Terugblik regionale netwerkbijeenkomst cliëntenraden Gelderland
Op woensdag 16 april organiseerde het regioteam Gelderland een netwerkbijeenkomst over informele zorg. Er waren niet alleen vertegenwoordigers uit de VVT-sector maar ook uit de jeugdzorg en de gehandicaptenzorg. Sommige onderwerpen lenen zich voor cliëntenraden en familieraden uit meerdere zorgsectoren en informele zorg is er eentje van. Het leverde mooie inzichten en kruisbestuiving op!
Wat is informele zorg?
Aan de orde in de deze bijeenkomst kwam onder meer:
- Wat versta je onder informele zorg?
- Wie ‘leveren’ informele zorg?
- Waarom is informele zorg zinvol?
- Wat zijn de juridische kaders? (Wie is verantwoordelijk)
- Wat is de rol van cliëntenraden hierin?
Met herkenbare voorbeelden uit de praktijk werden deze onderwerpen samen besproken. Er is meer mogelijk dan we denken. Afspraken hierover met de cliënt, de (zorg-) medewerkers en het informele netwerk van een cliënt zijn onmisbaar en vormen de basis voor een waardevolle samenwerking.
Wat is de rol van de cliëntenraad hierbij?
De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van de cliënten. In het ideale geval wordt de raad al in het voortraject betrokken en kan meedenken over bijvoorbeeld de informatievoorziening aan cliënten en contactpersonen (welke informatie en wanneer). Verder heeft de raad wettelijke bevoegdheden als het gaat om de kwaliteit van zorg en over ‘voor cliënten geldende regelingen’. Ten slotte geeft hoofdstuk 2 van de Wmcz 2018 cliënten en hun vertegenwoordigers inspraak in zaken die belangrijk zijn voor het dagelijks leven. Daar valt informele zorg ook onder.
Groepsgesprekken
Hierna werd in groepjes over het onderwerp gesproken: wat neem je mee naar de organisatie, hoe pak je dat aan en wat heb je daarvoor nodig? Een greep uit de opbrengst:
- Het netwerk beter betrekken
- Medewerkers ook betrekken bij informele zorg
- Als raad vroeg betrokken worden in het proces
- Communicatie: de toon waarop en maatwerk
- Bij de intake van cliënten al om toestemming vragen zodat de cliëntenraad contact op kan nemen met de achterban
- Zaken niet te snel doorschuiven naar mantelzorg
- Een goed agendapunt voor de cliëntenraad en de bestuurder
- Wat kan de cliënt zelf?
Meer info
Keuzehulp voor mantelzorgers, MantelzorgNL
Notitie Grenzen verkennen – informele zorg, Waardigheid en trots
.
Download artikel als PDFLees meer artikelen over:
