“Visie als kom­pas” – Waar­devol­le medezeg­genschap in de praktijk #3

Geplaatst op 6 augustus 2021

Dé cliëntenraad bestaat niet. Verschillende zorgorganisaties vragen om even zo verschillende cliëntenraden. Hoe zorg je nu als raad dat je je invloed optimaal aanwendt, zonder op schoot te zitten bij de directie of altijd in de vechtstand te moeten? Drie LOC-adviseurs laten hun licht schijnen over de positie van de cliëntenraad. Deze keer José Broers aan het woord.

José Broers, LOC-adviseur

Betrokkenheid en doorzettingsvermogen

“Ik merk dat de meeste cliëntenraden hun uiterste best doen de belangen van cliënten zo goed mogelijk te behartigen. De afgelopen twintig jaar heb ik betrokkenheid en doorzettingsvermogen zien groeien. In een evaluatie van cliëntenraden jaren geleden viel de term zorgaanbieder-aanbidders. Je ziet soms dat de centrale cliëntenraad bij de directie op schoot zit en de lokale raden min of meer buitenspel staan. Terwijl zij juist vaak het cliëntperspectief beter in het vizier hebben. Je blijft, nu nog, terugzien dat je als cliëntenraad ervan afhankelijk bent in hoeverre de bestuurder of de bestuurssecretaris bereid is de medezeggenschap écht serieus te nemen. Ook al beoogt de Wmcz 2018 kritische tegenspraak te organiseren. Dat bestuurders de cliëntenraad als volwaardige gesprekspartner zien is zeker geen vanzelfsprekendheid.”

Waarden en drijfveren

De meeste raden die ik begeleid zijn best kritisch en weten wat ze nodig hebben om hun werk te doen. Die
mailen de LOC-Vraagbaak en vragen hulp bij advisering. Ik vind het belangrijk om met cliëntenraden te onderzoeken wat hun waarden en drijfveren zijn. Vervolgens ontwikkelen we een visie op de medezeggenschap. Dat is de basis en het kompas waarmee je als cliëntenraad kunt bijdragen aan waardevolle zorg voor bewoners en cliënten. Als je weet hebt van wensen en behoeften van je achterban kun je dit op constructieve wijze op tafel leggen bij de bestuurder. En zo tot een dialoog komen over het effect van beleid op bewoners.

Cliëntenraden op de kaart

Doordat LOC aandacht vraagt voor cliëntenraden bij onder meer het ministerie en brancheverenigingen zoals ActiZ, komen raden ook meer op de kaart te staan. Als cliënten écht serieus worden genomen, zijn inspraak en medezeggenschap in de zorgorganisatie vanzelfsprekend.”

Wil je zelf aan de slag om de positie van je cliëntenraad te verstevigen? LOC-adviseurs kunnen je hierbij ondersteunen.

Neem eens een kijkje in de opleidingsgids van LOC voor inspiratie voor ondersteuningstrajecten, of neem vrijblijvend contact op met de Vraagbaak van LOC.

Dit artikel verscheen in de zomereditie van Zorg & Zeggenschap, het tijdschrift dat LOC ieder kwartaal uitbrengt.

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.