Terugblik netwerkbijeenkomst cliëntenraden Zeeland
Op 30 april vond de voorjaarsbijeenkomst plaats voor cliëntenraden uit Zeeland. Op het programma stond een presentatie van Maarten Keizer, CZ Zorgkantoor, Lianne Janssen, CZ Zorgkantoor en Jacqueline van de Kreeke, Eva Regelt. Centraal deze middag stond de Wet langdurige zorg (WLZ), de rol van het zorgkantoor en de Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO).
De cliëntenraad en het zorgkantoor
De presentatie ‘In gesprek met het zorgkantoor’ van Maarten Keizer, zorginkoper bij het zorgkantoor, gaat over de WLZ, budgetten, de driehoek ‘kwaliteit-betaalbaarheid-toegankelijkheid’ en de actualiteit in Zeeland. De onderliggende vraag is: wat doet het Zorgkantoor in Zeeland om de zorg toekomstbestendig te maken?
De WLZ richt zich op mensen die permanent toezicht of zorg nodig hebben. De inhoud van de zorg is daarbij wettelijk bepaald. Binnen de WLZ zijn er drie sectoren: GZ (gehandicapten zorg), GGZ (geestelijke gezondheidszorg en V&V (verpleging & verzorging). Het zorgkantoor heeft een zorgplicht om de juiste zorg op de juiste plek te krijgen, ongeacht zorgverzekeraar.
Het Zorgkantoor maakt afspraken met zorgaanbieders op gebied van kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid en geeft advies en ondersteuning bij vragen over langdurige zorg. Ook persoonsgebonden budget-regelingen worden door het zorgkantoor uitgevoerd.
In Zeeland ontstaat in de komende jaren een groot tekort aan zorgpersoneel. Huidige zorgmedewerkers gaan met pensioen, inwoners worden steeds ouder met toenemende zorgvraag, jonge mensen trekken weg uit Zeeland, het aantal mantelzorgers neemt af, etc. Het is dus zoeken naar oplossingen, zoals innovatie (technologie, slimmer werken), maatschappelijk bewustzijn ontwikkelen, preventie verder ontwikkelen en meer samenwerken van zorgaanbieders. Voor dit laatste is in Zeeland ‘Zorg in Balans’ ontstaan, een organisatie die onderzoek doet om, bij alle beperkingen, de zorg in stand te houden. Hiervoor zijn kwaliteitsgelden beschikbaar gesteld.
Tijdens de presentatie van dhr Keizer is gesproken over een andere manier van denken over zorg, de regelgeving (wat moet wel en niet), nagaan wat noodzakelijk is en wat extra en meer denken in welzijn in plaats van denken in zorg. Maar ook vertrouwen in de medewerkers zonder alles te moeten vastleggen.

De Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning
Na de pauze neemt Lianne Janssen het stokje over met een presentatie over de Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO). Deze is ontstaan vanuit de visie dat onafhankelijke ondersteuning aan cliënten met een WLZ-indicatie geboden moet worden bij de keuze voor passende zorg. Dit is een wettelijke taak van zorgkantoren. Er zijn twee vormen van cliëntondersteuning WLZ:
- onafhankelijke cliëntondersteuning door een onafhankelijke partij. Het Zorgkantoor koopt hiervoor ondersteuning in bij onafhankelijke organisaties.
- onafhankelijke cliëntondersteuning door het zorgkantoor. Het Zorgkantoor biedt zelf een cliëntondersteuning.
In Zeeland wordt, naar het Zorgkantoor zelf, cliëntondersteuning geboden door Eva Regelt, SMWO, MEE West-Brabant en Zorgbelang Zeeland/Brabant. Jacqueline van de Kreeke, van Eva Regelt, geeft de volgende presentatie. Eva Regelt biedt onafhankelijke ondersteuning aan cliënten en naasten middels informatie, advies en zorgbemiddeling om hen wegwijs te maken binnen de mogelijkheden van de keuze voor zorg. Ook bij een verandering van de zorgvraag kunnen zij ondersteuning bieden. Ze geven geen indicatie af, maar kijken wel of de indicatie passend is. Ook bij klachten of herstel van relaties kunnen zij bijdragen. De ondersteuning die zij bij dit alles bieden is gratis (ze zijn gecontracteerd door het Zorgkantoor).
Nadat een WLZ-zorgtoekenning is afgegeven, helpt Eva Regelt bij het maken van een keuze om tot het beste, individueel passend, levensbrede zorgpakket te komen. Het blijkt dat, vanuit de cliënt gezien, in het voortraject veel onderbelicht blijft door de grote veranderingen op dat moment, met gevolgen nadien. Wanneer een cliënt later wijzigingen wil, kan Eva Regelt behulpzaam zijn. Er is bijvoorbeeld een trend gaande dat (vooral jongere) cliënten vanuit een instelling terug naar huis wil. Eva Regelt kan hierbij helpen.
De rol van LOC
Tot slot is Klazien Teeuwissen aan het woord. Zij vertelt over de visie van LOC; dat iedereen een waardevol leven mag leiden. Het LOC heeft een uitgebreid netwerk van deskundigen op allerlei gebied; de expertpools voor bouwen, zorg en geld maar ook cliëntenraadondersteuning bij medezeggenschap zijn hier voorbeeld van. LOC behartigt de belangen van cliënten via diverse acties waarin in de politiek aandacht gevraagd wordt voor diverse zaken, zoals “stop de paarse krokodil” (over het sterk vasthouden aan regels), het generiek kompas (het kwaliteitskader), de petitie oudenzorg. Maar ook door de evaluatie over de WZD (Wet Zorg en
Dwang), de evaluatie van de WMCZ-2018 en meer.
Lees meer artikelen over:
