facturen thuiszorgorganisaties
J. Hunting
Geplaatst op 2 september 2020
Mijn mening is dat elke client het recht heeft om inzage te hebben in de facturen die door de thuiszorgorganisatie bij de zorgverzekeraar of het zorgkantoor ingediend worden.
Maak de client "medeplichtig" t.a.v. correctheid van de facturen. Uiteindelijk betaalt de client (wij met zijn allen).
Als de client beter op de hoogte is van de kosten van de zorg, kan hij ook opties aandragen om die zorg goedkoper te maken. Kostenbewustzijn is niet alleen voor directe priveuitgaven belangrijk maar zeker te weten ook t.a.v. Het "Recht Op Zorg".
Ik vraag me af of dit onderwerp bij meerdere cliëntenraden speelt. Is er een cliëntenraad die (geanonimiseerde) facturen gezien heeft die aan de hand van het zorgplan door de thuiszorgorganisatie ingediend worden?
Download artikel als PDF
Beste meneer J. Hunting, Dank u wel voor uw bijdrage.
De kernvraag voor de cliëntenraad is: Levert de organisatie de zorg die met cliënten is afgesproken (middels het zorgplan)? En indien dit afwijkt ( andere zorg, tijd en kwaliteit), wordt dit door de organisatie juist gedeclareerd?
Ik ben benieuwd naar de aanleiding uw vraag. Heeft u (meerdere) signalen ontvangen van cliënten dat er iets mis is met de declaraties/ zorgnota’s door de organisatie waarvoor u de belangen van cliënten behartigd? Heeft u deze informatie nodig voor het formuleren van (ongevraagd) advies of instemming? Of wilt u zich oriënteren over de stand van zaken? Welke informatie verwacht u dat u als cliëntenraad oplevert?
U heeft de aanname: Als de cliënt beter op de hoogte is van de kosten van de zorg, kan hij ook opties aandragen om die zorg goedkoper te maken.
Ziet u het als een taak van de cliëntenraad om de achterban te informeren over de mogelijkheid tot inzage van de zorgnota’s en hun eigen verantwoording hierin?
Uw aanname lijkt logisch, waar denkt u dan specifiek aan? Heeft u voorbeelden?
Ik zou graag met u willen doorpraten over dit onderwerp!
Hartelijke groet, Klazien