Vraag over veiligheid bij rijden scootmobiel
Trudy Jansen
Geplaatst op 13 februari 2023
Als ergotherapeut bij Evean hou ik me bezig met rolstoelen en scootmbielen. Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met het dilemma veiligheid versus vrijheid.
Ik kan (en wil) pas een scootmobiel of electrische rolstoel aanvragen als ik zeker weten dat iemand er veilig mee om kan gaan. Het risico op vervelende gevolgen bij een ongeluk is te groot. Op straat, maar ook binnen de verschillende woonlocaties. Ik neem aan dat dit overal zo geregeld is. Niemand zal willen dat iemand gewond raakt of dat een andere bewoner aangereden wordt.
Tegelijkertijd ben ik me er erg van bewust dat een scootmobiel veel voor iemand betekent, zeker als mensen er buiten mee rond kunnen rijden. En een electrisch aangedreven rolstoel kan het verschil betekenen tussen zelfstandig zijn en afhankelijkheid. Levensgeluk.
Ik loop er nu tegenaan dat er sinds 2020 geen WMO-rolstoelen en scootmobielen mee mogen met nieuwe WLZ-bewoners. Alle mobiliteitshulpmiddelen moeten via de WLZ, en dat moet binnen twee maanden geregeld worden.
Geen probleem als ik een vergelijkbare rolstoel of scootmobiel kan indiceren. Maar als dat niet meer veilig kan, zal ik uit moeten leggen dat iemand hem in moet leveren zonder vervanging te krijgen. Terwijl de enige aanleiding daarvoor een bureaucratische is, en mensen vaak net hun eigen huis hebben moeten achterlaten. Ook lastig: als iemand geen behandelindicatie heeft, moet ik de herindicatie en het ‘haalbaarheidsonderzoek’ doen vanuit de 1e lijn. Het gaat dan af van de 10 uur ergotherapie die iemand jaarlijks heeft via de zorgverzekering, maar dus ook van de eigen bijdrage als die nog niet opgebruikt is.
Ik vraag me af of hoe dat in andere huizen geregeld is.
- Wie kent voorbeelden van beleid hierover?
- En heeft de cliëntenraad daar over geadviseerd?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Download artikel als PDF