Praktijkvoorbeelden
Verslag regionale bijeenkomst voor cliëntenraden in Gelderland
Geplaatst op 21 februari 2021 - Thema's: Vrijwilligers LOC
Op dinsdag 3 februari 2021 vond er een regionale netwerkbijeenkomst plaats voor cliëntenraden in Gelderland. In dit verslag staan de belangrijkste tips en best practices uit deze bijeenkomst als het gaat om het functioneren van cliëntenraden in tijden van corona. Daarnaast lees je aandachtspunten die in de bijeenkomst zijn besproken.
Vijf tips uit de medezeggenschapspraktijk van Pameijer
Geplaatst op 11 februari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
De Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018 (Wmcz 2018) is per 1 juli 2020 van kracht. In onderstaande video is heel mooi te zien hoe medewerkers en bewoners van Woont Maassluis (Pameijer) invulling geven aan inspraak en medezeggenschap.
Voorzitter in beeld: Franca de Jong (Careyn Rosendael)
Geplaatst op 11 februari 2021 - Thema's: Voorzitters cliëntenraden
Voorzitter zijn van de cliëntenraad: pittige klus, mooie uitdaging, iets er tussenin of misschien wel allebei tegelijk? We vroegen het Franca de Jong, voorzitter van de lokale cliëntenraad van verpleeghuis Careyn Rosendael, in Utrecht Overvecht.
Adviesteam als aanvulling op cliëntenraden
Geplaatst op 26 januari 2021 - Thema's: Kwaliteit jeugdzorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Dennis van den Brink is adviseur medezeggenschap bij LOC Jeugd. Dennis: “In 2020 heb ik zorgorganisatie Pluryn mogen begeleiden. Pluryn ondersteunt jongeren en volwassenen met complexe problematiek. Op dit moment zijn er negen jongerenraden actief binnen Pluryn. Het ondersteuningsteam vroeg me om samen met hen te zoeken naar alternatieve vormen van jongerenmedezeggenschap. Naast de cliëntenraad dus.”
Cliëntenraadslid Topaz aan het woord over ‘van regels naar relaties’
Geplaatst op 8 januari 2021 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Zorginstelling Topaz uit Leiden doet mee aan de Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg. In de Landelijke Inspiratieweek bracht Topaz een bijzonder boek uit. Onder andere bewoners en medewerkers bij Topaz vertellen in het boek over de vernieuwingsbeweging 'van regels naar relaties'
Wintereditie LOC-tijdschrift: ontwikkelingen 2021
Geplaatst op 18 december 2020 - Thema's: Wet medezeggenschap (Wmcz), Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Kwaliteit wijkverpleging, Vrijheid en veiligheid, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Voorzitters cliëntenraden, Hulpmiddelen voor de cliëntenraad, Dienstverlening aan cliëntenraden, Coronavirus
In dit nummer in verschillende artikelen specifieke aandacht voor hoe we in 2021 nieuwe stappen kunnen zetten om Waardevolle zorg dichterbij te brengen. Je kunt lezen over plannen van de overheid en van LOC. Zoals nieuwe vormen van LOC-dienstverlening en vernieuwingsbewegingen. Zoals altijd natuurlijk ook cliëntenraadsleden aan het woord en anderen uit het LOC-netwerk en nog veel meer.
Inspirerend voorbeeld: Nieuwsbrief Cliëntenraad GGNet
Geplaatst op 15 december 2020 - Thema's: Hulpmiddelen voor de cliëntenraad
Recent ontvingen we een mooi voorbeeld van de Centrale Cliëntenraad van GGNet, specialist voor mensen met psychische problemen en hun naasten. Ze brengen sinds kort een nieuwsbrief uit richting hun achterban. “De Centrale Cliëntenraad van GGNet lanceert deze nieuwsbrief omdat we alle cliënten van GGNet willen meenemen in wat wij zoal doen om jullie belangen te behartigen.” Juist in tijden van corona is het moeilijk om afdelingen te bezoeken en signalen op te halen. Een nieuwsbrief kan dan uitkomst bieden.
“Tijdens Rond-de-tafel gesprekken worden juist de kleine, dagelijkse dingen gedeeld”
Geplaatst op 3 december 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Organiseren en vernieuwen medezeggenschap, Voorzitters cliëntenraden
Tijdens de Late Nightshows Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in november werden er op verschillende avonden inspirerende voorbeelden gedeeld vanuit cliëntenraden. Kleine en grote voorbeelden die heel mooi laten zien dat mensen…
Achter gesloten deuren: 123 dagen vrijwillig ‘opgesloten’
Geplaatst op 25 november 2020 - Thema's: Adviesonderwerpen van de cliëntenraad, Kwaliteit van de verpleeghuiszorg, Coronavirus
Hoe was het om tijdens de eerste golf van het coronavirus te verblijven in een woonzorgcentrum, dat steeds verder op slot moest? José Bliekendaal liet zich 123 dagen lang vrijwillig…
‘Contact met cliëntenraad is onontbeerlijk voor intern toezicht’
Geplaatst op 20 november 2020 - Thema's: Organiseren en vernieuwen medezeggenschap
Tijdens het online Landelijk Congres Cliëntenraden op 30 november zal Annemiek Stoopendaal, lid van de Raad van Toezicht van zorgorganisatie Liemerije en universitair docent aan de Erasmus Universiteit, deelnemen in een panelgesprek. Zij grijpt deze gelegenheid graag aan om wat controversiële punten aan te stippen en zo de relatie tussen Raad van Toezicht en de cliëntenraad te verbeteren.