Mag en achterban de notulen ook ontvangen
Carolien
Geplaatst op 23 september 2024
Mag en achterban de notulen ontvangen mag dit ik hoor het graag van een van jullie of dit mag laat maar weten.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:

Home / Mag en achterban de notulen ook ontvangen
Mag en achterban de notulen ontvangen mag dit ik hoor het graag van een van jullie of dit mag laat maar weten.
Download artikel als PDFOp de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.
Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.
We zijn een netwerk van mensen die betrokken zijn bij de zorg. En willen dat elk mens een waardevol leven kan leiden. Ook als die zorg nodig heeft.
© 2015 - 2025 LOC Waardevolle zorg | site: De Heren Van
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Als je hier geen toestemming voor geeft of die intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Wij adviseren als adviseurs medezeggenschap onze cliëntenraden ook om een stukje te schrijven in de nieuwsbrief van de locatie. Waar ik wel eens over twijfel is het moment waarop je informatie kunt delen, omdat een cliëntenraad binnen onze organisatie heel vroeg meegenomen wordt in beleidsplannen en ontwikkelingen. Samen wordt het ‘probleem’ besproken waar een oplossing/maatregel voor moet komen, als voortraject op uit te werken plannen. Deze informatie wordt gedeeld ver voordat het uiteindelijke plan of besluit wordt gecommuniceerd naar de cliënten. Bij gevoelige onderwerpen wil je het communicatieproces niet frusteren, maar wel de mening van de cliënt/familie vragen. Wel eens ingewikkeld…
Carolien we maken na elke vergadering een uittreksel van wat we kwijt willen aan mededelingen en waar we mee bezig zijn geweest en wat de plannen zijn die belangrijk zijn om te weten
rekening houden met privacy gevoelige onderwerpen natuurlijk
Bij onze cliëntenraad stellen wij na elke vergadering een kort berichtje voor onze achterban op. De notulen zijn niet geschikt om onze achterban begrijpelijk te informeren over ons advies en hetgeen besproken is.
Ons korte berichtje wordt door de manager van de locatie (Waterrijck Heemskerk) opgenomen in haar nieuwsbrief aan de bewoners en contactpersonen.
Uit het klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat -zelfs bij deze werkwijze- nog niet alle bewoners en contactpersonen op de hoogte zijn van het bestaan van de cliëntenraad of onze adviezen.
Ik sluit aan, maar ik zou vertrouwen vragen aan de directie om direct te communiceren met de achterban.
Dus informeer de achterban direct en zo snel mogelijk. Wacht niet op de goed gekeurde notulen, maar maak een lijstje van agenda punten en kort verslagje wat besproken hebt. Natuurlijk geen onrust en geen geheimen verklappen. Soms is het vertrouwen in de bestuurder zo groot, dat deze samen met de voorzitter en dagelijks bestuur het bericht op stelt.
Geheimen kan genoteerd worden als toekomstplannen. Dus gebruik code woorden, dan weet iedereen wij krijgen later meer info. Maar zeg genoeg, dat iemand door kan vragen. En je mag ook schrijven. “Raad ingelicht over een verrassing die nog 3 maanden een geheim blijft.” Dit kan het kerst pakket zijn en dat hoeft het personeel niet te weten, daar kaas in zit en worst. Dat dient een geheim te blijven. Maar de clientenraad kan adviseren, dat dit jaar er toch wel chocolade in moet.
De cliëntenraad vertegenwoordigt de cliënten. Voor mij is vanzelfsprekend dat de cliëntenraad haar achterban laat weten wat ze doet. Notulen openbaar maken kan. Misschien is een rapportage met eventuele uitleg meer leesbaar voor cliënten en mantelzorgers. En dit met de uitnodiging te reageren.
dank je wel voor de reactie er op ik heb en Seceratresse die het voorzorgd dat mag toch he
bij ons kan de achterban na het definitief vastleggen van de notulen ook inzage krijgen
op die manier betrek je de achterban en voelt men zich ook serieus genomen.
dank je wel voor de reactie henk super bedankt
en als er na een gesprek met de raad van bestuur een advies aanvraag bij ons binnen komt over een onderdeel of groep van de ggz. gaan wij vaak vragen stellen aan clienten wat hun punt of menig zou zijn om tot een advies te komen. dat heeft dus allemaal weer te maken met zeggenschap en medezeggenschap