Zoeken naar passende medezeggenschap
Medezeggenschap is van grote meerwaarde voor cliënten en zorgorganisaties. Mits op een goede manier georganiseerd. Dat is niet altijd eenvoudig. LOC krijgt vaak signalen dat het moeite kost cliëntenraadsleden te werven. Ook geven raden aan dat ze niet altijd serieus worden genomen. Hoe kun je als cliëntenraad zorgen dat de medezeggenschap écht past bij wat cliënten, zorgorganisatie en betrokkenen nodig hebben?
Tijdens de derde themadag van de Week van de Medezeggenschap geven we via online workshops, webinars, interviews en discussies antwoord op deze vraag. Zo is een visie op medezeggenschap altijd de basis. Hoe kijk je samen, als raad en organisatie, aan tegen medezeggenschap? Als je visie bijvoorbeeld “medezeggenschap dicht bij de cliënt” is, moet de focus gericht zijn op lokale medezeggenschap. Als je vooral “open samenwerking” nastreeft, zijn korte lijnen tussen cliëntenraad en bestuurder heel belangrijk. Tietsjannie Hamstra, bestuurder Stichting Zorghuizen Noord Nederland, is betrokken bij het programma van deze themadag. Vanuit haar beroepspraktijk zegt ze: “We willen met medezeggenschap toetsen of de stichting inderdaad het goede doet, doet wat ze afspreekt en doet waar ze voor staat als stichting.”
“Effectieve medezeggenschap is het doel. Het gaat niet om de vorm, maar om dat je wat bereikt.”
Maatwerk
Na het ontwikkelen van een gezamenlijke visie, is het gesprek over de plek en positie van de cliëntenraad binnen de zorgorganisatie belangrijk. Ook dit onderwerp komt uitgebreid aan bod tijdens de online themadag op 7 oktober. Hoe zit de organisatie in elkaar en hoe kan medezeggenschap daarbij aansluiten? Tietsjannie Hamstra denkt bij een passende medezeggenschapsstructuur aan maatwerk. “Nu hebben we twee zorghuizen, maar straks zijn dat er vijf. Ieder huis heeft zijn eigen karakter en niet overal is hetzelfde nodig qua medezeggenschap. Met huiscoaches, zelfsturende teams, cliënten en naasten moet dit worden ingevuld. We werken vanuit persoonsgerichte zorg; daar past maatwerk bij. Natuurlijk stemmen we centraal af en denken mee, maar passende medezeggenschap is dus overal net anders.”
Werving cliëntenraadsleden
Om het werk van de cliëntenraad (goed) te kunnen doen, heb je mensen nodig die bereid zijn de mouwen op te stropen en aan de slag te gaan. Zorgorganisaties moeten meedenken bij het zoeken en vinden van geschikte kandidaten. Tietsjannie: “Onze cliënten kunnen vaak niet zelf meer in een cliëntenraad deelnemen. Wij kijken dus al snel naar familieleden of anderen die de belangen willen behartigen.”
Aansluiten bij alle cliënten
Wil je medezeggenschap passend vormgeven, dan moet die medezeggenschap ook iedereen vertegenwoordigen. Zijn er verschillende doelgroepen binnen de zorgorganisatie, dan moet medezeggenschap ook echt de belangen van al die verschillende groepen behartigen. Tietsjannie: “Effectieve medezeggenschap is het doel. Het gaat niet om de vorm (cliëntenraad), maar om dat je wat bereikt. Natuurlijk moet je alles formeel wel goed regelen. Maar je wilt ervaringen van cliënten bespreken en daar iets mee doen. Alles wat onze cliënten, onze mensen raakt, daar zetten we heel dichtbij op in. In een juiste balans van directe inbreng van cliënten (zeggenschap), gezamenlijke inbreng van cliënten (inspraak) en gemeenschappelijk invloed, in een passende medezeggenschapsvorm.”
Iedere zorgorganisatie is anders; de medezeggenschap kan dan ook per organisatie verschillen. Hoe vind je als raad samen met de directie de medezeggenschap die past en bijdraagt aan waardevolle zorg? Tijdens de derde dag van de Week van de Medezeggenschap staat het thema ‘Zoeken naar passende medezeggenschap’ centraal.
Meer weten?
- Medezeggenschap anders ingevuld? Deel je ervaringen
- Klik hier om je in te schrijven voor specifieke sessies tijdens de Week van de Medezeggenschap.
- Download de flyer en deel deze met de leden van je cliëntenraad of andere geïnteresseerden.
- Lees ook: Hoe regel je medezeggenschap in kleine zorgorganisaties?
- De vraagbaak van LOC is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar: van 9.00 tot 17. 00 uur kun je bellen naar 030 284 32 00 of mail naar vraagbaak@loc.nl