Nu is het moment voor een gezamen­lijke evaluatie

Binnenkort kunnen we – na de proeftijd bezoekregeling – toelating van bezoek aan alle verpleeghuizen verwachten. Met Actiz en andere instellingen heeft de LOC gewerkt aan een “Handreiking bezoekregeling verpleeghuizen”. Die vind je al op deze LOC-website. De handreiking schrijft ook voor dát en hoe de cliëntenraad daarbij betrokken dient te worden! Dat geeft een mooie kans volgens mij voor de cliëntenraad om in de organisatie voor te stellen daaraan een brede corona-evaluatie te koppelen; het liefst in gezamenlijkheid, van bestuur, raad van toezicht, ondernemingsraad en cliëntenraad.

Veel cliëntenraden zijn frequent en goed op de hoogte gehouden van de corona-ontwikkelingen in eigen huis. Er was echter nauwelijks sprake van echt overleg. Veel cliëntenraden hadden daar begrip voor, gezien de grote druk, de maatregelen van bovenaf opgelegd en de beperkte middelen. Alom geprezen werd de enorme en bewonderenswaardige inzet van de medewerkers in deze zware tijd.

Maar Marthijn Laterveer schreef op 31 maart al dat de bestuurders, cliëntenraden en personeelsvertegenwoordiging best samen beslissingen kunnen nemen over hoe een bezoekregeling zelf vorm te geven. Tiske Boonstra gaf in deze rubriek op 3 april aan dat juist nú, nu het in crisis om belangrijke beslissingen gaat, échte medezeggenschap van belang is. Daarentegen hoorde ik van cliëntenraden de klacht dat ze al geruime tijd dat moeten ontberen.

Nu is het tijd vind ik voor een evaluatie om als cliëntenraad met deze ervaringen vooruit te kijken. Maar het gaat uiteraard vooral om de vraag hoe met gezamenlijke nieuwe kennis en mogelijkheden na de coronapiek de situatie van de cliënt in nabije toekomst verbeterd kan worden en natuurlijk hoe zoveel mogelijk verdere besmettingen te voorkomen. Dat geldt als vertegenwoordiger van de cliënten voor verpleeg- en thuiszorg, voor alle sectoren in zorg.

Ik kreeg van iemand van een cliëntenraad de goede tip de evaluatie nog vóór een, helaas mogelijke, tweede golf van besmettingen  (als gevolg van algemene versoepeling van beperkingen) te doen. Zo tipte trouwens iemand anders me dat hij frequent naar de omgeving van de ‘bezoekcabine’ gaat om zo in contact te komen met mantelzorgers en daarmee indirect ook met de cliënten. Graag lees ik cliëntenraad ervaringen en tips om van evalueren te leren.   

Johan Ebberink, LOC-contactpersoon Noord-Brabant

 

Download artikel als PDF

Reageer op Will Leeuw-Sprokholt (Cliëntenraad Berkenstaete) Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Will Leeuw-Sprokholt (Cliëntenraad Berkenstaete) 3 jaar geleden

Dag Johan,

Ik ben je mailadres kwijt. Wil je zo vriendelijk zijn om met mij contact op te nemen teneinde de afspraak na te komen die wij gemaakt hebben in 2019 tijdens een voorlichting bij Boerke Mutsaers in  Tilburg.

Ik hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,

Will

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese