Nieuw Generiek kompas verpleeghuiszorg en zorg thuis ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ van kracht
Beluister artikel
Het Generiek kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ is klaar. Per 1 juli kunnen organisaties in de verpleeghuiszorg, verpleeghuiszorg thuis en wijkverpleging aan de slag met het nieuwe kompas. Afgelopen maanden hebben achttien landelijke organisaties, waaronder LOC, een plan gemaakt voor de invoering.
Het Zorginstituut Nederland moet het Generiek kompas goedkeuren. Pas dan is het kompas een officieel document waar iedere zorgorganisatie aan moet voldoen. De achttien landelijke organisaties dienden eind vorig jaar het kompas in bij het Zorginstituut. Het Zorginstituut sprak waardering uit voor het kompas, maar vond de afspraken over de invoering daarvan nog te mager. Daarop kreeg de Kwaliteitsraad van het Zorginstituut de opdracht te regelen dat er snel een uitgebreider invoeringsplan zou komen. De achttien landelijke organisaties hebben in overleg met de Kwaliteitsraad dat plan geschreven. Het invoerings- en onderhoudsplan is nu klaar. Daarom kan het kompas op 1 juli 2024 ingaan.
Aanvullende afspraken
De tekst van het kompas zoals LOC die eind vorig jaar aan de aangesloten cliëntenraden heeft voorgelegd is niet veranderd. Er zijn nu aanvullend afspraken gemaakt welke acties we moeten nemen om het Generiek kompas tot een succes te maken, hoe we dat organiseren en hoe we kijken of het kompas nog actueel is. Er komt bijvoorbeeld een Kompasraad die besluiten neemt over de voortgang en eventuele veranderingen in het kompas. In deze Kompasraad zitten de bestuurders van de achttien landelijke organisaties. LOC zal deelnemen aan deze Kompasraad en zal daar ook Netwerk Cliënt-en-Raad Zorg (NCZ) vertegenwoordigen. Als de Kompasraad er niet uitkomt, helpt het College van Deskundigen. Hierin zitten diverse deskundigen, zoals de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving.
In het invoeringsplan zijn dertig opdrachten beschreven, die moeten worden uitgewerkt. We hebben daarbij heel concreet opgeschreven welke organisaties een opdracht uitwerken. En ook wanneer dat klaar moet zijn. Sommige opdrachten zijn inmiddels al afgerond. Daar zitten ook opdrachten bij die voor cliëntenraden van belang zijn. Zo is er al een handboek voor het meten van cliëntervaringen.
Met een uitgebreid invoeringsplan is het nieuwe Generiek kompas een feit
Handreiking kwaliteitsbeleid
Er komt een handreiking voor het kwaliteitsbeeld. Dat kwaliteitsbeeld is voor cliëntenraden van groot belang, omdat de zorgorganisatie hierin rekenschap geeft van hoe het gaat met de zorg en welke verbeteracties er in gang zijn gezet. Het kwaliteitsbeeld is openbaar. Maar is ook bedoeld om binnen de zorgorganisatie met onder andere de cliëntenraad en de personeelsvertegenwoordiging het gesprek aan te gaan over wat goed gaat en wat beter kan. Landelijk zullen we volgen of de kwaliteitsbeelden voldoende informatie bieden om te bepalen of de zorg goed is. LOC is trekker van het opstellen van de handreiking kwaliteitsbeeld.
Meten cliëntervaringen
Verpleeghuizen en wijkverpleging hebben nu een eigen meting van de cliëntervaringen. We werken de komende maanden aan één nieuwe vragenlijst die zowel verpleeghuizen als wijkverpleging gebruiken. De opzet is dat het een korte vragenlijst wordt over onderwerpen die cliënten belangrijk vinden. Ook zullen er vragen over de ervaringen van mantelzorgers en kwaliteit van bestaan in de vragenlijst aan bod komen.
Ondersteuning cliëntenraden
Er komt materiaal voor cliënten, naasten, vrijwilligers en belangstellenden. Zo komt er een cliëntversie met tekst, maar ook een animatiefilm. Ook wordt een boekje ontwikkeld met tips hoe je het gesprek met een zorgorganisatie kunt voeren. Bovendien komt er een informatiepunt over het kompas. En maken we een hybride leergang (fysiek en online). LOC ontwikkelt samen met ANBO PCOB een bewaarkaart voor cliëntenraden. Daarin is aandacht voor de rol van cliëntenraden bij het kompas en de kwaliteit van de zorg. Daarnaast organiseren we bijeenkomsten voor cliëntenraden over het kompas. In de nieuwsbrief en Zorg & Zeggenschap besteden we veel aandacht aan het Generiek kompas. Cliëntenraden kunnen ook bij LOC een training op maat aanvragen. Voor vragen is de Vraagbaak bereikbaar via 030 2843200 of vraagbaak@loc.nl.
Dit artikel verscheen in de zomereditie van LOC-tijdschrift Zorg & Zeggenschap 2024
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:

Beste Adrie,
Dank voor je reactie. Goed om te lezen wat je mist, dan kunnen we daar iets aan doen. Ik ga ermee aan de slag.
Hartelijke groet,
Marjolein Hovius
communicatie LOC
Wat ik steeds mis in de artikelen
wat gebeurd er inhoudelijk.
nu lees ik de juridische constructie, de organisatie, maar niet wat er daadwerkelijk op de vloer wordt aangepast.