Evaluatie Wmcz 2018: de faciliteiten voor de cliëntenraad
Xandra van der Kruk
Geplaatst op 4 maart 2025
Inmiddels hebben we drie digitale bijeenkomsten gehouden over de evaluatie Wmcz 2018. Deze bijeenkomsten waren druk bezocht en tijdens deze bijeenkomsten stonden we stil bij de vraag: “Wat vind jij: werkt de Wmcz 2018 in de praktijk?”
Een van de punten waar we bij stilstonden was de faciliteiten – en hoe dit geregeld is. Heb je als cliëntenraad een eigen budget? Is er een mogelijkheid om scholing te volgen? En… heb je onafhankelijke ondersteuning.
De antwoorden tijdens de bijeenkomsten waren divers, en daarom ook deze praat mee. Want we zijn benieuwd of jullie willen delen of je als cliëntenraad een eigen budget hebt – en waarvoor je dat budget dan kunt gebruiken. Of kun je altijd budget vragen?
We horen graag jullie reactie!
Meer lezen
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:

Onze CR heeft er in overleg voor gekozen geen eigen budget te beheren.
Te maken kosten worden voorgelegd aan de bestuurder en er is nooit moeilijk over gedaan. Scholing, reiskostenvergoeding, attenties ed is allemaal mogelijk.
Voordeel is dat de leden naast het werk dat ze al hebben zich niet ook nog druk moeten maken over een begroting en het bijhouden hiervan.
Onze nieuwe bestuurder antwoordde op de vraag naar een eigen budget voor clientenraden: “Jullie kunnen altijd met voorstellen komen en in principe stem ik altijd in. Maar ik behoud me het recht voor kritische vragen te stellen. Ik denk dat we dan in de praktijk er altijd uitkomen”. Voorlopig hebben we dat geaccepteerd onder het kopje: voordeel van de twijfel. Een eigen budget is ook een heel gedoe. Denk aan verdeling tussen drie lokale raden en de CCR (waar bij ons heel verschillend over wordt gedacht), en het maken van begroting en afrekening. Maar praktijkervaring ontbreekt dus.
Mijn raad heeft een budget voor CR zaken als een uitje, de jaarvergadering, etc. We maken eigenlijk nooit gebruik van de km-vergoeding en hebben ook niet gekozen voor vacatiegeld of een vergoeding als CR leden. We kunnen daarnaast eigenlijk altijd een beroep doen op de organisatie als er voor cliënten iets geregeld moet worden (parasols in de zomer bv op het terras) en daar wordt altijd naar geluisterd. We doen het samen!