Contact met je cliënten in tijden van corona; deel je ervaringen ter inspiratie?!

Inspireer en deel je voorbeelden van contact

Op dit platform komen gelukkig veel signalen bij elkaar. Vragen aan elkaar als cliëntenraden, antwoorden, zorgen en overwegingen en veel inspiratie. Een van de veel terugkerende vragen en zorgen is de vraag hoe je nu in contact kan staan met je cliënten als cliëntenraad. Op de pagina over onze bewaarkaart InContactStaan vind je al veel informatie, maar ik wil heel graag een plek bieden om uit te wisselen over contact in geval van corona. Andere raden kunnen daar zoveel baat bij hebben. Bij deze, deel heel graag je inspiratie onder dit stukje!!!

Contact moeilijker door corona

Het is met corona nog lastiger om elkaar te treffen dan het al was. Als raad kom je nu niet in de verpleeghuizen, je ziet niemand op de gang of in het restaurant om even mee te praten. Maar ook in de ggz en jeugdzorg is veel veranderd als het gaat om contactmomenten. Je ziet elkaar nog moeilijker dan eerst. Hoe weet je dan hoe het met je cliënten gaat? Welk advies je moet geven, bijvoorbeeld over de bezoekregeling of andere maatregelen? Maar ook over de lopende zaken die nu beïnvloed worden door corona als de activiteiten, dagbesteding en eten en drinken. Hoe gaat het nu daarmee, kan je als raad daar nog iets betekenen? Veranderen (ambulante) behandelingen, worden zorgplannen juist aangepast?

Vormen van contact tijdens corona

Het is nu denk ik zaak om gebruik te maken van alle kanalen die er zijn om de signalen van je achterban binnen te krijgen. Een eerste gedachte is natuurlijk altijd de digitale uitvraag. En voor sommige cliëntgroepen is dat een prima optie. Een uitvraag over de mail bijvoorbeeld, met voor de CR “blinde” verzending. Dat wilt zeggen dat de organisatie verstuurd en de CR de adressen niet ziet in verband met privacy (AVG). Denk daarbij ook aan de uitvraag aan naasten en mantelzorgers, voogden en vertegenwoordigers. Maar velen, helemaal in de ouderenzorg, zijn niet goed digitaal bereikbaar of hebben geen zin in een vragen lijst. Kun je bellen? Is er een raadslid die daar tijd in zou willen steken? Kan je een oproep doen in de nieuwsbrief, een ideeënbus neer (laten) zetten met strookjes papier en korte vragen erbij? Een andere goede optie is met de manager afstemmen wat de zorgmedewerker kan betekenen. Zij zijn de enigen die nu bijvoorbeeld in verpleeghuizen direct in contact staan met cliënten. Kunnen zij in naam van de CR een of twee korte vragen stellen? Dat hoeft niet veel extra tijd te kosten. Een verslagje kan kort op papier, maar een medewerker kan dan ook even bellen met de voorzitter van de CR om signalen door te geven. Die informatie kan de raad gebruiken om te kijken wat er nu actueel nodig is en daar advies op geven.

Hoe doen jullie het nu? Wat werkt en wat gaat helemaal niet? Andere raden kunnen heel veel baat hebben bij je voorbeelden. Deel die graag onder dit bericht!

Download artikel als PDF

Reageer op Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Douwe Dronkert 3 jaar geleden

Hoi Tiske,

Wat goed dat je dit bij elkaar brengt! Het geeft me meer zicht op een en ander en ik ben erg benieuwd naar reacties.

Met hartelijke groeten

Reageer op dit bericht
3 jaar geleden

Ik ook Douwe, dank!

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese