De term cliënten­raad schrikt mensen af erbij te komen

Herken je dit?  Steeds vaker hoor ik dat de term cliëntenraad mensen afschrikt om lid te worden of anderszins zich te verbinden aan medezeggenschap bij de zorgorganisatie. Letterlijk net nog; ik gaf een cursus en een locatiemanager geeft aan; “ik heb een brief verstuurd om mensen enthausiast te maken voor een cliëntenraad en ik kreeg geen reacties! Nul! Toen ik hetzelfde deed en het bewonerscommissie noemde toen kwamen mensen wel naar voren!”.

Eerder sprak ik met iemand die met hetzelfde zat en nu overweegt met de organisatie om het “samenspraak” te gaan noemen.

De benaming moet natuurlijk geen drempel zijn! En tegelijk (zie ook mijn vorige praat mee) is het formeel een ander beestje een bewonerscomissie of een cliëntenraad, dus je moet de mate van invloed wel goed kunnen onderscheiden.

Herken je het probleem? Welke naam denk je dat wel passend kan zijn en niet afschrikt? Zijn jullie al creatief geweest, zo ja; heet de CR bij jullie??

Deel graag!!

Download artikel als PDF

Praat mee! (21)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

7 dagen geleden · reactie bewerken

Dag Paul en Peter,

En u ook weer veel dank voor dit delen!! Dat is zeer waardevol voor iedereen in het netwerk.

Reageer op dit bericht
Je bent deze reactie aan het bewerken.
Paul.hughes 10 dagen geleden · reactie bewerken

De naam hoeft niet veranderd te worden wij als Raad leden moeten dichtbij de cliënten komen en het ook uitleggen waar voor we er zijn als we weer en andere naam uit vinden dan beginnen we opnieuw en we moeten veel verder dan dat we zijn ik kan namen gaan bedenken maar er kan en team in werking gebracht worden die daar mee bezig kan zijn ik denk dat er ook mensen zijn die de cliënten afschrikken ook cliënten die in de raad gaan en daar na niet meer weten waar ze vandaan komen als mij word gevraag oké met en kleine bijdragen lever ik het er is al moeite om de raad leden bus geld of wat te geven dat nog minder is dan dagbesteding cliënten Raad is en plek die veel waarde en nodig is bij het legerdesheils dus aan het werk moeten we mensen zoeken die gemotiveerd zijn ik dank u voor het mee praten

Reageer op dit bericht
Paul.hughes 13 dagen geleden · reactie bewerken

Dat heb ik ook onder vonden je denk echt dat ze je niet willen maar omdat ik het zo interessant vond ben ik door gegaan er is ook wat dat de leden van de l.o.c kijk er worden 3 of 4 leden van de cliënten raad Amsterdam naar de l.o.c geplaatst voor landelijke doelen de andere leden worden niet meer naar gekeken en ook worden die weg gestoten en bang gemaakt als of je niets te zeggen heb en ook de bijdragen worden alleen op die groep gegeven als er en nieuwe lid er bij komt wordt er niet op en professionele manier benaderd dus deze punten moeten wel besproken worden voor al als de voorzitter en de visie voorzitter in die kliekje zit kan je geen kant op de communicatie onderling word geschieden bij ons zijn we hard aan het werk om dit te veranderen ik zet me hard daar voor in en ik weet dat ik moet volhouden want cliënten raden zijn nodig ook als ik naar de zorg kijk God werk via mensen handen voor de mens door de mens ik wens jullie en gezegende leven toe

 

Reageer op dit bericht
Peter+Jacobs 13 dagen geleden · reactie bewerken

Goed om er over te praten en met elkaar te delen.

Zorggroep op basis van behoefte en kwaliteit.

Groeten Peter.

Reageer op dit bericht
Paul.hughes 19 dagen geleden · reactie bewerken

Beste leden ik heb vernomen dat er nieuwe leden er bij mogen daar ben ik blij mee ook komt er en vergadering voor het samen werking met cliënten Raden waar ik ook voor heb gepleit vandaar dat ik ook ga mee werken dat het slaagt en dat er ook en slimme blijvend contact houden bij deze alvast bedank voor de samenwerking,

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 15 dagen geleden

Dag Paul,

Wat mooi. Begrijp ik goed dat er een overleg komt met verschillende clientenraden van de organisatie bij elkaar? En dat daarnaast nieuwe leden geworven gaan worden?

