Zoekresultaten
Totaal 112 resultaten (pagina 8 van 12)
Niet gevonden wat je zocht? Stel de filters bij of gebruik een andere zoekterm.
We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.
Niet gevonden wat je zocht? Stel de filters bij of gebruik een andere zoekterm.
We helpen je graag verder via 030 284 32 00, vraagbaak@loc.nl of geef hier direct een bericht door.
Resultaten filteren
Eerste terugblik + terugkijken opening Week van de Medezeggenschap
Nieuws
“De eerste Week van de Medezeggenschap is voorbij. Er zijn heel veel mooie workshops geweest met een actieve bijdrage van cliëntenraden.” “Alle mooie gesprekken en uitwisselingen bevestigen voor mij dat medezeggenschap noodzakelijk, actueel en vooral van een enorme waarde is voor mensen die zorg nodig hebben.”. Zo blikken de LOC-coördinatoren terug. Ook deelnemers zijn enthousiast. De opening van de week kun je hier terugkijken.Verslag van de dag #4 Week van de Medezeggenschap | Donderdag
Nieuws
Geplaatst op 8 oktober 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
In contact staan werd deze week al meerdere keren ‘de motor van medezeggenschap’ genoemd. Een motor die goed onderhouden en geolied moet worden. Daarover passeerden vandaag veel mooie voorbeelden de revue. Het contact met de achterban maakt dat de cliëntenraad representatief is, zoals de wet vraagt. Daarnaast heeft de cliëntenraad ook externe contacten. Zorgkantoren en cliëntenraden gingen vandaag open de dialoog aan over welke behoefte aan contact er is. Over en weer. En de inspectie vertelde hoe contact met cliëntenraden onderdeel uitmaakt van het toezicht.
Contact met de achterban: op naar een plan van aanpak (maatschappelijke opvang)
Nieuws
Geplaatst op 8 oktober 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Hoe kom je als cliëntenraad in de maatschappelijk opvang in contact met cliënten? Zodat je weet wat er speelt? En de cliëntenraad zijn rol als belangenbehartiger goed kan pakken?
Activiteiten Week van reflectie maken goede zorg zichtbaar
Nieuws
Geplaatst op 31 augustus 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit jeugdzorg, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Het belooft weer een inspirerende Week van reflectie in de zorg te worden met enthousiaste deelnemers en activiteiten in het hele land. Zorginstellingen, jeugdzorgorganisaties, opleidingen en andere betrokkenen organiseren in de Week van reflectie inspirerende activiteiten. De dertiende Week van reflectie gaat op maandag 23 november van start.
Thema’s Week van de medezeggenschap | Donderdag 8 oktober
Nieuws
Geplaatst op 21 augustus 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
edere dag tijdens de Week van de medezeggenschap (5-9 okt) duiken we in een ander thema. De komende weken maken we de dagthema’s bekend. In september komt het hele programma beschikbaar en kun je je voor specifieke sessies inschrijven. Misschien wel één van de meest besproken thema’s behandelen we op donderdag 8 oktober: In contact staan. Met de achterban, maar ook met het verdere netwerk van de cliëntenraad.
Nieuw: Handreiking bindend voordrachtsrecht
Nieuws
Geplaatst op 20 juli 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
De wetgever vindt het belangrijk dat het toezicht op zorginstellingen mede vanuit cliëntenperspectief gebeurt. Daarom hebben vertegenwoordigers van cliënten (de cliëntenraad) het recht om een lid voor de Raad van Toezicht (RvT) voor te dragen. Deze persoon zit niet namens de cliëntenraad in de RvT. Maar neemt in zijn toezichthoudende taak uitdrukkelijk het cliëntenperspectief mee. LOC maakte een handreiking over dit zogenaamde bindend voordrachtsrecht.
Meerwaarde van medezeggenschap
Nieuws
Cliëntenraden zijn ooit ontstaan om de mensen die zorg nodig hebben een collectieve stem te geven. Zodat zorgorganisaties steeds blijven doen wat hun kerntaak is: zorg verlenen aan mensen, waardoor die het leven kunnen leiden dat bij hen past. De nieuwe medezeggenschapswet is een hulpmiddel. Het gaat er om hoe waardevolle zorg er in de praktijk uitziet. Een actieve cliëntenraad is onmisbaar bij het verbeteren van de zorg. Bij de cliëntenraad ligt een belangrijke sleutel om de zorg maximaal aan te laten sluiten bij wat mensen nodig hebben.VWS: instellingen en cliëntenraden kunnen langer tijd nemen voor afspraken medezeggenschap
Nieuws
Geplaatst op 6 juli 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Per 1 juli is de Wmcz 2018 van kracht. Vanaf dat moment hebben zorgorganisaties een half jaar de tijd om afspraken over medezeggenschap vast te leggen. Gezien de coronacrisis vroegen LOC en brancheorganisateis om verlenging van deze termijn. Helaas heeft de minister dit verzoek niet gehonoreerd. Wel zal de inspectie voorlopig niet handhaven op de bepalingen van de Wmcz 2018.
Drieluik: LOC in gesprek met VWS over jaarverantwoordingen | Deel 3: Belangrijker dan geld
Nieuws
Geplaatst op 6 juli 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit jeugdzorg, Begroting en jaarrekening, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden
Lees in dit derde deel van een drieluik hoe de LOC Expertpool Zorg & Geld successen behaalde in gesprek met VWS. En daarmee de complexe wereld van financiën in de zorg dichterbij de wereld van cliëntenraden brengt. Deel 3: Er is altijd nog iets belangrijk dan geld
Toch PREM-meting in 2020
Nieuws
Geplaatst op 25 juni 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit wijkverpleging, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Op 16 april heeft de stuurgroep kwaliteitskader wijkverpleging zorgorganisaties bericht dat de PREM Wijkverpleging was uitgesteld tot 2021. Organisaties waren niet langer verplicht om in 2020 een PREM Wijkverpleging te meten en aan te leveren. Het Zorginstituut heeft vervolgens laten weten dat het uitstel geldt tot 1 maart 2021. Dat betekent dat zorgorganisaties toch een meting moeten uitvoeren in 2020. De cliëntenraad kan de PREM-meting gebruiken voor de medezeggenschapstaak.