De ABN AMRO bank als begeleider bij het naderende leven­seinde!

Deze week ontving ik een vertrouwelijke brief van mijn bank ABN-AMRO met een boodschap waar ik vooraf nog niet bij had stilgestaan. Mijn privélimiet zal vanaf mijn 65e worden afgebouwd zodat ik over 10 jaar nog een maximale limiet heb van € 1000.   Ik veronderstel dat ABN-AMRO dergelijk verjaardagscadeau naar al hun 65 jarigen verstuurt alhoewel ik er op internet weinig over kan vinden behalve een kort item van Radar en de Volkskrant. De enige reactie is dat het kennelijk gewoon mag binnen de huidige wetgeving. Bij andere banken vind ik deze maatregel niet terug.

Nu gaat het mij echter niet om het rood staan. Het gaat om de achterliggende psychologische boodschap die het bij mij oproept. ABN-AMRO zou de brief ook anders kunnen opstellen .

 

“Beste klant wij wensen u alvast een fijne 65ste verjaardag. Ondanks het feit dat u misschien nog twee of drie jaar moet doorwerken willen wij u er vriendelijk op wijzen dat het lichamelijke aftakelingsproces nu toch aanstaande is. Daarom leven wij nu alvast met u en uw nabestaanden mee. Uiteraard zien wij dat uw hypotheek bijna is afgelost en dat u een redelijke spaarrekening bij ons hebt staan en welk netto bedrag er maandelijks op uw rekening wordt gestort. Daar hebben wij dan ook geen probleem mee en dat kan na uw 65ste verjaardag ook zo blijven. Toch willen wij u er vriendelijk op wijzen dat de dood dichterbij komt en gaan wij u hand in hand begeleiden richting dat naderende einde. Wij gaan dit doen door uw privélimiet af te bouwen zodat u zich daar geen zorgen over hoeft te maken. Wij zijn zelfs extreem coulant want wanneer u toch om welke reden dan ook gebruik zou maken van dit krediet en € 1000 rood staan dan schelden wij dit kwijt bij uw overlijden. Hebt u de pech om 80 jaar of ouder te worden dan geldt dit helaas niet meer.

 

Met vriendelijke en meelevende groet.

ABN AMRO BANK N.V.”                        

 

Misschien denkt u er als lezer anders over maar voor mij zou dit toch wat duidelijker zijn en op z’n minst begrijpelijk. Klanten die weinig of nooit gebruik maken van dit krediet gaan dit ook niet doen wanneer ze 65 worden. Natuurlijk kan ik me voorstellen dat er klanten zijn die financieel in een moeilijke situatie zitten. Dat een bank deze klanten begeleidt en ondersteunt lijkt me niet meer dan logisch maar dan niet vanaf hun 65e maar reeds voor die tijd.

 

Er rest me dan nog een klein advies. Indien u klant bent bij ABN-AMRO en u bent van plan om voor uw 80e verjaardag te overlijden ga dan maximaal rood staan want dan is dat een leuk geschenkje voor eventuele kinderen of kleinkinderen. Geef hun dan alvast die € 1000 met dank aan de bank.

 

Hopelijk komt er een moment dat iemand bij ABN-AMRO gaat nadenken over deze vorm van leeftijdsdiscriminatie. Hierover bellen met de bank is zinloos, schrijven evenmin gezien de matige reactie bij Radar en de Volkskrant. (andere artikelen heb ik niet direct kunnen ontdekken)

Ik lees graag uw reacties. (deblock@zeelandnet.nl)

Met vriendelijke groet

 

Cyriel de Block.

Download artikel als PDF

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese