Evaluatie Wmcz 2018 : advies – en instemmingsrecht
Xandra van der Kruk
Geplaatst op 24 april 2025
Inmiddels hebben we vier digitale bijeenkomsten achter de rug waarbij we met jullie in gesprek gingen over de Wmcz 2018: “Wat vind jij: werkt de Wmcz 2018 in de praktijk?”
Een van de onderwerpen was het advies- en instemmingsrecht: hoe vaak per jaar wordt de cliëntenraad een adviesaanvraag of instemmingsverzoek voorgelegd? En heb je dan voldoende tijd om de aanvraag te behandelen als cliëntenraad? Is de aanvraag begrijpelijk?
In de bijeenkomsten waren de antwoorden divers: lokaal liep het soms moeizamer dan voor de centrale cliëntenraad. Ook werden aanvragen te laat ingediend of was helemaal niet duidelijk wat de instelling van de cliëntenraad wilde.
Tijdens een van de bijeenkomsten vertelde ook een ondersteuner dat de cliëntenraad die zij ondersteunt een ongevraagd advies had gegeven voor het gebruiken van een app binnen de organisatie om stukken aan de cliëntenraad (en cliënten) makkelijker te lezen maken. De organisatie had dat overgenomen. Heeft de cliëntenraad waar jij lid van bent wel eens een ongevraagd advies ingediend? En over welk onderwerp?
En hoe verloopt het verder: krijgen jullie bijvoorbeeld als cliëntenraad de advies- en instemmingsaanvragen tijdig?

Voor de beeldvorming gaat het hierbij om de interpretatie van de WMZC of om het aandragen van een idee om, bijvoorbeeld, de stukken van de CR gemakkelijk te kunnen doorgeven en de appreciatie ofwel de bijval van de Instelling hierbij? Ja. ongevraagd Advies dat wordt nog altijd niet spontaan ontvangen het hangt er inderdaad vanaf hoe volwassen de Organisatie is maar ja wij zijn nu eenmaal mensen met gelukkig nog een eigen mening en dan moet je ruimte kunnen geven. Ja allemaal erg voorwaardelijk maar, met onderling Vertrouwen moet het wel lukken en niets Radicaals dus want, ook elk voorstel heeft z’n voor- en tegens en dat vraagt Respect. Sorry, voor het moraal maar, we hebben elkaar bij alles nodig en die bewustwording moeten wij zien te koesteren zeker in ons Zorgdomein ook een Idee?
Wij brengen ook wel ongevraagde adviezen uit. Bijvoorbeeld over het welzijn en de financiering van activiteiten en de mogelijkheden wat betreft bewoners vakanties.
Het is een goede manier om een gesprek te openen.
Ben wel benieuwd over welke app er in dit artikel gesproken wordt.