“Visie als kompas” – Waardevolle medezeggenschap in de praktijk #3
Dé cliëntenraad bestaat niet. Verschillende zorgorganisaties vragen om even zo verschillende cliëntenraden. Hoe zorg je nu als raad dat je je invloed optimaal aanwendt, zonder op schoot te zitten bij de directie of altijd in de vechtstand te moeten? Drie LOC-adviseurs laten hun licht schijnen over de positie van de cliëntenraad. Deze keer José Broers aan het woord.
Betrokkenheid en doorzettingsvermogen
“Ik merk dat de meeste cliëntenraden hun uiterste best doen de belangen van cliënten zo goed mogelijk te behartigen. De afgelopen twintig jaar heb ik betrokkenheid en doorzettingsvermogen zien groeien. In een evaluatie van cliëntenraden jaren geleden viel de term zorgaanbieder-aanbidders. Je ziet soms dat de centrale cliëntenraad bij de directie op schoot zit en de lokale raden min of meer buitenspel staan. Terwijl zij juist vaak het cliëntperspectief beter in het vizier hebben. Je blijft, nu nog, terugzien dat je als cliëntenraad ervan afhankelijk bent in hoeverre de bestuurder of de bestuurssecretaris bereid is de medezeggenschap écht serieus te nemen. Ook al beoogt de Wmcz 2018 kritische tegenspraak te organiseren. Dat bestuurders de cliëntenraad als volwaardige gesprekspartner zien is zeker geen vanzelfsprekendheid.”
Waarden en drijfveren
De meeste raden die ik begeleid zijn best kritisch en weten wat ze nodig hebben om hun werk te doen. Die
mailen de LOC-Vraagbaak en vragen hulp bij advisering. Ik vind het belangrijk om met cliëntenraden te onderzoeken wat hun waarden en drijfveren zijn. Vervolgens ontwikkelen we een visie op de medezeggenschap. Dat is de basis en het kompas waarmee je als cliëntenraad kunt bijdragen aan waardevolle zorg voor bewoners en cliënten. Als je weet hebt van wensen en behoeften van je achterban kun je dit op constructieve wijze op tafel leggen bij de bestuurder. En zo tot een dialoog komen over het effect van beleid op bewoners.

Cliëntenraden op de kaart
Doordat LOC aandacht vraagt voor cliëntenraden bij onder meer het ministerie en brancheverenigingen zoals ActiZ, komen raden ook meer op de kaart te staan. Als cliënten écht serieus worden genomen, zijn inspraak en medezeggenschap in de zorgorganisatie vanzelfsprekend.”
Wil je zelf aan de slag om de positie van je cliëntenraad te verstevigen? LOC-adviseurs kunnen je hierbij ondersteunen.
Neem eens een kijkje in de opleidingsgids van LOC voor inspiratie voor ondersteuningstrajecten, of neem vrijblijvend contact op met de Vraagbaak van LOC.
Dit artikel verscheen in de zomereditie van Zorg & Zeggenschap, het tijdschrift dat LOC ieder kwartaal uitbrengt.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
