Omgaan met ‘las­tige’ mensen

Tijdens een online-training over het onderwerp ‘Cliëntenraad en Teambuilding’ stelde iemand mij de vraag “Hoe moet je omgaan met een ‘lastig’ raadslid? Mijn eerste reactie was: als er één iemand in de cliëntenraad niet goed functioneert, dan is teambuilding daar niet de oplossing voor. Dan is het tijd voor een goed gesprek met die persoon. Hierop reageerden meerdere deelnemers: ”Dat is nog niet zo makkelijk en wie moet dat dan doen?”. En het is waar, het is niet altijd gemakkelijk om een dergelijk gesprek aan te gaan. Wellicht helpt deze Praat mee daarbij.

Eerst een paar vragen

  • Wat in het gedrag van de ander, maakt dat je iemand lastig vindt?
  • Wat precies zie of hoor je de ander doen?
  • Vindt iedereen het gedrag lastig of vind jij dat?
  • Wat zegt dat dan over jezelf? Wat zou jij anders kunnen doen?

Lastig gedrag

Iemand is niet lastig, maar gedraagt zich lastig. Mogelijk is er een reden voor dat ‘lastige’ gedrag? Soms is er in het verleden iets gebeurd waardoor iemand zich op deze manier is gaan gedragen. Maar misschien heeft iemand zelf niet door welk effect zijn/haar gedrag heeft op jou en/of anderen.

Wees nieuwsgierig

Er is vaak een reden voor iemand om te zwijgen, te vloeken, weg te lopen, steeds ja- maar te zeggen of zijn eigen stokpaardje blijft bereiden.  Vraag na of de ander herkent wat je hem/haar ziet of hoort doen. Wees nieuwsgierig naar wat die ander met dit gedrag wil bereiken. Luister naar het antwoord, vat samen en vraag door! Wat is werkelijk belangrijk? Ga samen in gesprek hoe dit belangrijke punt op een andere manier gerealiseerd kan worden.

Ben je zelf die ‘lastige’ persoon?

  • Waaruit blijkt dat? Waarom denk je dat? Wat is jouw ervaring?
  • Ben je je ervan bewust wat voor jou heel belangrijk is?
  • Gaat het over iets van vroeger? Iets wat nu speelt? Of is het iets waar je bang voor bent dat wel/niet gaat gebeuren?
  • Kun jij luisteren naar de beweegreden van de ander?

Het gesprek aan gaan

Kies voor face-to-face. Bij video en telefoon mis je belangrijke signalen en informatie. Ga direct het gesprek aan of creëer een moment om er samen over te praten. Wanneer de hele raad ‘last’ heeft van iemands manier van communiceren; bespreek dan wie het beste het gesprek kan doen.  Soms is dat de voorzitter, maar even goed kan het iemand anders zijn. Iemand die goed kan verwoorden en luisteren.  ALS JULLIE HET GESPREK MAAR AANGAAN!

PS. Helpt dit? Of is het toch tijd voor een training of teambuilding 😊.

Praat mee.

Wat helpt jou bij ‘lastig’ gedrag?

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese