Jongere mensen binnen de Cliëntenraden
Ilse Raasing
Geplaatst op 17 oktober 2022
Goedemiddag, graag deel ik met jullie een vraag, opmerking en situatie.
Binnen de CR waar ik als voorzitter lid van ben, merk ik dat het haast niet mogelijk is om jongere mensen te werven. En met jong bedoel ik ook écht jong. Dus mensen van onder de vijftig of zo. Omdat ik denk dat een CR een afspiegeling moet zijn van ons huis. Vanuit die verschillende leeftijdsgroepen krijg je andere discussie en andere wensen en gedachtes. Dat vind ik uitermate wenselijk. Maar veel CR bijeenkomsten zijn overdag, cursussen voor CR leden ook etc. Terwijl ik gewoon een full-time baan heb en niet altijd in de mogelijkheid ben om mij vrij te maken. Nu ben ik nog aardig flexibel maar veel mensen hebben die ruimte niet. Ook CR leden vergaderen liever overdag want 's avonds vinden ze vervelend. Maar dan krijgen we nooit een mooie diversiteit van leden binnen de CR. Ook de kleinzoon van oom Frits of de schoondochter van mevrouw Hussen moet zich welkom voelen en aan kunnen sluiten. Hoe ervaren jullie dat en doen jullie daar ook actief iets aan? Of vinden leden van de CR dat niet belangrijk en vinden ze overdag vergaderen belangrijker dan jongeren toe te laten?
Alvast bedankt voor het meepraten en meedenken.
Vriendelijke groet, Ilse
Download artikel als PDF
ik ken het ik ben secretaris en ook lid hoe kunnen we meer zeggenschap op zetten voor iedereen
Hoi Ilse,
Als behoorlijk jongere wil ik ook wel een reactie geven.
Nu werk ik binnen de CR van een ggz instelling waarbij de kans op jongere mensen denk ik zowiezo groter is maar ook wij lopen er soms wel tegen aan.
Ik zelf ben 26 jaar maar ook daadwerkelijk nog cliënt binnen de instelling waardoor ik direct iets kan doen binnen de zorg van onze instelling. Juist als huidig cliënt kan ik me volledig inleven in het contact met andere cliënten of bewoners.
Wij hebben ook een raad voor onze ggz ouderenzorg waarbij inderdaad voornamelijk oudere leden zitten. We willen wel jongere mensen werven maar de animo is echt een stuk minder.
Wat wij wel merken is dat jongere mensen makkelijker jongere mensen werven. De manier van werven en dus praten, schrijven en overtuigen is anders. Onze raad bestaat uit uiteenlopende leeftijden waarbij ieder zijn of haar eigen doelgroep weet te raken.
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik wilde wel even reageren.
Hoi Ilse,
Wat positief dat je je zo inzet en moeite doet om “jongere mensen” mee te laten participeren. In dit geval kan ik me voorstellen als 56 jarige, dat je als “jongere van < 50" zeker nog even wil genieten van het leven en overdag (in de avond ook trouwens) minder vrije tijd hebt. Echter waar een wil is, is een weg !
Je schrijft over "ons huis" en "kleinkinderen", ik neem dus aan iets van een bejaardenhuis.
Dan is ook sowieso de vraag of men wel komt als er bijeenkomsten in de avond zijn en of men zich als VAST LID beschikbaar wil stellen.
Welke verwachting is er van zo een cliëntenraad bijeenkomst overdag (tijdstip), hoe vaak zijn deze bijeenkomsten, wat is de leeftijd van de leden en op welke manier zijn de onderwerpen interessant voor jongeren < 50 ? Is het leuk/interessant om daaraan deel te nemen ?
Ik zou adviseren om een tussenstapje te doen. Meestal is men wel bereid om mee te denken over een "kop-staart" onderwerp. Hou voor- of achteraf aan de bijeenkomsten een OPEN INLOOP DEEL en nodig gericht jongeren uit.
Kies een leuk onderwerp en maak het gezellig en aantrekkelijk en laagdrempelig om even binnen te lopen!
GEZONDE VOEDING ? Borreltijd met wat gezonde hapjes erbij en breng het gesprek op gang over wat wel gezond is en wat niet. Problemen die naar voren komen omtrent allergie enz. Uiteindelijk denk ik uit ervaring gesproken dat er wel wat jongeren blijven hangen voor de langere termijn.
Succes !
Dank je wel voor je tips. Ik neem ze mee!
Beste Willeke, bedankt voor je reactie. Ik ga er eens naar kijken en wie weet haal ik daar mooie input uit. En een goede ontwikkeling dat jullie vaker bijeenkomst in de avonden organiseren. Dan biedt dat iig alvast meer ruimte voor mensen die nog actief zijn in het werkproces.
Met vriendelijke groet, Ilse
Beste Ilse,
Dank je wel voor het delen van je vraag, ik hoop dat vele anderen hun ervaringen en overwegingen zullen delen!
We publiceerden vanuit LOC al eerder over hoe de Cederhof bewust op zoek is gegaan om ook jongere generatie te betrekken bij de cliëntenraad. In een interview met Actiz legt bestuurder Inge van den Boomen uit hoe zij dit hebben aangepakt: “Dat we nu twee jonge mensen in onze cliëntenraad hebben vind ik echt heel mooi. Want je zeggenschap moet een vertegenwoordiging zijn van je gemeente“. Renée Joossen, één van deze twee jongeren, vertelt in een kort filmpje over haar drijfveren om als cliëntenraadslid bij zorgcentrum Cederhof het belang van de cliënt van nu én van de toekomst voorop te stellen. Ook vertelt zij waarom jongeren een belangrijke aanvulling kunnen zijn voor cliëntenraden. Daarover werd eerder ook een artikel gepubliceerd in de lokale krant ‘de Scheldepost’. De linkjes vind je in onderstaand artikel:
Vanuit LOC organiseren we vaker bijeenkomsten en cursussen ’s avonds, zodat ook cliëntenraadsleden met verplichtingen overdag zich kunnen scholen of ervaringen uitwisselen.
Hartelijke groet, Willeke