Clien­tenraden met elkaar in gesprek over het thema ‘Zorg voor de toekomst’

Tijdens de Regionale Netwerkbijeenkomst Groningen-Drenthe op 9 december jl kwamen clientenraden uit verschillende sectoren (GGZ, JEUGD, VVT) bij elkaar in het Zorgkantoor van Menzis om met elkaar in gesprek te gaan over het thema '; Zorg voor de toekomst.  In groepjes geanimeerde gesprekken over wat dit betekent in en voor de rol van de clientenraad. Een aantal deelnemers gaf aan dat zij graag nog hadden gehoord wat er rond dit thema is en wordt besproken aan de andere tafels en in clientenraden. Want hoe fijn is het om elkaar te inspireren en van elkaar te leren wat er allemaal al mogelijk is en gedaan wordt om te komen tot een waardevol leven in een tijd waarin gesproken wordt over 'dubbele vergrijzing' als probleem. Deze PRAAT MEE is een uitnodiging om in het kader van 'zorg voor de toekomst'  ervaringen en vragen van clientenraden met elkaar te delen. 

Download artikel als PDF

Reageer op LOC Cliëntenraden Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geert Meekhof CR/ZZWD 1 jaar geleden

Hoe is jouw clientenraad bezig met de toekomst;

Bij zzwd zijn we bezig met een info boekje voor nieuwe bewoners. Hierin staat het reilen en zeilen van de organisatie. ook wordt er toestemming gevraagd aan de  clienten om ze te  bezoeken (middels een formulier).

De verblijfsduur in verpleeghuizen wordt korter. Het worden hospices plus. We hebben gesproken over het werven van nieuwe leden; bijv. pers inschakelen, nieuwsbrief voor bewoners. verzorgsters inschakelen om tips te geven. Probeer ook scholing van de clientenraad te organiseren om je voor te bereiden op de toekomst. Een clientenraad stuurt elk jaar een folder naar de bewoners met ook vermelding van successen van het afgelopen jaar ( bijv. bevriezen van de waskosten)

Met kerst krijgen alle bewoners een kerstattentie van een raad. Zorg voor budget.

Reageer op dit bericht
LOC Cliëntenraden 1 jaar geleden

“Wij hadden in onze groep een cliëntenraadslid van het ambulance personeel, hij vond het erg moeilijk om de achterban te spreken te krijgen. Eveneens zat in ons groepje een cliëntenraadslid van een cliëntenraad, die samen met de bestuurder een strategisch plan voor de toekomst ontwikkelde. Daarnaast waren er twee cliëntenraadsleden van een cliëntenraad die onderbezet is. Hun ervaring is dat het is erg moeilijk om vacatures in de cliëntenraad in te vullen.”  Dagvoorzitter Baukje van Hes

Reageer op dit bericht
Klazien Teeuwissen 1 jaar geleden (bewerkt)

Dag Baukje

Het zijn soms een  grote uitdaging voor cliëntenraden om leden te vinden. En contact met een achterban, zeker wanneer die zeer kort gebruik maakt van de zorg ( zoals in een ambulance) vraagt om creativiteit.  Ik hoop dat de gesprekken binnen het regionale netwerk  inspireren en helpen om vol te houden, want het kan zeker.

Het helpt soms om met een clientenraad stil te staan bij deze onderwerpen. Dat kan ook onder begeleiding van een adviseur van LOC. We horen veel in het land en geven al die ervaringen graag weer door.

Groet Klazien

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese