Een werk-week van een LOC adviseur

Wat heb ik de afgelopen week eigenlijk gedaan als adviseur bij LOC waardevolle zorg? Wat leuk dat je het vraagt!

 

Ik kan me zo goed voorstellen dat het onduidelijk is voor mensen wat LOC adviseurs eigenlijk de hele week doen, gewoon heel praktisch. Zitten we meestal op kantoor in Utrecht (nee), of zijn we juist de hele tijd een cursus of training aan het geven (vaak wel ja)?

Ondertussen is het al vijftien jaar dat ik onder de vlag van LOC mag werken met en voor mensen. In die jaren heeft ook LOC flinke ontwikkelingen doorgemaakt, net als zorgland en de wereld van cliëntenraden ook zijn veranderingen hebben gekend.

 

Begin vorige week startte bij mij met een online agenda overleg, waar gaat de raad die ik ondersteun het de komende maand over hebben? Met elkaar grip houden op de inhoud en niet enkel reactief zijn op wat de organisatie brengt, maakt dat de stem van de client leidend blijft. Daarna kon ik online blijven en heb ik een landelijke online cursus “welkom in de clientenraad” gegeven. Dat is een leuke, relatief korte cursus voor nieuwe leden waarin je informatie krijgt, maar ook met anderen kan uitwisselen en je vragen en voorbeelden kunt delen. Vervolgens ben ik in overleg gegaan met een ondersteuner van een jeugdzorgorganisatie die wij begeleiden om hun clientmedezeggenschap wat meer inhoud te geven. We spraken hoe we verder gaan na een eerste inspiratiesessie over het in contact staan met de jongeren en gezinnen die de raad vertegenwoordigt. Wellicht gaan we het hebben over welke afspraken nodig zijn om voor de jongeren echt effect te behalen. Het einde van de dag gaf ruimte voor overleg over de week van medezeggenschap in oktober, daar zijn we natuurlijk nu al uitgebreid mee bezig! Dit was dus inderdaad een kantoor-dag, maar dan in het thuiskantoor(tje).

 

De dag daarna kon ik weer lekker op pad en was ik bij een organisatie waar scheiden van wonen en zorg is. En dus ook de zoektocht naar wie vertegenwoordigt wie nou en waar is de overlap. Er zijn cliëntenraden voor de belangen van de cliënten, maar er moeten wellicht bewonersraden komen om de belangen van de zelfstandige huurders te vertegenwoordigen. Daar gaat de cliëntenraad namelijk weer niet over. Een mooie zoektocht waar we nog niet klaar mee zijn. Daarna ging ik door om een training voor ervaren raadsleden van een grote organisatie voor ouderenzorg te geven. Ik heb ze een paar instinkertjes voorgelegd om goed de hoed en de rand van de taken van de raad voor te leggen. We konden erom lachen, maar soms is het best pittig om de nuance met elkaar te vinden. Dit vraagt oefenen, maar ook open met elkaar afstemmen en zoeken. En natuurlijk weten waar je terecht kan als je er zelf niet uitkomt (vraagbaak LOC!).

 

Mijn laatste werkdag die week was ook weer heel divers, ja het waren er “maar 3” deze keer. Het begon met een netwerkbijeenkomst van cliëntenraden van verschillende grote zorgorganisaties. Zij komen bijeen om uit te wisselen en van elkaar te leren en LOC ondersteunt dit soort initiatieven heel graag. Juist van elkaars verhalen en acties leren, dat breder delen, brengt dat we samen sterker staan en meer kunnen dan alleen. Hierna was het snel doorkarren naar het Noord-Hollandse waar ik mocht aansluiten bij een bijeenkomst van Radicale Vernieuwing. Wat hier heel gaf aan was dat verschillende partijen vertelden hoe ze, in afstemming met elkaar intrinsieke meerwaarde brengen in het dorp door niet langs elkaar maar met elkaar en de inwoners te werken. Mochten we allemaal zo geïnspireerd zijn!

 

Dit is zomaar een week in het leven van een adviseur. In elk geval in de mijne. Waar ik zo dankbaar voor ben is de diversiteit en alle verschillende mensen en insteken waarmee we samenwerken. Van iedereen valt weer wat te leren, door te geven en mee aan de slag te gaan. Wat ik hier hoor, mag ik daar brengen en weer mensen mee verder helpen. En dat gebeurt dus echt in allerlei verschillende vormen. Zo kunnen we ook bijdragen aan de ontwikkelingen in zorgland, meerwaarde door medezeggenschap, mooie dingen, pittige voorvallen, als we er samen aan gaan staan en denken vanuit waarden en mogeljkheden….maken we samen als mensen de wereld van zorg waardevol!

Download artikel als PDF

Praat mee! (7)

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

P.T. JACOBS 1 maanden geleden

Hoe lang mag je lid zijn van de CR ,en als je geen lid meer bent en weer lid wilt worden is dat toegestaan?

Dank voor het verslag en ervaring die je hebt gedeeld.

 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dag P.T. Jacobs, dank voor de vraag en fijn dat u het stuk leuk vond om te lezen. Zo hoop ik wat inzicht in “onze wereld’ te geven.

Hoe lang een persoon in een raad kan zitten, staat in de medezeggenschapsregeling. Veelal is dat landelijk een termijn van 3 of 4 jaar en een lid is eenmaal herkiesbaar ofwel kan twee termijnen zitting hebben. Na een termijn van afwezigheid zou een persoon weer lid kunnen worden van de raad als daar werving en het passende profiel speeltop dat moment.

Reageer op dit bericht
W. van der Meer 1 maanden geleden

Dag Tiske, hoe lang is die periode van afwezigheid? En gelden daarna weer twee perioden?

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 1 maanden geleden

Dank, men moet tenminste 1 termijn afwezig zijn (dus of 3 of 4 jaar afhankelijk van de regeling) en ja dan kan je weer de volle twee termijnen doen. Je moet dan wel voldoen aan profiel/afspraken in de regeling, maar die verschillen per raad dus dan moet ik echt verwijzen naar die specifieke regeling van die/uw organisatie.

Reageer op dit bericht
Marjolein Hovius 5 maanden geleden

Dank je wel, Tiske, voor dit leuke inkijkje in het werk van een LOC adviseur!

 

Reageer op dit bericht
C. Korevaar 17 dagen geleden

Bedankt Marjolein voor je uitleg ik met het Loc altijd moeite bij welke bloedgroep zit ik nu  ik bedoel de Zorgvorm Jeugdzorg of Ouderenzorg, bijvoorbeeld. De eerste groep is Onderweg en de andere groep nadert de Eindbestemming en wordt meestentijds als een Belangengroep vertegenwoordigt. In het laatste geval voelt het soms al gauw aan als “pamperen” ja in de Jeugdzorg is het al gauw bevoogding. Het spijt me alle goede bedoelingen ten spijt je voelt je als leek niet gauw een Cliënt in de Zorg maar eerder een Object in de Zorg. Ik kom uit mijn schulp. In de Context van het lokaal Overleg één vertegenwordiger van de Cliënten en één van in dit geval de Zorgverlener met met een onafhankelijke Waarnemer en een Notulist en je hebt een Overleg by Poxy. Spaart tijd en geld en het spijt me vreselijk maar ik ervaar dat ook als een Radicale vernieuwing in het Overleg inzake het effectueren van de bedoeling van de Wmzc en alle cursussen en toerusting in deze ja het wordt wel minder gezellig aan de andere kanten; méér handen aan het bed is ook nooit weg, On y soit gui mal y pense. Kees Korevaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit bericht
Tiske Boonstra 15 dagen geleden

Dag Kees, we hebben dus nog wat te doen met elkaar in het werken aan Waardevolle zorg! LOC zet zit daar structureel voor in, laten we dat blijven doen met elkaar!

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl

Click to access the login or register cheese