Meerwaarde medezeggenschap zichtbaar tijdens Week van de Medezeggenschap
Door het hele land en via (sociale) media laten cliëntenraden, bestuurders en andere betrokkenen weten waarom medezeggenschap belangrijk en zo waardevol is. Een greep uit de voorbeelden die we tot nu toe voorbij zagen komen. Staat jouw initiatief er niet bij? Deel het graag via een reactie onder dit bericht of laat het weten via vraagbaak@loc.nl.
Florence: Een kijkje achter de schermen bij cliëntenraad Woonzorgcentrum Steenvoorde
Ook met verhalen van andere cliëntenraadsleden laat Florence zien waarom medezeggenschap zo waardevol is:
- “Kleine dingen maken het verschil: interview cliëntenraadslid Marleen Kuiper
- “Ik help waar ik kan”: interview Wim van der Vange
SDW Zorg
Cliëntenraad de Waalboog: ‘Wij zijn de spreekbuis voor de bewoners’
Leet het interview met de cliëntenraad van de Waalboog:
Patyna: Toekomstgerichte cliëntmedezeggenschap
Cederhof: interview met bestuurder Inge van der Boomen
Meer voorbeelden
Gedurende deze week delen we meer voorbeelden van andere cliëntenraden. Deel ook graag hoe je deze Week van de Medezeggenschap benut om meer bekendheid te geven aan medezeggenschap. Dit via een reactie onderaan dit bericht, via een praat-mee of via social media, bijvoorbeeld met de hashtag #medezeggenschap (LOC op Facebook, Twitter, Linked-In).
Bekijk ook de voorbeelden die tijdens de Week van de Medezeggenschap 2021 voorbij kwamen.
Meer Week van de Medezeggenschap
- Bekijk de opening van de Week van de Medezeggenschap op 3 oktober
- Bekijk op donderdagavond 6 oktober de LOC LateNight talkshow met medezeggenschap. Deze zenden we uit van 19.30 – 20.30 uur.
Ook de clientenraden van Reakt (we hebben 4 regionale clientenraden en 1 centrale clientenraad hebben meegedaan met de week van de medezeggenschap. Omdat Reakt zich bezighoudt met dagbesteding aan clienten en niet met zorg, moesten we wel even puzzelen hoe we het thema van LOC konden aanpassen aan dagbesteding. Ons motto voor die week is dus geworden: de toekomst is waardevolle dagbesteding. We hebben alle clientenraadsleden opgeroepen om er op een of andere manier tijdens die week op hun eigen lokatie aan te geven. Veelal is dit gebeurd door extra huiskamer-overleggen voor clienten p de lokaties. waarbij dan ook wat extra’s uitgedeeld werd aan zoveel mogelijk clienten. Op een lokatie in Rotterdam was er een open dag georganiseerd samen met de begeleiding van de lokatie. En dat hebben ook twee clientenraadsleden gestaan met een kraampje met informatie-materiaal en een korte vragenlijst. Als publiekstrekker hadden ze bedacht om voorbijgangers te laten raden hoeveel M&M’s er in een pot zaten. Verder hebben we als clientenraad juist in deze week een thema-nummer uitgegeven van ons clientenraadslblad Woorden & Daden. En dat onder zoveel mogelijk clienten verspreid.
Ook de clientenraden van Reakt (we hebben 4 regionale clientenraden en 1 centrale clientenraad hebben meegedaan met de week van de medezeggenschap. Omdat Reakt zich bezighoudt met dagbesteding aan clienten en niet met zorg, moesten we wel even puzzelen hoe we het thema van LOC konden aanpassen aan dagbesteding. Ons motto voor die week is dus geworden: de toekomst is waardevolle dagbesteding. We hebben alle clientenraadsleden opgeroepen om er op een of andere manier tijdens die week op hun eigen lokatie aan te geven. Veelal is dit gebeurd door extra huiskamer-overleggen voor clienten p de lokaties. waarbij dan ook wat extra’s uitgedeeld werd aan zoveel mogelijk clienten. Op een lokatie in Rotterdam was er een open dag georganiseerd samen met de begeleiding van de lokatie. En dat hebben ook twee clientenraadsleden gestaan met een kraampje met informatie-materiaal en een korte vragenlijst. Als publiekstrekker hadden ze bedacht om voorbijgangers te laten raden hoeveel M&M’s er in een pot zaten.
Dag Ruud,
Wat een mooie manieren om aandacht te geven aan waardevolle dagbesteding en dat samen te onderzoeken. Nuttig een aangenaam combineren is natuurlijk altijd leuk. En een tijdschrift Woorden en Daden, dat lijkt me een hele gave manier om in contact te staan met je clienten! Wat was voor jullie een belangrijk inzicht van deze mooie uitwisselingen in de week?? En ik ben benieuwd; is het aantal M&M’s goed geraden?
groet van Tiske!