Uit de regio: Regionetwerk Friesland
In Friesland verloopt de organisatie van de regionale netwerkbijeenkomsten voor cliëntenraden altijd vrij soepel.
Waarin schuilt dit succes? Trees Flapper en Wiebe Kaldeway vertellen onder meer over de samenwerking en structuur binnen het regioteam Friesland. “Onze kracht zit in een vast ritme en taakverdeling.”
Beluister artikel
Trees Flapper is sinds vijf jaar verbonden aan de cliëntenraad van ouderenzorgorganisatie Noorderbreedte en rolde vier jaar geleden het LOC-regioteam in. Wiebe Kaldeway werd zestien jaar geleden lid van de cliëntenraad van het plaatselijke verzorgingshuis. Na twaalf jaar stopte hij daarmee; inmiddels was hij onderdeel van het regioteam Friesland. Het team wordt aangevuld door Pim van der Geest, die Trees kent uit de centrale cliëntenraad en Henk Keuning, voormalig cliëntenraadslid van GGZ Friesland.
De netwerkbijeenkomsten zijn toegankelijk voor alle LOC-leden in Friesland, maar Trees en Wiebe merken dat de onderwerpen vaak vooral cliëntenraden uit de verpleging, verzorging en thuiszorg en de ggz aanspreken. Zoals tijdens de voorjaarsbijeenkomst in mei. Hier stond kwaliteit van leven en palliatieve zorg centraal. Trees: “Palliatieve zorg wordt vaak verward met de laatste fase van je leven, maar de behandeling is gericht op kwaliteit van leven voor mensen die niet meer beter worden. Dus zo’n thema is ook voor mensen in de ggz interessant.”
Generiek Kompas
Tijdens de bijeenkomst in november stond het Generiek kompas op de agenda. Wiebe: “Wat wij altijd het belangrijkst vinden is de vraag: ‘wat kun je er als cliëntenraad mee?’ Trees: “We wilden eigenlijk het Generiek kompas vanuit de praktijk belichten, maar geen ouderenorganisatie die dat wil doen. Dan zeggen ze: ‘Nee, wij zijn nog niet zover’. Dat geeft maar aan dat het belangrijk is dat het onderwerp geagendeerd wordt.”
De opkomst in Friesland is vaak hoog. Waar zit het succes van de bijeenkomsten in Friesland? Trees: “Onze kracht zit in het vaste ritme. Wij evalueren een bijeenkomst altijd vrij snel en plannen dan meteen een nieuwe datum. Het is altijd een maandagmiddag in mei en in november. Altijd op dezelfde locatie, die redelijk centraal gelegen is en voldoende parkeerplek heeft. Dat geeft duidelijkheid en is herkenbaar voor mensen.”
Vaste rolverdeling
“En we hebben na drie jaar een vaste rolverdeling”, vervolgt Trees. “Zo heeft Wiebe altijd contact met de locatie en is dagvoorzitter. En ik houd me bezig met de spreker, uitnodigingenlijst, de tafelverdeling en het opzetten van het programma. Pim en Henk doen de overige hand-en-spandiensten.” Wiebe: “Ik vind dingen regelen en organiseren prima. Ik heb dat vroeger ook altijd veel gedaan. Dus het ligt ook een beetje aan je persoon en wat je gewend bent. Dat bepaalt welke taak je het beste ligt.” Trees: “Ook ter plekke hebben we de taken altijd goed verdeeld, wie de mensen opvangt, microfoons test. Dat loopt altijd heel soepel.”
Ondersteuning LOC
Wiebe: “Klazien Teeuwissen van LOC helpt ons altijd geweldig. Omdat zij op veel plaatsen komt, kent ze altijd good practices van anderen.” Trees: “Ondanks dat we onszelf goed redden, vind ik het altijd heel fijn als Klazien erbij is. Tijdens een bijeenkomst, maar ook bij de voorbereiding. Zij weet waar LOC mee bezig is en ze heeft af en toe nog tips en aandachtspunten. Wij komen een heel eind, maar het is heel fijn en waardevol dat iemand van LOC betrokken is.
“Mensen vinden het altijd fi jn om elkaar te ontmoeten en met elkaar in gesprek te gaan”, vervolgt Trees. “Ik haal echt voldoening uit het feit dat we altijd zo’n hoge opkomst hebben en we mensen goed kunnen informeren.” Wiebe: “Ik ben niet meer betrokken bij een cliëntenraad dus ik sta er wat verder vanaf. Maar ik vind het mooi dat ik op deze manier hoor wat er leeft en speelt.”
Meer informatie
Vind je het leuk om te helpen met de organisatie van bijeenkomsten? Klik hier voor meer informatie. Heb je vragen of wil je je aanmelden? Mail naar vraagbaak@loc.nl.
Dit artikel verscheen in de wintereditie van LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
