Welke opleiding is er ‘nodig’ voor jouw werk in de cliënten­raad?

Een tijdje terug maakte iemand de opmerking in de vorm van een metafoor “Onze cliëntenraad is net zoiets als…. een spons.”  Dat vroeg om meer uitleg. Wanneer een spons van natuurlijk materiaal droog is, wordt het een hard vierkant, wat onbetekenend blokje. Zodra de spons in aanraking komt met water, zuigt het zich vol en wordt het soepel. Het doel van een spons is om water van de ene plek naar de andere plek te vervoeren. Iemand vulde aan: En soms is de spons veel te vol, het water drupt eruit en dan ben je daar weer druk mee. En zo bedachten we met elkaar: cliëntenraadsleden zijn soms als verschillende sponsen in een hele grote bak water. We dobberen dan maar een beetje en weten eigenlijk niet goed wat we kunnen of moeten doen.

Redenen om tijd te investeren in leren

In de dagelijkse praktijk komen er zeer uiteenlopende onderwerpen op de agenda van de cliëntenraad. Dan is het fijn om vaardigheden en kwaliteiten van de leden goed in te zetten. Misschien ben je net begonnen in de cliëntenraad of je hebt juist veel informatie en wil je bijblijven. Wellicht spelen er specifieke of complexe onderwerpen, bijvoorbeeld een verbouwing, kwaliteitsplannen, toekomstvisie ed., Kortom wat is er nodig voor het werk in de cliëntenraad?

Wat is jouw behoefte?

  • Wil je weten wat de rechten en plichten van cliëntenraad zijn en hoe je die vorm kunt geven.
  • Wil je begrijpen hoe je als cliëntenraad (ongevraagd) advies formuleert of/en instemming geeft??
  • Wil je een beter contact met de achterban?
  • Wil je leren hoe je een gelijkwaardige gesprekspartner voor de bestuurder en andere gesprekspartners bent?
  • Zou je als raad meer een team willen zijn en willen jullie meer van elkaars talenten gebruik maken?

Wat biedt LOC aan?

In 2021 heeft LOC haar cursusaanbod weer opgefrist, omdat we willen aansluiten bij de dagelijkse praktijk van de leden van een cliëntenraad. Zo zijn er trainingen voor iemand die net start in de cliëntenraad en kun je deelnemen aan de basiscursus medezeggenschap.  Er is een basiscursus met een aantal verdiepingsmodules, thema cursussen en leergangen voor specifieke rollen van voorzitter en ondersteuner van de raad. In de nieuwe Zorg en Zeggenschap – het tijdschrift van LOC – lees je over het aanbod van LOC.

Hoe maak je je keuze?

  • Begin bij het begin.
  • Kies in ieder geval voor de basiscursus, waarin de wmcz2018 aandacht krijgt.
  • Vraag eens na bij collega’s: welke training heeft geholpen bij het werk in de raad en waarom precies?
  • Investeer als raad tijd om met elkaar te kijken welke vaardigheden nog missen of juist al volop aanwezig is in de raad. 
  • Beschikt de raad over kennis en vaardigheden voor het maken van een werkplan /jaarplan of het opstellen van een advies? En zo nee, welke training is nodig?
  • Gaat het over het werk van de raad of juist over samenwerken in de raad?
  • Maak je gebruik van ervaringen van anderen of wil je je juist als raad ontwikkelen?
  • Schrijf je in of vraag om meer informatie via de Vraagbaak van LOC (vraagbaak@loc.nl)!

Veel trainingen zijn op basis van inschrijving, maar LOC biedt ook dienstverlening ‘op maat’.  Voor de meeste verdiepingscursussen geldt dat het fijn is als je aan de basistraining hebt meegedaan, maar het is niet noodzakelijk. Het cursusaanbod is voor alle soorten instellingen/zorgverlening. Maar omdat er ook hele specifieke verschillen zijn, maken we soms onderscheid, bijvoorbeeld: zorg thuis, jeugdzorg, ggz of voor de VVT.

We hopen dat bovenstaande je al een beetje richting geeft bij het maken van je keuze voor een scholing. Wil je vaardigheden leren? Of wil je je laten inspireren?

Waar kun je cursus informatie vinden?

Je vindt ons aanbod op de website onder ‘bijeenkomsten’. Ook in onze nieuwsbrieven vermelden we de trainingen op kort termijn. Het liefste komen we ‘live’ bij elkaar. Sinds 2020 biedt LOC vele trainingen ook online aan. We raken eraan gewend om via beeld elkaar te ontmoeten. Het fijne is dat er geen reistijd is, het jammere is dat er minder ruimte is om elkaar te ontmoeten en zo elkaar te inspireren. Wat wil jij, wat willen jullie en wat kan?

Bel met de vraagbaak (030 284 32 00 of vraagbaak@loc.nl) als je niet precies weet wat je wilt. Samen komen we er wel uit.

Tot slot

Wat het mooie is van een spons? Het zuigt van alle in zich op en maakt alles weer helder!
Maar wat is jouw metafoor om het werk in en van de cliëntenraad te omschrijven?

 

Download artikel als PDF

Lees meer artikelen over:

Praat mee! (2)

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Jo Molmans 2 jaar geleden

LCR is net als een raam waar je doorheen kijkt als het voldoende schoon is kan het leven net als in je hoofd voorbij trekken.
sel la vie 
groeten.

Reageer op dit bericht
Klazien Teeuwissen 2 jaar geleden

Dank je wel. Een mooi beeld: schone ramen die een helder beeld geven! Dank je wel voor je bijdrage. Groet Klazien

Reageer op dit bericht

Bijdragen?

Op de Praat mee-pagina’s worden allerlei berichten geplaatst met vragen, antwoorden, tips, oproepen, blogs en vlogs van mensen die betrokken zijn bij LOC. Van mensen uit de kern van het netwerk tot mensen die LOC en haar visie een warm hart toedragen. Iedereen kan bijdragen. Daarom komt niet alles wat er geplaatst wordt, per se overeen met wat LOC vanuit haar visie vindt.

Praat ook mee >

Vragen? Mail webmaster@loc.nl of bel 030 284 3200.

Deelnemers platform

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese