Nieuwe kwaliteitskompas (voorheen ‘kwaliteitskader’): afspraken meetjaar 2024 en instrument 2025
LOC heeft samen met cliëntenraden en landelijke partijen de afgelopen periode hard gewerkt aan het nieuwe ‘Generiek Kompas’. Dat is sinds 1 juli 2024 van kracht en vervangt direct de kwaliteitskaders in de verpleeghuiszorg, wijkverpleging en het addendum voor Wlz-zorg thuis (Wlz staat voor Wet langdurige zorg). Maar wat betekent dit nu concreet voor de komende tijd?
We berichten regelmatig over het nieuwe Generiek Kompas. Zoals we eerder al wat uitgebreider beschreven, vergt de overgang op verschillende fronten inspanningen. LOC is daar actief bij betrokken. Het overkoepelende (landelijke) implementatieplan is nu ook openbaar. Intussen is ook duidelijk wanneer er in de praktijk van zorgorganisaties iets anders wordt verwacht.
Afspraken meetjaar 2024: overgangsjaar
2024 is een overgangsjaar. De aanlevering van kwaliteitsinformatie (‘Inzicht in Kwaliteit’, bouwsteen 5 uit het Kompas – pagina 19) bestaat in meetjaar 2024 uit een meting cliëntervaringen en een kwaliteitsbeeld. Op korte termijn wordt voor beide een handboek/handreiking gepubliceerd, daar berichten we tegen die tijd over. Goed om hierover vast te weten:
- Meting cliëntervaringen: De NPS (‘Net promotor score’) hoeft niet apart te worden uitgevraagd en aangeleverd voor cliënten met een Wlz-indicatie. De meting blijft dus exact hetzelfde als eerdere jaren.
- Kwaliteitsbeeld: De deadline voor het opleveren van het nieuwe kwaliteitsbeeld is verschoven van 31 december 2024 naar 31 maart 2025.
UPDATE 23 juli 2024:
Meting cliëntervaringen 2024 bekend voor verpleeghuis en wijkverpleging.
Zorginstituut Nederland neemt Handboek Cliëntervaringen 2024 op in register. Lees hier meer.
Het Kompas en het meetinstrument cliëntervaringen 2025
Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw instrument om ervaringen van cliënten te meten: een vragenlijst. De verpleeghuiszorg en wijkverpleging hebben nu een eigen meting van de cliëntervaringen. Dit wordt één nieuwe vragenlijst die zowel gaat gelden voor de verpleeghuiszorg als wijkverpleging. De opzet is een relatief korte vragenlijst over onderwerpen die cliënten belangrijk vinden. Ook zullen er vragen over de ervaringen van mantelzorgers en kwaliteit van bestaan in de vragenlijst komen.
Verschillende cliëntenraden reageerden op onze eerdere oproep om mee te denken over de vragenlijst en hebben hier invloed op uitgeoefend. Mede op basis van deze input van cliëntenraden heeft een ervaren onderzoeksbureau een vragenlijst opgesteld. Maandag 1 juli hebben de landelijke partijen die aan het nieuwe Kompas hebben gewerkt (waaronder LOC) een eerste versie van deze vragenlijst vastgesteld. De vragenlijst bestaat uit 10 vragen voor cliënten en 2 vragen specifiek voor mantelzorgers.
Na de zomer zal de lijst getest worden middels een pilot bij verschillende organisaties. Mocht jullie organisatie interesse hebben om als organisatie deel te nemen aan de pilot, stuur ons dan een bericht via vraagbaak@loc.nl of bel met 030 – 284 32 00.
Naar aanleiding van de resultaten van de pilot wordt de vragenlijst waar nodig aangescherpt, een handboek geschreven en ingediend bij het zorginstituut. In 2025 kunnen alle organisaties meten met het nieuwe instrument.
Meer weten
- Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ vervangt per 1 juli kwaliteitskaders
- Meer achtergrondinformatie bij het nieuwe Kompas en het kwaliteitsbeeld
- Rekenschap in plaats van verantwoording in het Generiek Kwaliteitskompas | ActiZ (Interview met Marthijn Laterveer, bestuurder LOC Waardevolle zorg, over het Generiek Kompas)
- Voor vragen is de LOC Vraagbaak bereikbaar via 030 – 284 32 00 of vraagbaak@loc.nl
Lees meer artikelen over:
