oud medewerkers in cliëntenraad
Hanneke Blom
Geplaatst op 5 juli 2024
Hallo allemaal,
Ik heb een vraag over het volgende:
Mag je als oud medewerker deelnemen aan de cliëntenraad van de instelling waarvoor je gewerkt hebt en wat zijn eventuele voorwaarden om als oud medewerker toe te treden tot de cliëntenraad?
Bij de cliëntenraad waarvoor ik ondersteuner ben speelt deze vraag momenteel. Huidige (ongeschreven) richtlijn die binnen de cliëntenraad momenteel aangehouden wordt is dat een oud medewerker minimaal 1 jaar uit dienst moet zijn voordat de oud medewerker toe mag treden tot de cliëntenraad.
Wie heeft er ervaring met oud medewerkers in een cliëntenraad en evt. voorwaarden en wil met mij delen?
Ik hoor het graag.
Hartelijke groet,
Hanneke
Heb een periode van 14 jaar en na een pauze van 2 jaar weer 3 jaar in clientenraad van een verpleeghuis gezeten, moeilijk, maar met veel plezier en moeilijk voor het bestuur, wist namelijk door het zoeken in de door de tweede en eerste kamer aangenomen wetten aan te tonen dat het bestuur als de Centrale Clientenraad fout zaten, waren ze niet blij mee!
de tweede periode is erg triest geeindigd, we kregen een nieuw lid dat eerder lid was geweest van een bewoners vereniging, geen verpleeghuis maar wonen met de mogelijkheid tot zorg maar vallend onder dezelfde stichting.dus in praktijk een gewone huurder. Deze man zat als niet bewoner (gevraagd door bewoners) in de bewoners commissie. Toen hij daar stopte hebben wij hem verzocht om vanwege zijn bestuurlijke ervaring bij ons te komen, hij kon goed praten en was goed in het Nederlands zodat hij onze uitgaande post goed kon controleren, welke vraag hij met ja beantwoorde. Wat schetste onze verbazing dat na enkel vergaderingen de voorzitter van de CCR en 1 van de directeuren bij ons op bezoek kwam en aangaven dat die meneer geen zitting in onze Clientenraad mocht nemen om dat hij al zoveel jaar bij die andere LCR had gezeten, ons argument dat dat een bewoners commissie was en geen clientenraad kon hen niet overtuigen, hij moest er gewoon uit! Wij hebben zelfs contact gehad met de bond voor clientenraden, volgens de gegevens zijn zij onafhankelijk, maar hier bleek toch echt “wie betaald bepaald” onze man moest weg, voor ons was de enige oplossing met z`n allen de jas aan en vertrekken. Sinds die tijd gebeuren er allemaal gekke dingen waarvan de mantelzorger niets van weet en waar geen overleg meer is met de familie en partners van de verpleeghuis bewoners. Kijk alleen door een verkeerd bestuur krijg je foute beslissingen en daar wil je als gewoon personeelslid niet mee te maken krijgen, je verliest het altijd van een bestuur als die kwaad wil. Nu hebben ze weer een oproep en ja ze hebben mij gevraagt, maar mijn eis is dat eerst dat ongeschikte bestuur en leden van de CCR ingeruild worden voor capabele mensen. Zal nooit gebeuren denk ik:-)
Wij dienen elk jaar een begroting in bij de directie van de instelling. en huren van daar uit ondersteuners in en vergoeden we vrijwilligers van de cliënt en familie raad. Op die manier kun je dus zelf bepalen van hoe en waarom. Een punt is daarbij heel belangrijk dat dit ook is vast gelegd (getekend)in de in de medezeggenschapsregeling. En je huishoudelijk reglement van de cliëntenraad zelf. Zorg dus altijd die regeling er is en anders kan het loc je daarbij ondersteuning aanbieden. mvg henk koedijk
Op het moment dat je betaald bent voor je diensen ben je in dienst van de instelling en houd in dat je nooit meer helemaal onafhankelijk kunt zijn, zelfde geld voor iemand die in dienst is van de zelfde instelling, je zult een keer tegenkomen dat je in het belang van de bewoner/ patient tegen je collega moet zijn, dat wil je echt niet, denk ik, tenzij de verhouding toch al verstoord is!
Het komt voor dat het voorzitterschap een betaalde functie is. Dat kan via een zzp-constructie en kan ook via loondienst. In het laatste geval moet je wel afspraken maken over de positie van de voorzitter die onafhankelijk van de instelling moet zijn. Net zoals dat geldt voor de ondersteuner / ambtelijk secretaris van de cliëntenraad.
De combinatie van voorzitter en medewerker in functie van de instelling is zoals ik eerder al aangegeven heb, ongewenst vanwege mogelijke belangenverstrengeling.
Wonderlijk, een medewerker als lid van de cliëntenraad en meer nog als voorzitter. Deze dubbele pet moet je niet willen. Niet als zorgaanbieder en niet als cliëntenraad.
In mijn situatie gaat het om een medewerker in loondienst, die in de cliëntenraad zit als voorzitter, hoe kun je dan nog onafhankelijk zijn.
Is de voorzitter als zodanig in dienst van de organisatie (is goedkoper dan hem of haar als ZZP-er in te huren) of werkt hij/zij ook nog in een andere functie bij de organisatie?