Verder sparren over (mede)zeggenschap naar de buurt/wijk
Tiske Boonstra
Geplaatst op 22 mei 2024
We willen hier graag plek bieden voor iedereen, ook die wel/niet die meegedaan hebben aan de sparsessies (mede)zeggenschap naar buurt/wijk om verder te kunnen sparren met elkaar op dit thema. Inspireer, vraag, wissel uit. Zo houden we samen de beweging gaande!!
Tijdens de online sparsessie gaan we in gesprek over de zoektocht die nu in de samenleving plaatsvindt over zorg en welzijn. We willen toewerken naar een nieuw samenspel en de invloed op zorg en hulp weer dichtbij mensen leggen: “(mede)zeggenschap naar de buurt of wijk”.
Bekijk bijvoorbeeld deze video:
https://www.youtube.com/watch?v=o5HlkxYtiHk of bekijk de video over ’t Laêfhoes
Of lees alvast dit artikel Naar een nieuw samenspel in zorg en hulp, met inwoners in de regie
> Voorbeelden van nieuw samenspel en de kracht van de lokale gemeenschap leerden we kennen tijdens meet-ups bij Het 8ste Werk in Kampen, Zorgvrijstaat in Rotterdam, De Holm in Het Hogeland, en Austerlitz Zorgt in Austerlitz. Ook komend jaar organiseren we meet-ups bij inspirerende initiatieven. Houd daarvoor de agenda in de gaten!
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:

als en lid iets zegt wat niet kan mag je dan iemand
uitstalden als ….. en je bent lid en secretaris mag dat ik hoor het graag
Dag Carolien,
Als CR kan je samen afspraken maken hoe je wilt werken, die neem je op in het huishoudelijk reglement. Als iemand zich niet aan de afspraken of basisnormen houdt, of iets doet wat niet naar afspraak met de raad is, dan kan je diegene daarop aanspraken als CR. Meestal doet de voorzitter dat op basis van overleg met de hele CR. Zoiets als; “je hebt dit gedaan, maar dat was niet in lijn met wat we hebben afgesproken als CR, begrijp je dat en kan je in de toekomst anders handelen en eerst met de raad checken?” Lukt het diegene niet om zich aan de afspraken te houden kan je iemand schorsen of uiteindelijk ook ontslaan. Maar dat doe je natuurlijk pas na een zorgvuldig proces. Kijk ook voor de afspraken rond schorsen etc in het huishoudelijke reglement. Ik hoop dat jullie er met een goed gesprek samen kunnen uitkomen. Want de cliënten verdienen natuurlijk een CR die zich kan focussen op de cliënten.
Het lijkt mij eerder dat de CR (1 a personen) adviseur of coach met betrokkene in gesprek gaat en vooral het gaat hebben over dat wat maakt wat er gebeurt en vooral niet over het waarom. (Is op voorhand meestal al verwijtend). De redenen kunnen voor betrokkene heel valide zijn en als je die niet weet ontstaat de irritatie. Wees dus zorgvuldig en reflecteer naar elkaar. Dan ontstaat ruimte voor het maken van afspraken.
Dag Erik, Dat zeg jij mooi, dat heb jij vast vaker gedaan! Ben je dit eerder tegengekomen?
dank uw wel voor de snele reactie van uw aangezienn dat ik ok de Secertaris van ben en mag je ongevraagd de jaarplaning veranderen op andere dagen als de wonsdag het belangen van de Clienten gaat toch voor
Dag Carolien,
Graag gedaan natuurlijk! Zoals ook wel uit de aanvulling van Erik blijkt is het zo online wat lastig om goed dekkend antwoord te geven op de vragen. Want wat zit erachter, wat speelt er precies en hoe zijn de afspraken. In algemene zin is het de bedoeling om samen de planning aan te pakken en te wijzigen dus ook. Als het gaat om wijzigingen rond activiteiten voor de cliënten is er zelfs instemming nodig. Maar ik zou willen vragen eens te bellen met onze vraagbaak; 030-2843200 Dan kunnen we er even beter induiken en kunnen we een beter passend antwoord geven. Is dat een idee? Welkom!