Toos – Samen­werking tussen profes­sional en gezin

Geplaatst op 1 april 2021

Sinds vorig jaar valt de jeugdzorg binnen de reikwijdte van de Wmcz 2018. Een goed moment om jeugdzorgorganisaties bewust te maken van de meerwaarde die medezeggenschap heeft. En van wat medezeggenschap bij elke organisatie betekent voor de belangenbehartiging, de vertegenwoordiging én emancipatie van kinderen en ouders met ervaringen in de jeugdzorg. 

Verschillende perspectieven in beeld

Gedurende de afgelopen weken lieten we ouders aan het woord die ervaring hebben in of met de jeugdzorg. Daniëlle, Edwin, Ellen, Lut en Martine vertelden eerder al hun verhaal, en als laatst is het de beurt aan Toos. Ze vertelt wat nodig is als basis voor een goede samenwerking tussen de professional, een gezin en andere partijen die nodig zijn om het kind te helpen. Het draait voor haar om openheid, eerlijkheid en elkaar volledig vertrouwen. Een cliëntenraad heeft in dit proces een belangrijke rol door signalen door te spelen aan het bestuur van de organisatie. 

De positie van de cliëntenraad

Een cliëntenraad staat niet op zichzelf binnen een jeugdzorgorganisatie. Om je taak goed te kunnen vervullen is het noodzakelijk dat je als raad zicht hebt op de samenwerkingspartners waarmee je een relatie heb en in contact staat. Hoe en wanneer je met die partners in gesprek gaat, verschilt per moment en situatie. Belangrijk is dat je als cliëntenraad bewust bent van je eigen positie binnen het speelveld van de organisatie en het netwerk om de cliënt heen. En vanuit die positie je taak naar behoren uitvoert: belangenbehartiging en vertegenwoordiging van mensen die zorg nodig hebben en hun naasten. En er samen met andere betrokkenen voor zorgen dat de regie zoveel mogelijk bij die mensen blijft.

Samenwerking in het netwerk

Het behartigen van belangen is binnen de jeugdzorg een grote uitdaging. Er zijn ontzettend veel verschillende meningen, die sterk uiteenlopen. Daarnaast is de aard van jeugdzorg zo divers, met allerlei verschillende zorgsoorten, dat je over ontzettend veel onderwerpen kan discussiëren. De grootste uitdaging is daarom dat we de mens die zorg ontvangt en het netwerk om diegene heen als één geheel moeten zien. Om op die manier de belangen en behoeftes van de cliënt en naasten centraal te stellen. En door goede samenwerking bij te dragen aan waardevolle jeugdzorg.

Informatie en ondersteuning

  • Lees hier meer over ons plan voor het versterken van de medezeggenschap in de jeugdzorg;
  • Lees hier meer over het plan Radicale vernieuwing jeugdzorg;
  • Wij ondersteunen cliëntenraden in de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering zodat zij zo goed mogelijk de belangen van hun achterban kunnen behartigen. Hoe wij dat doen? Bekijk hier onze dienstverlening.
  • LOC heeft veel brochures en hulpmiddelen die je kunnen helpen!
  • Neem gerust contact op met de Vraagbaak van LOC via vraagbaak@loc.nl of 030 284 32 00. Onze adviseurs Jeugd helpen je graag!
Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers

Alle deelnemers

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.