Cliënt & raad: “Het is belangrijk dat je je veilig voelt in de raad”

Geplaatst op 14 april 2025

Ruim 1300 cliëntenraden in zorg en welzijn behartigen de belangen van mensen die zorg nodig hebben. LOC ondersteunt hen daarbij met trainingen, cursussen, adviezen, netwerkbijeenkomsten en andere diensten. In de rubriek cliënt en raad uit LOC tijdschrift Zorg & Zeggenschap vertellen cliëntenraadsleden over hun werk, onderliggende motivaties en de wederzijdse versterking met LOC. In de aflevering uit de voorjaarseditie 2025: Zainab Mohabbat (28), lid van de centrale cliëntenraad van HVO Querido.

HVO Querido is een organisatie in Amsterdam die opvang, begeleiding en dagactiviteiten biedt aan mensen die proberen om zelf opnieuw regie over hun leven te krijgen en die te behouden na een periode van ontregeling. HVO Querido heeft een centrale cliëntenraad en daarnaast cliëntenraden en bewonerscommissies voor de locaties.

Wat is je achtergrond?

“Ik ben een periode dakloos geweest na mijn 18e en kwam in contact met HVO Querido. Ik heb twee jaar ambulant gewoond en heb vier jaar begeleiding ontvangen van HVO Querido. Inmiddels heb ik geen begeleiding meer, heb ik een eigen woonruimte, heb ik een opleiding voor ademcoaching gevolgd en ben ik bezig met een doula-opleiding (holistische hulp bij zwangerschap en bevalling, red.). Binnenkort hoop ik moeder te worden.“

Hoe kwam je in de centrale cliëntenraad terecht?

“Per ongeluk. Ik woonde inmiddels anderhalf jaar begeleid bij HVO en deed mee aan allerlei activiteiten. Zoals een sportproject. Het was heel laagdrempelig en een fijne groep. Maar toen werd het project stopgezet. Ik ben met de mensen gaan zitten, heb een flipover neergezet en heb gevraagd waarom het project zou moeten blijven bestaan. Daarop vroeg iemand me aspirant-lid te worden van de centrale cliëntenraad. Inmiddels ben ik zes jaar lid. Voor mij is zingeving heel belangrijk. Vandaar ook bijvoorbeeld mijn betrokkenheid toen het sportproject stopte. Ik denk dat het belangrijk is dat je als mens doet wat jou zin geeft. En dat is ook iets wat ik gevraagd heb tijdens een sollicitatieronde met de directeur: wat doet er voor jou toe?”

“Als je een goed raadslid wilt zijn, investeer dan in jezelf én in de raad”

Hoe vergaat het de raad?

“Ik denk eigenlijk dat we als ccr te weinig tijd nemen om stil te staan bij wat we bereiken. En dat dat wel belangrijk is en we daar momenten voor (moeten) inplannen. Om erbij stil te staan waarom we als cliëntenraad doen wat we doen. Anders kun je geleefd worden door allerlei deadlines vanuit de organisatie. We zijn op dit moment niet op sterkte als raad: we zijn van elf leden naar vijf leden gegaan. Wat een succes is, is dat we goed samenwerken als raad én veel gedaan krijgen. Ook door ons goed te laten informeren over onze rechten en plichten. Want als je weet wat je als cliëntenraad kan en mag, kun je ook sneller schakelen richting de organisatie. Daarbij heeft de scholing van LOC ook geholpen.”

Wat is op dit moment een belangrijk thema?

“Het werven van raadsleden. Ik denk dat het belangrijk is dat mensen weten dat je in de cliëntenraad ook weer andere en/of nieuwe vaardigheden kunt leren en dat je wat kunt betekenen voor de cliënten. Ook een belangrijk thema is het contact met de achterban, met name met de ambulante cliënten. Hoe bereiken we hen?

Wat heb je geleerd?

“Als je een goed raadslid wilt zijn, investeer dan in jezelf én in de raad. Zorg goed voor jezelf. Vraag hulp aan de raad of de ondersteuner.”

Wat vind je belangrijk in het raadswerk?

“Dat je je veilig voelt in de cliëntenraad: daar hebben zowel de raadsleden als de ondersteuner een rol in. Daarnaast is het van belang om als raad de punten die je gaat bespreken met de directeur/manager met elkaar voor te bespreken. Wie gaat wat zeggen? Wordt op deze manier het punt van de raad duidelijk? En daarbij is scholing dus ook belangrijk, dat je weet waar het over gaat en wat je kan en mag als cliëntenraad. Het is van belang om als cliëntenraad hier zelf regie in te nemen: waar willen we ons over laten informeren of trainen? Zo word je sterker als cliëntenraad en dus ook als cliëntenraadslid.”

Ook behoefte aan (bij)scholing? Actuele cursussen en bijeenkomsten vind je in de agenda

Download artikel als PDF

Praat mee!

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Per 1 januari is LOC gefuseerd met Raad op Maat. Dat betekent méér kennis en expertise als het gaat om (mede)zeggenschap van mensen met een beperking. Wil je meer weten over Raad op Maat? Bekijk de website.

Deelnemers platform

Meer bekijken

Nieuwste vacatures

Voorzitter cliënten­raad Oos­ter­poort & KlinQ Vrijwillig | 0 tot 8 uur, Flexibel
Ondersteuner Cliënten­raad GGZ WNB Parttime | 8 tot 32 uur
Voorzitter Cliënten­raad Heidestede Vrijwillig | 0 tot 8 uur
Alle vacatures

Nieuwsbrief

  • * Heb je onze nieuwsbrief eerder ontvangen en je afgemeld? Meld je dan aan via webmaster@loc.nl
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Click to access the login or register cheese