Hoe pakken jullie het werven aan?

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

We hebben er wellicht weer n nieuw lid bij!!! We noemden het ‘bewonersbelangen’, want in feite is het dat ook. En in de officiële papieren wordt het ‘cliëntenraad’ genoemd.

Maar als die naam afschrikt en ‘bewonersbelang’ meer aanspreekt.  Dan heb ik er geen probleem mee om dit aan te passen. En we hebben weer n stem meer.

Als men eraan gewend is, zal de naam niet veel meer uitmaken, denk ik.

Groet

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Corry wat mooi! Dank voor het weer delen. En ik vind bewonersbelang ook een hele mooie naam. Goed het officieel bij cliëntenraad te houden in de stukken.

Zo hebben jullie misschien het beste van beide werelden??

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

En we hebben een nieuw lid erbij!! (Maar er is ook n lid gestopt)

Zij was wel bekend met de naam Cliëntenraad en dat was geen probleem.

We gaan bij n uitleg van de cliëntenraad aan de achterban ook praten over ‘bewonersbelang’.

Dat motiveert wellicht meer contactpersonen om deel te nemen aan de cliëntenraad.                                                     Nu zijn er in het verzorgingshuis maar 25 bewoners, dus de achterban is ook niet zo groot.  En dat is ook n probleem natuurlijk.

Het komt goed.

Groet

Corry

 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag Corry,

Wat goed! Nieuwe leden is altijd een uitdaging, geweldig fijn dat jullie iemand erbij hebben.

Ook vind ik het heel belangrijk wat je aangeeft; het gaat ook om wat je eromheen vertelt. Niet alleen het woord cliëntenraad, maar je moet het goed makkelijk uit kunnen leggen. Wat ik van jou hoor is dat daarbij het noemen van “bewonersbelang” een goede manier is.

Aan iedereen die meeleest; Waar zouden we nog meer op moeten letten als we praten over of uitleggen wat een cliëntenraad is?

Reageer op dit bericht
Marita van Vliet 1 maanden geleden · reactie bewerken

Tja, maar het IS gewoon ook iets formeels, en in de wet omschreven. Een cliëntenraad kan echt dingen bewerkstelligen. Mag het management (ongevraagd) raad geven. Vragen dingen/procedures te wijzigen die niet kloppen. Te eisen, als iets faliekant fout is.

Mijn ervaring is dat je als lid ervan heel serieus genomen wordt, en ik neem het lidmaatschap ook heel serieus op en besteed er aardig wat tijd aan. Misschien is dat wel een groot probleem, dat mensen er te weinig tijd voor hebben, of denken te hebben.

Ik zou het echt zo laten, die naam. Wellicht is de brief over het zoeken naar leden iets luchtiger “aan te kleden”. Maar het is gewoon echt wel iets serieus.

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag Marita,

Helemaal EENS! Het is ook formeel en belangrijk!! Maar als een benaming maakt dat het vooraf al geen kans van slagen heeft omdat je de mensen niet kan vinden om de inhoud van het werk te doen…..ja dan wordt het moeilijk.

Vandaar ook dat ik telkens benadruk dat het formeel goed geregeld moet zijn en van waarde is! Maar tegelijk wil ik dus ook de vraag stellen hoe we omgaan met de “drempel” ..de zware naam…..de complexe of ontoereikende beeldvorming..

Een goed punt wat u daarbij aangeeft om in de wervingsteksten (bv brief) een luchtige omschrijving te geven. Wel kloppend, maar ook uitnodigend genoeg om in elk geval eens te komen proeven aan het raadswerk. Want dat is wel een goede, een proefperiode, gewoon eens meekijken, kan net drempelverlagend werken (je zit er niet gelijk aan vast) en geeft de kans dat men kan kijken of het past in de praktijk, in plaats van een complex beeld en een nog complexere naam….

Als we nou veel van dit soort tips verzamelen kunnen….

 

 

Reageer op dit bericht
Dieuwke Oegema 1 maanden geleden · reactie bewerken

Dag Corry,

De locatiemanager is er niet iedere dag! Maar wel betrokken en alert.

We zijn pas onlangs begonnen als klankbordgroep en nog zoekend naar hoe we onze achterban kunnen bereiken. Dus voor suggesties hou ik me aanbevolen.

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

Dieuwke Oegema, nog iets. Jullie hebben een locatie manager die er iedere dag is.  Je schrijft dat zij de geluiden opvangt die komen vanuit de contactpersonen?

Bij ons is de manager 1 dag per week aanwezig, dus kan / zal niet alle geluiden opvangen. Daarentegen hebben we als CR wel heel goed contact met de achterban die ook vrijwilliger is. Dus die met regelmaat aanwezig is in het verzorgingstehuis.

Maar  ik zou graag degenen die je niet vaak ziet er ook bij willen betrekken. Hoe kan dit? Hebben jullie daar een idee voor? Zou ik graag horen.

Alvast dank en groet.

 

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

Dieuwke Oegema, dat vind ik een hele mooie naam. Dank voor het idee.

Klankbordgroep dekt ook de lading van het doel en ’taak’ en reden van het bestaan van zo’n groep.

We gaan ermee verder. ik beslis niet alleen he, maar ga het weer wel voorstellen.

Groet en fijn weekend.

Corry

 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag Dieuwke en Corry,

Wat mooi zo deze uitwisseling en inspiratie over en weer. Heel leuk om te lezen, dank voor het delen!

Reageer op dit bericht
Dieuwke Oegema 1 maanden geleden · reactie bewerken

De clientenraad in het zorgcentrum (24 bewoners) van mijn moeder is formeel een lokale clientenraad. Hierin nemen voornamelijk eerste contactpersonen van bewoners deel. Daarnaast is er overigens ook een bewonersraad en voor de grote beleidspunten een centrale clientenraad.

Wij houden de naam klankbordgroep aan. Daarnaast proberen we het vergaderen zo simpel mogelijk te houden en er zo weinig mogelijk bureaucratie in te laten sluipen.

Voordeel van de naam klankbordgroep is dat we benadrukken dat we vooral het geluid van de (vertegenwoordigers van) cliënten wil laten horen. Daarbij ben je natuurlijk afhankelijk van de locatiemanager die het geluid opvangt. Dat is volgens mij nog belangrijker dan alle formele regeltjes.

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

Ja, ook wij kampen met de ‘schrik’ om lid te worden van de Cliëntenraad bij familieleden van bewoners op n PG woongroep.

Misschien is het inderdaad een goed idee om het ‘Bewonerscommissie’ te noemen.

Vanmiddag hebben we een overleg en ik wil het meteen voorstellen.

Wat ook een excuus is, is: ‘mijn moeder / vader woont hier maar kort en dan kan ik het beter niet doen. Dan heb je er niks aan’.

Misschien is er ook n ander idee voor n naam. We gaan het bespreken.

Bedankt voor de tip.

Groet

 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag Corry,

Dank voor het delen van jullie ervaring, die ik dus goed herken.

Let inderdaad wel op dat er geen verwarring ontstaat als er bijvoorbeeld ook een huurderscommissie is of dus een bewonersraad (zie mijn eerder blog voor het verschil). Iemand noemde het voorstel samenspraak. Je kan ook clientenoverleg zeggen. Het naampje is niet zo belangrijk als de rechten en invloeden maar wel goed duidelijk en geborgd zijn.

Ik ben erg benieuwd of jullie nog op andere namen voor de CR zijn gekomen?

Reageer op dit bericht
Corry Musters-Hendrikx 1 maanden geleden · reactie bewerken

Dag Tiske,

We hebben erover gesproken in een vooroverleg.

Iets met Inspraak…. lijkt ons wel wat om mensen te werven. Maar in de officiële papieren zal het aangegeven moeten worden als ‘Cliëntenraad’, lijkt me.

Maar volgende week hebben we bijeenkomst en wordt de vraag weer gesteld. Dus wie weet. Mochten we een mooie naam hebben, hoor je het nog wel. Groetjes

Corry

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag Corry,

Ja goed onderscheid; een officiële benaming op papier, naast de normale term in de volksmond zogezegd.  Want inderdaad wil je wel goed zeker weten dat het formeel duidelijk is wat rechten en plichten zijn. Maar wil je niet dat een formele achtergrond iemand in de praktijk afschrikt!

Weet dat de organisatie ook vormen van inspraak (bv huiskamergesprekken of spiegelbijeenkomsten) moet hebben in het verzorgings-/verpleeghuis, dus ook daarmee kan dubbeling ontstaan, check dat nog even.

Ik ben echt heel benieuwd waar jullie op uitkomen dus hou ons via deze weg graag op de hoogte!

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.