Onderzoek dienstver­lening LOC: Grote tev­reden­heid, ver­betering mogelijk

Geplaatst op 26 september 2024

Het afgelopen half jaar heeft LOC een onafhankelijk onderzoek laten doen onder cliëntenraden. Hoe tevreden zijn zij over de dienstverlening van LOC? Tevreden tot zeer tevreden blijkt uit de onderzoeksresultaten. Wel zijn er diverse wensen en suggesties. LOC is al bezig om de dienstverlening verder te verbeteren.

Beluister artikel

LOC wil maximaal inspelen op de wensen en behoeften van cliëntenraden. Een onafhankelijk gedegen onderzoek helpt om precies te weten wat cliëntenraden willen en belangrijk vinden. Onderzoeksbureau Van Loveren en Partners heeft dit onderzoek uitgevoerd. Daarbij zijn zowel cliëntenraden die lid zijn als raden die geen lid meer zijn geraadpleegd. Ook is er onderzoek gedaan bij zowel lokale als centrale cliëntenraden in de verschillende sectoren. 192 cliëntenraden hebben de vragenlijst ingevuld. Er zijn negen verdiepende interviews gehouden met voorzitters van cliëntenraden.

Zeer tevreden

De cliëntenraden zijn in grote lijnen tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van LOC. Het meest tevreden zijn cliëntenraden over de cursussen (8,1), diensten op maat (8,6), hulp bij het opzetten van medezeggenschap (8,3) en de betrokkenheid van LOC-medewerkers (8,4). Cliëntenraden geven daarbij aan zich het meest geholpen te voelen door diensten op maat, hulp bij het opzetten van medezeggenschap en de Vraagbaak. De onderzoekers raden LOC dan ook aan deze punten vast te houden. En cliëntenraden (lid en geen lid) nog beter te informeren dat LOC deze diensten levert.

Verbeterpunten

Maar er zijn ook punten die voor verbetering vatbaar zijn. Zo zijn cliëntenraden minder tevreden over de kosten van het lidmaatschap (7,3). Dat speelt vooral bij organisaties met veel lokale cliëntenraden. De vindbaarheid op de website kan beter (7,6). Daarnaast is er de wens naar meer fysieke bijeenkomsten in de regio. Ook geven sommige cliëntenraden aan meer aandacht te willen voor actuele thema’s. Bij deze punten zijn er wel grote verschillen tussen de verschillende cliëntenraden. Zo leeft er bij een deel van de cliëntenraden de wens om regionaal fysiek bij elkaar te komen. Een ander deel (vooral centrale cliëntenraden) wil juist zoveel mogelijk digitale ontmoetingen. Wat betreft de website vinden sommige cliëntenraden dat er te veel informatie op staat. Andere cliëntenraden vinden die online informatievoorziening juist precies goed.

Aanbevelingen

De onderzoekers hebben een aantal aanbevelingen gedaan. Zij raden LOC aan meer fysieke bijeenkomsten in de regio te organiseren. Waarbij cliëntenraden ook ervaringen kunnen uitwisselen. Ze geven aan dat het goed zou zijn te onderzoeken hoe de presentatie van informatie op de website overzichtelijker kan. Daarbij zou het kunnen helpen meer informatie via website en nieuwsbrieven per specifieke doelgroep aan te bieden. Ook zou LOC meer informatie over actuele onderwerpen kunnen geven. Zoals over duurzaamheid, familieparticipatie en het Integraal Zorgakkoord. Ten slotte doen de onderzoekers de aanbeveling de lidmaatschapsvormen te herzien en daar transparant over te zijn. Met daarbij de nadruk op het onderscheid tussen kleine organisaties en grote organisaties met meer locaties. Daarbij geven zij aan dat de meeste cliëntenraden erg tevreden zijn over LOC. En dat het goed is dat vast te houden.

Vervolg

LOC gaat de komende periode aan het werk met de aanbevelingen uit het rapport. Met het nieuwe Adviesforum hebben we een groep mensen die meedenkt over de toekomst (zie pagina 16-17) aan ons verbonden. Ook legt LOC inmiddels een grotere nadruk op de regio. Onder andere door meer activiteiten regionaal te organiseren. En ook te onderzoeken hoe we naast vrijwilligers ook adviseurs meer aan een regio kunnen koppelen. In het dienstenaanbod kijken we hoe we beter aan kunnen sluiten bij de verschillende behoeften van enerzijds lokale en anderzijds centrale cliëntenraden. Met diverse cliëntenraden voeren we gesprekken hoe we de lidmaatschapspakketten zo goed mogelijk vorm kunnen geven. Waarbij er een evenwicht is tussen de kosten voor cliëntenraden en dienstverlening die aansluit bij de wensen. Maar ook de mogelijkheden voor LOC om op landelijk niveau een krachtige speler te kunnen zijn en blijven.

Dit is een artikel uit de herfsteditie van LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per 1 januari is LOC gefuseerd met Raad op Maat. Dat betekent méér kennis en expertise als het gaat om (mede)zeggenschap van mensen met een beperking. Wil je meer weten over Raad op Maat? Bekijk de website.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese