voeren. Daar hoeven ze zich geen zorgen over te maken. Want ze nemen een heel belangrijk perspectief mee: dat van mensen die zorg nodig hebben.’

Voor cliëntenraden in de verpleeghuissector heeft LOC eerder een breed instemmingsrecht verworven over het gehele kwaliteitsplan. Cliëntenraden in andere sectoren kunnen zich beroepen op het instemmingsrecht in het kader van algemeen beleid op het gebied kwaliteit, veiligheid en hygiëne, en voor cliënten geldende regelingen. Zie ook de Bewaarkaart advies- en instemmingsrechten.

Wat mensen belangrijk vinden

De gesprekken over kwaliteitsbeleid en het kwaliteitsplan bieden mogelijkheden om als cliëntenraad in te brengen wat mensen belangrijk vinden; wat voor hen waardevol is en betekenis heeft voor hun dagelijks leven. Cliëntenraden hebben een belangrijke taak bij het opstellen van de plannen en vervolgens ook bij het kijken of de voorgenomen activiteiten in de praktijk ook werken. Ben je als cliëntenraad nog niet betrokken bij de plannen rondom kwaliteitsbeleid? Dan is het goed om in actie te komen en in gesprek te gaan met de organisatie op welke manier je betrokken zou willen zijn.

Tips voor invloed op het kwaliteitsbeleid:
Tip 1: Ontwikkel samen met de organisatie een gezamenlijke visie op de toekomst van de zorg. Werk dit samen uit in een jaarlijks kwaliteitsplan. Blijf betrokken bij de overleggen hierover.
Tip 2: Maak op basis van signalen die de cliëntenraad van de mensen die zorg ontvangen heeft
gehoord een top-3 van verbeterpunten. Bespreek deze met de organisatie.
Tip 3: Kijk op alle locaties wat er speelt en houd in de gaten of die lokale diversiteit ook in het
kwaliteitsplan komt.
Tip 4: Zoek contact met de personeelsvertegenwoordiging om af te stemmen.
Deze tips komen uit de brochure Invloed op het kwaliteitsbeleid en bewaarkaart instemmingsrecht kwaliteitsplan

Meer weten

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.